Salaris indicatie van een lichttechnicus

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voederbietel
    • Feb 2005
    • 197

prijzen die showtechniek geeft kloppen wel met hetgeen ik ervaar in de evenementen gebaseert op 10 of 12 uur werk per dag..

Het lijkt veel maar als je als freelancerer je zaken goed geregeld hebt verdien je niet veel meer dan wat je in loondienst zou verdienen....

als ik naar mezelf kijk, ik betaal 30% loonbelasting per jaar
    heb een arbeidsongeschiktheidverzekering, een aansprakbelijkheidsverzekering, een zakenreis en een autoverzekering(auto op de zaak)
    die verzekeringen vragen allemaal een premie per maand waar je al een paar dagen per maand voor moet werken om ze eruit te hebben..

daarnaast wil je ook nog wat tools enz. hebben, leatherman, maglite, toolcase(flightcase) klimtuig....

Ik weet dat er ook freelancers rondlopen die zo goed als geen verzekeringen hebben, die verdienen meer maar hebben wanneer ze een ongeluk krijgen helemaal niets meer....
    (bedenk dat de overheid voor zelfstandig ondernemers niets heeft geregeld dus je krijgt geen uitkering!!!!)

Freelancen met een eigen tafel kan, ik zou het niet aanraden tenzij je zeker weet dat je het terug kan verdienen... (of je gewoon heel graag die tafel wilt hebben en het als hobby ziet.. hobby mag geld kosten)

een paar redenen:
    - Tafels als een avolites pearl kan je bijna als bij elk verhuur bedrijf vinden (is dus niet interessant omdat ze hem dan wel daar halen)
    - Tafels als een grandMA zijn vaak weer te prijzig om te huren(volgens klanten want met een pearl wappert het ook..), als ze wel worden gehuurt is het vaak op een grotere klus waar de apparatuur ook al weer ergens anders vandaan wordt getrokken en er vaak een setprijskorting op zit (grote verhuurbedrijven hebben vaak ook een GMA)
    - en over een paar jaar ziet de hele wereld weer achter een andere tafel...

Ik weet dat hier ook uitzonderingen op zijn maar ik raad het je niet aan...

grtz
    Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• Remco
      • Jan 2009
      • 3

free-lance lichtechnieker

ok bedankt voor de informatie kan hier al veel uithalen wat ik wil enzo
      het is vooral de theater en festival tour die ik op wil gaan

en ik dacht aan een chamsys maxi pc wing
      zijn al vrij prijzig