BOTEX DC-4 dimproblemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan-Peter
    • Jan 2001
    • 311

BOTEX DC-4 dimproblemen

Ik heb in mijn drive-in show twee BOTEX DC-4MP controllers zitten.
    Eén ervan gebruiken we voor het frontlicht (4 x 320 Watt) en de ander voor 2 x four bar PAR 56.

Nu hebben beiden hetzelfde probleem...
    Bij normaal gebruik branden alle lampen gewoon 100 %.

In sommige situaties is het prettig het licht iets te dimmen.
    Wanneer ik dat doe met de master-dimmer, dan dimt het licht op de 75 % van de schuif maar zo'n 10 % en pas als het laatste stukje van de schuifpotmeter naar beneden wordt geschoven gaat het licht echt verzwakken, maar is dan ook eigenlijk meteen uit.

De LED's op het controlepaneel aan de voorzijde dimmen overigens wel gewoon mee en gaan vanaf het begin als zwakker branden, ten teken van dimmen.

De huidige importeur, AD-systems, heeft er nog te weinig ervaring mee om hierover een oordeel te vellen.

Wie van de lezers heeft hier ook al ervaring mee en mogelijk een oplossing om het hele schuifgebied van de dim fader te gebruiken om te kunnen dimmen.

The Galaxy drive-in show is powered with an AD-sound system.
    16 februari 2008... PA-markt !
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

Het feit dat AD ook geen botex verkoopt en als ze al iets verkopen van Botex die via Highlite komt kan verklaren waarom de mannen hier geen ervaring mee hebben, maar zoals ik het hier hoor werken de led wel maar de uitgangen niet, controleer dan even het signaal voor de opto coupler moc3021, en anders kun je het apparaat gewoon retouneren naar de leverancier met duidelijke klacht omschrijving, dit zal geen weken duren en de fout moet best eenvoudig te vinden zijn.

groeten van de buren van ADJ/AD

Daar waar een wil is, is een weg.....is die weg opengebroken heb je pech

Comment

• Jan-Peter
      • Jan 2001
      • 311

Hoezo geen verkoop van BOTEX en via Highlite ??

Sorry, ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van de situatie.
      AD verkoopt wel degelijk BOTEX. Dat komt binnen via B+K uit Duitsland.
      Highlite verkoopt praktisch geen BOTEX meer.

Vandaag ook bericht terug ontvangen van AD, dat het produkt zo gemaakt is en dat er geen modificatie voor is om het anders te regelen.

De optie om optocouplers te gaan vervangen is niet aan mij, maar inderdaad een verhaal voor de fabrikant. Het kunnen ook de TRIACS zijn die een te hoog aanspreekpunt hebben en feitelijk niet geschikt zijn om te gebruiken in dimmers, maar meer als switch funktie.

Misschien heeft iemand daar meer informatie over.

Comment

• Dave
        • Jan 2001
        • 757

Bij de good-old LM 400 zat een potmetertje ingebouwd genaamd sensitivity. Daarmee kon je de respons van de ingebouwde dimmers regelen. Dacht dat de DC4 een kopie daarvan was, dus misschien zit deze functie ook in je dc4's

There's no buisness like showbuisness
        U x I = Boem.

Comment

• luc2366
          • Jul 2002
          • 1161

de DC-4 is zeker geen kopie van de Lm-400. Ik heb een gelijkaardig probleem met 1 van m'n DC-4'en maar dan bij op de fader waarmee ik de audio-sensitivity kan instellen.op de eerste 10/15% reageren de par's nauwelijks en daarna bewegen ze zo snel dat je er onnozel van wordt.

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Meet de weerstandswaarde van de fader es na... kijken of die nog mooi verloopt ?

Lighting to the MAX !!!
            Update je mail lijsten.. heb nieuw adres !
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Jan-Peter
              • Jan 2001
              • 311

Nou die schuifpotmeter eens gemeten. Probleem is natuurlijk dat deze in het netwerkje zit en dus feitelijk niet los gemeten kan worden.

Gemonteerd is de totale weerstandswaarde 20 Ohm en op 3/4 van de schuif reageert de waarde pas naar O Ohm.

Dan er maar uit die schuifpot. Dat ging dus niet goed. Printbaantje van de schuifpotmeter brak doormidden door de zeer vele (7) solderingen.

Nu maar een nieuwe bestellen en meteen maar eens vragen naar een schema, misschien dat dat helpt.

