Omvallende statieven (lifters, windups enz)?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Omvallende statieven (lifters, windups enz)?

een misschien wat vreemde vraag, maar na het lezen van allerlei opmerkingen her en der in de postings eentje die me intrigeert.
    Weten jullie uit eigen ervaring - of uit controleerbare ervaring uit de tweede hand (= géén roddels over die "eikels", "oetlullen" of "zakkewassers" waarvan de helft meestal toch een dikke duim is) van ongevallen - meestal gaat het net goed, dwz geen gewonden en met wat improvisatie gaat de show door - met omvallende statieven, torens of al die dingen die niet alleen uit sterkte maar ook uit stabiliteit een gevaar kunnen vormen?
    In mijn 30 jaar ervaring: 2 x een powerdrive met PAR64-rek om zien gaan. En zelf 1 keer met een ladder 6m onderuit, gelukkig naar achteren op het 4e balkon - aan de voorzijde was het gat 18m geweest en kon ik dit niet vragen!

bij voorbaat dank voor serieuze respons

rinus bakker

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • DJRenz
    • Dec 2000
    • 99

1 keertje gehad dat mijn ladder ook op 6 meter oderuit klapte gelukkig zat ik toen met een harnas vast aan de truss dus viel ik niet zo ver. Voor de rest nog nooit een "ongeluk" gemaakt (ff afkloppen).
    Groeten Rens

Check mijn site
    Bemin met mate, want liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken

Comment

• Dave
      • Jan 2001
      • 757

Een keer een rolsteiger gehad waar een wiel onderuit donderde, kon er nog net op tijd vanaf springen. Was ook 'maar' 2,5 meter maar als je ertussen ligt piep je wel anders.

U x I = Boem.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

In het geval van publiek dat een gevaar oplevert door in torens of op tenten of welke constructie dan ook te klimmen, denk ik dat het het beste is om te voorkomen. Dit door het zo moeilijk mogelijk te maken voor het publiek dit soort acties uit te voeren.

Nog niet zolang geleden vertelde een collega mij dat hij 20 man op de riser van zijn delaystack had dansen. Na snelle navraag bij de podiumbouwer bleken de veiligheidsmarges hierdoor ver overschreden. De security was gelukkig snel terplaatse, waardoor we bij het tweede punt aankomen;

Security, zij zijn de genen die ieders veiligheid moeten waarborgen.
        Ik denk dat het veel nut heeft om deze dames en heren op te risico's te wijzen wat betreft deze bouwsels, zodat zij zo snel en adequaat mogelijk kunnen ingrijpen, mocht dit nodig zijn.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Jaja, dus een knuppel die z'n trussje veel te vol hangt moet de security inlichten over het feit dat ze de boel moeten opvangen als het fout gaat?
          Een installatie moet zo gebouwd zijn dat het niet fout KAN gaan. Desnoods dus goed afgeschermd voor het publiek.
          Het voorvalletje dat jij noemde was Q-Dance op Mysteryland zeker? Dat scheelde inderdaad heeeeeeeel weinig. De delaystack (V-dosc) stond zo erg te schudden dat hij af en toe heel even stil bleef staan op zijn zwaartepunt, en dan net aan terug kantelde.

Ik heb ook een site........
          Wie niet slim is moet dom zijn...
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Was inderdaad daar ja, kennen wij elkaar? Ik heb die stacks nog gebouwd.
            citaat:Jaja, dus een knuppel die z'n trussje veel te vol hangt moet de security inlichten over het feit dat ze de boel moeten opvangen als het fout gaat?
            Da's natuurlijk niet wat ik bedoel.

Ik heb zelf ook al gezegd dat je zoveel mogelijk moet voorkomen, in het bovengenoemde voorbeeld hadden de hekken ruimer om de risers heengezet kunnen worden. (wijsheid achteraf)

Maar de security moet voorkomen dat mensen ondanks de genomen maatregelen alsnog op dingen klimmen. Tenten zijn bijvoorbeeld erg kwetsbaar.

Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Daan Hoffmans
              • Aug 2000
              • 1225

Nee, we kennen elkaar niet denk ik... Ik was aant werk voor AWS in Dayzers Lougne. Maar had er niet veel te doen, dus had de tijd om ff rond te lopen.

Ik heb ook een site........
              Wie niet slim is moet dom zijn...
              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• jakobjan
                • Jul 2002
                • 599

1x een windu-up geladen met truss naar beneden gekomen. de Staalkabel in de wind-up was slap gaan hangen doordat iemand er aan gedraait had, en toen de veiligheden er na de show af gingen zakte de wind-up een eind in elkaar met als gevolg dat ik de truss in de nek kreeg, gelukkig liep alles met een sisser af..

Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Comment

• dj_lucv
                  • Aug 2001
                  • 616

Bestaan er eigenlijk geen sloten ofzo om je statieven mee te beveiligen?

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

citaat:
                    Bestaan er eigenlijk geen sloten ofzo om je statieven mee te beveiligen?
                    Er zijn merken die standaard een dubbel systeem gebruiken (klem en borgpen).
                    Maar mijn vraag betreft vooral de stabiliteit / standzekerheid.
                    Wat is de ervaring met het omvallen van statieven door het niet voldoende waarborgen van een laag zwaartepunt - vastbinden of tuien van de relatief zware bovenzijde, of ballasten - of aan de vloer vastzetten van de poten - aan de onderzijde.

suc6 met het ontworstelen van geheugen aan de cellen

Rinus Bakker

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• DJRenz
                      • Dec 2000
                      • 99

Onze wid-ups hebben een klem en borgpen, als wij de wind-ups laten staan dan bedekken we de hendels met een camouflage net of hij komt achter een theater doek te staan en dan maken we, als het publiek er bij, de hendel ook nog vast met een spanband. Maar uiteraard proberen we de wind-ups zo min mogelijk op publiek toegangkelijke plekken te zetten.
                      Groeten Rens

Check mijn site
                      Bemin met mate, want liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken

Comment

• Dj Spyder
                        • Jan 2002
                        • 190

ik heb eenmaal een takel die van 10m hoger kwam bijna op mijn hoofd gehad en daarmee ook de bijkomend vallende brug

Comment

• R. den Ridder
                          • Sep 2000
                          • 1500

Hoi,

Tijdje geleden hadden wij een showtje in Achtmaal (echt boerengat).

Hier werden 6 218´s gebruikt welke middels truss over 2 doughty driepootsstatieven omhoog werden gehouden.

Ter plaatse bleek dat deze geplaatst moesten worden op een podium wat er nogal discutabel uitzag..
                          Het was een playbackshow..op zich wel te doen..want geen volk op het podium, dacht ik..

na drie gewone acts kwamen er ineens twintig boeren het podium op die "mooi man" gingen playbacken, en dat bleek dus voornamelijk heel hard rondspringen te zijn.

De driepoten stonden stabiel op het podium, maar het podium begon dus flink te bewegen, met als gevolg de scans dus ook.

nadat ik twee keer de statieven nog net had kunnen reden van omkantelen is aan de organisatie gevraagd of ze konden vragen het wat rustiger aan te doen op het podiyum ,wat dus niet kon, de rest van de plybackshow de statieven vast moeten houden, en daarna meteen afgebroken...ze hebben het met twee fourbars moeten doen die avond, wat geen verkeerd idee was, want het ging er ruw aan toe..

Ralph

Comment

• Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

Ik heb weleens een luidspreker-stackje (JBL suondpower) weer rechtgezet nadat die tijdens de show, en tussen het publiek, was omgedonderd. De toppen zaten wel vast op de baskasten, maar goed, dat maakt erg weinig uit als dan de hele set omvalt.... Dit gebeurde op extrema, beursgebouw eindhoven, tijdens de jaarwisseling 2000-2001. Schade: Afgebroken driver en een ontzette topkast. Maar gelukkig was er niemand geraakt of zo.

Verder weleens bijna geveld tijdes het opzetten van een trussconstructie, omdat de staalkabel van een of ander vaag statief brak. Dat was meteen de laatste keer dat ik voor dat bedrijf werkte, ik had me al vaker geergerd aan hun oude zooi, en veel kapotte spullen, maar dit ging me wat te ver.

En als je wat statieven met een fourbarretje neerzet naast de PA (als frontlicht), is het wel verstading om ze ergens aan vast te maken, zeker als het feestje de naam "Ragfest" heeft.....

Grtz. Robert

Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

Comment

• Bolbo360
                              • Jul 2001
                              • 34

Arbo-ontoelaatbaar gesjouw om (toch weer mooi van pas komende) kluitjes te stapelen op te stabiliseren statieven.
                              Het grootste gevaar voor een bezoeker is... een bezoeker:
                              Pas op: loop niet tegen het statief (achter de barrier) en struikel daar dan niet over de geteepte kabel!
                              Dus, struikelen ze over de kabel op een plaats waar ze niet mochten komen maar wel deden, tegen het statief dat als val-brekende sinterklaasstaf wordt omklemd om daarmee synchroon om te donderen.
                              Het is uiteraard raadzaam alle mogelijke voorzorgsmaatregelen te treffen, maar er zijn altijd klonen die brallend&lallend hun kop door een staalstrop steken.

B(0)
                              Laat na \'DeadBlackOut\' licht herrijzen.

Comment

Working...