220 >>motor met elco

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

220 >>motor met elco

vrienden,

ik ben een paar dingen kwijt uit het geheugen.
    Wie heeft er een schema om een 3-fasen motor op 220 te laten lopen met een elco?
    En wie heeft de berekening voor de grootte van de elco als de motor 1,1 kW is??

Bedrankt alvast!

wat was mijn allereerste handtekening???
  • jerre
    • Jun 2003
    • 286

oeioei, da's lang geleden, 'k zal hier op zolders eens gaan zoeken, 'k wee tzeker dat 't 'r nog ergens ligt en anders zal ' wel 'ns bj de studentjes hier gaan horen. 't is allesinds de 2 fasen op 2 fasen v/d motor en dan met 1 fase via 'n elce naar de 3e fase van 't ding, maar de juiste formule, 'k zal 'ns zoeken want 'k had 'm onlangs ook nog nodig, maar owv 'n beetje luïgheid 'r niet achter gegaan

nu gij en dan ikke weer

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

schijnt eenvoudiger te zijn dan ik dacht.

ding in driehoek, faseklem 1 = fase 1, faseklem 2 = oV, faseklem 3 = de elco, waar bij de draairichting wordt bepaald door de eerste poot van de elco op de faseklem 1 of 2 aan te sluiten...

100 mu per pk = 133 mu per kW.

Am i correct??

Comment

• jerre
        • Jun 2003
        • 286

zoiets zou kunnen kloppen, dat 's ongeveer wat 'k schreef maar 'k wist de juist waardes niet meer, maar 'k denk dat je 'm zelfs ook in driehoek mag zetten hoor.

nu gij en dan ikke weer

Comment

• Madmike
          • Jul 2003
          • 70

om een driefasenmotor te laten lopen op twee fases moet je hem aleen maar even aangooien, dit doet de elco die een willekeurige van de twee fases met 90 graden vertraagd en op de derde fase zet. een poot op een fase en de andere op de derde. klaar!

leeft muziek voor mij of was t toch andersom?

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

was al klaar : 50u elco , ding in driehoek, klem1 fase, klem2 0 en elco1, klem 3 elco 2. loopt als een tiet.

http://www.comarcond.com/inglese/pro...nformation.pdf was een handige pdf, enne 70u per kW, dus.

Comment

• GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

Iedereen schrijft over een elco.....
              Een elco is polariteit gevoelig en zeker niet geschikt voor deze wisselstroom toepassing.
              Ook niet bipolair geschakeld. (2 tegengesteld in serie)
              .
              Hiervoor moet een speciaals voor dit doel gemaakte condensator worden gebruikt. moet zeker geschikt zijn voor 300 a 350 volt!
              Deze toepassing is niet ideaal (vermogen van motor mindert) maar is voor minder belaste motoren een mogelijkheid. Eigenlijk is de waarde afhankelijk van de momentele belasting.
              De waarde van de condensator: 10 a 50 uf. Uitproberen.
              De 230/400 volt motor moet in driehoek worden geschakeld. (3 x strip vertikaal.) Let op: gevaarlijke spanning!
              GvH-E

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

was een topic uit 2003...

enne de standaardwaarde is 450V...

Comment

Working...