limiter instellen omnidrive

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

limiter instellen omnidrive

Ik werk gedurende een tweetal jaar met een EV MT2 systeem aangestuurd door een BSS omnidrive (FDS388). Hierbij heb ik nog een aantal andere systemen (technovoice, audio focus, focal etc) die hiermee ook aangestuurd worden en waarbij de versterkers dus ook voor alle systemen gebruikt worden, afhankelijk van de set-up.
    Ik heb dan ook een tijdje wat problemen gehad met kapotte speakers door overbelasting. Op de omnidrive kan je wel per band een limiter instellen, maar:
    - hoe kan je berekenen op welke waarde (dBu - mV)deze ingesteld moet worden om m'n systeem veilig te houden (is er hier een mogelijke berekening voor, en van welke factoren is deze afhankelijk (vermogen amps, speakers,...???)). Ik veronderstel toch dat hier verschillende waarden voor moeten gebruikt worden bij gebruik van andere amps (crown,crest,QSC,1200 of 900 W ...)
    - Is zo een limiter, eens ingesteld, een volledige veilige oplossing (dus eens ingesteld, alle versterkers vol open, kan er dan niets meer kapot, of zijn deze limiters bij sommige pieken toch nog te traag of andere zaken waar ik rekening mee moet houden)

reacties graag !

--- watt ever you want ---
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

hmzz ik weet alleen dat er voor turbosound voor elke ste een programma inzit..dat zijn gewoon van die memorycards..maar wat jij bedoeld is dat je dat zelf insteld..flink werk...maar oke

In tilburg is het te doen!!
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Ik heb helaas geen ervaring met de genoede Omnidrive maar ik kan je wel het een en ander vertellen over limiting.

Speakers gaan maar heel zelden kapot doordat ze teveel vermogen toegevoerd krijgen. Een versterker van 1200W zal doorgaans betere resultaten geven dan een 900W versterker, ook wanneer de luidspreker in kwestie 'slechts' 300W RMS is. De reden hiervoor is headroom een tamelijk lang en lastig verhaal wat je prima kunt teruglezen in andere topics.

Een eenvoudige limiter begrenst het signaal naar magnitude zonder te kijken naar de vorm van het signaal. Wanneer je mengtafel ten allen tijden een niet-clippend signaal uitstuurt dan kunnen bij een juiste instelling van je Omnidrive de versterkers theoretisch niet in de clip komen. Daarmee zouden je speakers ook veilig moeten zijn. Echter er zijn een paar listigheden:

1) Limiting resulteert in een verlies van dynamiek in het signaal dat naar je speakers gaat. De Crest-factor die bij normale muziek zo rond de 8 db ligt kan een stuk lager komen te liggen. In de praktijk wil dit zeggen dat het piekvermogen dat je speaker te verduren krijgen gelijk blijft maar dat het gemiddeld toegevoegde vermogen fors kan toenemen. De speakers hebben dan een grotere kans om te overlijden.

2) Wanneer een versterker clipt worden de zuivere sinussen afgetopt waardoor vervorming ontstaat (ook dit is kort door de bocht) echter hetzelfde kan in je mengtafel gebeuren! Een overstuurd kanaal op je mengtafel levert een ontzettend vervormt signaal zelfs als de master bijna dicht staat. Je omindrive kijkt waarschijnlijk alleen naar de amplitude (maximale waarde) van het inkomende signaal en bij een niet volle master uitsturing kan dit best onder de grens liggen waarbij hij gaat ingrijpen. Maar of hij nu wel of niet ingrijpt, het maakt al niet meer uit, het kwaad is al geschied. De speakers krijgen nu een vervormd signaal te verwerken met alle gevaren van dien. Vooral de combinatie van een overstuurd kanaal met ook nog eens overstuurde masters is een gruwel waartegen zelfs de beste processor maar moeilijk tegen op kan boksen. Houd dus zoveel mogelijk je signalen zuiver...

MVG Contour

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

citaat:
        - Is zo een limiter, eens ingesteld, een volledige veilige oplossing (dus eens ingesteld, alle versterkers vol open, kan er dan niets meer kapot, of zijn deze limiters bij sommige pieken toch nog te traag of andere zaken waar ik rekening mee moet houden)
        Het is nooit een volledig veilige oplossing.
        Vanaf het ogenblik de limiter begint te werken begin je eigenlijk een soort blokvorm te creƫren. Bij normale piek-limiting is dit verwaarloosbaar, maar op het ogenblik dat de limiter constant moet werken wegens een te hoog ingangssignaal kan dit wel een groot probleem worden. Het is dus een goede beveiliging tot op een bepaald punt. Het blijft de boodschap niet te overdrijven op de mixer.

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

Working...