Electronisch gezien wordt de weerstandswaarde van de schuifweerstand van 10 KOhm dus behoorlijk beïnvloedt door andere weerstanden in de totale schakeling.

Tijd voor nader onderzoek !

Comment

• BENjpt
                • May 2002
                • 381

citaat:Geplaatst door Jan-Peter

Nu maar een nieuwe bestellen en meteen maar eens vragen naar een schema, misschien dat dat helpt.
                He, Ik heb nu wat problemen met zo'n DPX620 pack. 240V gedeelte werkt perfect. Ik kan dus manual faden op de voorkant v/h ding + preheat etc.. Echter reageert het apparaat totaal niet op DMX (= alle kanalen niet). Nu is mn vermoeden dus dat het probleem zit in de BOTEX 620 chip (type geen idee) of daarvoor (omdat alle kanalen niet reageren). Gezien ik wel ervaring heb met PCB/componenten nivo en assembling wil ik dus zelf op onderzoek uit. Echter NIET zonder een schema te hebben hoe dat ding is opgebouwd. Weet 1 van u hoe ik daaraan kan komen/krijgen. Jan-Peter ik las je opmerking (zie quote) en dacht, wie weet kan jij me helpen??

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr.
                Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

citaat:Geplaatst door BENjpt
                  He, Ik heb nu wat problemen met zo'n DPX620 pack. 240V gedeelte werkt perfect. Ik kan dus manual faden op de voorkant v/h ding + preheat etc.. Echter reageert het apparaat totaal niet op DMX (= alle kanalen niet).
                  Knippert het DMX-indicator lampje op je dimpack?
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• NiTRO
                    • Sep 2002
                    • 677

Eerst nog ff dit Highlite verkoopt nog wel degelijk materiaal dat van botex komt (erg veel trouwens nog).

Maar ff verder op die DPX620, vervang je SN75176 IC en het probleem is waarschijnlijk opgelost, dit IC zet namelijk het dmx signaal om dat de pcb binnenkomt.

mvg ERC

Comment

• BENjpt
                      • May 2002
                      • 381

Allereerst bedankt voor jullie reacties

2 axs: Nee, bleef constant branden..maar zie verderop in deze post, wanneer 't pack het wel doet (lamp knippert dan wel-->logisch toch).

citaat:Geplaatst door NiTRO

Eerst nog ff dit Highlite verkoopt nog wel degelijk materiaal dat van botex komt (erg veel trouwens nog).

Maar ff verder op die DPX620, vervang je SN75176 IC en het probleem is waarschijnlijk opgelost, dit IC zet namelijk het dmx signaal om dat de pcb binnenkomt.

mvg ERC
                      Ja ik vermoedde al dat de "hoofdchip" het probleem was (zie vorige post) i.i.g. bedankt voor het type, deze was mij onbekend. Verder prijs ik Botex voor het feit dat hun IC allemaal netjes in voet staan (dus niet dat $#! SMD [)])vervangen zou dus geen probleem moeten zijn..

Een ander ding wat me wel te binnen schiet, is: is er geen specifieke firmware op die chip geladen (Botex specifiek)? Anders komt er wat meer bij kijken als alleen vervangen..

Ik ben nu wel zo gelukkig, dat om 1 of andere reden DMX aansturing wel werkt als:
                      1. eerst het DMX signaal aanwezig is
                      2. dan pas stroomkabel in stopcontact
                      3. dan de uit/aan schakelaar v/h pack zelf.

Mijn vermoeden is dus dat met dit pack (ik heb er meerdere) blijkbaar maar 1x gedecteerd wordt (met aanzetten) of er wel/niet DMX aanwezig is..[?]

Dit klinkt mij dus als een chip probleem, echter daarom mijn vermoeden dat er ook specifieke firmware opstaat?

Comment

• NiTRO
                        • Sep 2002
                        • 677

suc-6 en anders mail je maar ff naar info@dj-erc.nl

ciao

Comment

• BENjpt
                          • May 2002
                          • 381

Even een update vh verhaal:

Het probleem zat'm waarschijnlijk in ontlading v.e. condensator. Het volgende was/is het geval:

1. DMX kabel op ingang, lichttafel nog uit.
                          2. voeding aanzetten + pack aanschakelen
                          3. lichttafel aanzetten

Voila dit werkt.

Maar wanneer ik het pack aan-->uit-->aan zet in een tekort tijdsbestek, dan werd het DMX signaal niet meer gedetecteerd. als ik lang genoeg pack uithield en weer aanzette werkte het weer[:0]

Anyway 't werkt.

Comment

Working...