Hoe een versterker ballanceren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Hoe een versterker ballanceren

Als eerst, ik kon nix via de zoekfunctie vinden, mocht er wel een topic hierover lopen geef het dan ff door.

Ik wil zelf een hifi versterkertje gaan bouwen. Ik wil hier echter nog een tintje PA in kwijt. Ik wil namelijk geballanceerd kunnen spelen. signaal kabels afschermen dus.
    Kan dit gewoon om een mantel om de signaal kabels te plaatsen en deze met de aarde bevestigen? Of komt hier een schakeling bij kijken?

Groeten, michiel
    Groeten, michiel
  • RL sound
    • Jan 2003
    • 156

Optimaal gebalanceerd signaal voldoet aan de volgende eisen. Het positieve en het negatieve signaal hebben geen electrisch contact met de behuizing van het apparaat en worden getransporteerd in een aparte ader van een kabel. Als er om deze aders nog een totaalafscherming is gevlochten die aan massa (aarde) ligt is er sprake van gebalanceerd signaal. De weerstand tussen het negatieve signaal en de massa is dan oneindig (itt het ongebalanceerde signaal).

Correct me if i`m wrong.......

Oan't moarn, tot morgen.....
    Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• techniekmoderator
      • Jul 2002
      • 109

Kijk voor een voorbeeld eens op:

Schema is van een equalizer maar kijk eens naar de ingang.

Sucses met de bouw.

Newbie-moderator fora J&H Licht en Geluid
      techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• -Aart-
        • Jul 2001
        • 801

Die ingangstrap van de equalizer heeft geen afregeling voor de common-mode onderdrukking. Met "normale" 1% R's kom je dan niet verder dan een CMRR van enkele dB's.

Een goede signaaltrafo is, hoewel vrij duur, ook een optie. Als "extra" is je signaal dan gelijk galvanisch gescheiden.

Een elektrische sym. ingang die weinig afregeling behoeft (lasertrimmed R's op IC)staat in Elektuur Maart 1998, pag 42. Maakt gebruik van een SSM2141 van AD. In dat altikel ook een verdere uitleg over het belang van goede impedantieaanpassingen bij zo'n verbinding.

Comment

Working...