Hoeveel vermogen op een feest??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

Hoeveel vermogen op een feest??

hoeveel vermogen(rms) heb ik nodig voor +- 500 man en hoeveel voor 200

ik dacht zelf dat ik wel een 2kw set nodig heb voor 500 man

francis
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc
  • Reemski
    • Dec 2001
    • 690

Ligt natuurlijk aan het soort feest en de zaal,

Maar zelf neem ik altijd 3,5kw mee voor 500 man en 2kw voor 200.

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Ligt eraan wat voor set van 2 kW, wat voor zaal en wat voor feest.

Als je voor 500 mensen een dance-feest in een sporthal wilt verzorgen heb je aan 2*1000 watt peavey veel te weinig.

Als je voor 500 mensen in een normale zaal een feestje hebt waar het allemaal niet zo hard moet, zoals een personeelsfeest van gemeenteambtenaren of weet ik wat, dan heb je aan een Axys Source systeem van 2*1080 watt voldoende.

Dus eigenlijk kan je alleen op basis van vermogen niets zeggen over het aantal mensen dat je kan "bedienen".

Robert

Maar ik heb turbosound!! Nou ja....... een T-shirt ervan!! En een webzijde!!!!

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

Ik zou zeggen voor echte jongeren fuiven, neem 10w per man met een soundsystem met een rendement van min 100dB.

Dan is dit wel lekker boenken.

Gisteren nog naar een fuif geweest met Dj Trish, gebruikten ze 4x SR450 van mackie op vol vermogen voor geen 100 man. ( veeel te weinig bass )

Het hangt dus echt af van het soort publiek en muziek, ook zeker van de zaal.
        Bv: Heel slechte zaal, 5Kw neergelegd, net genoeg voor 200 man.
        Andere zaal, zelfde set neergelegd, 600 man, en had nog een hoop reserve !

Site updated ! Waarom met nieuw als het met oud ook goed gaat ?
        PSL Bvba powered by
        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
        Yahama LS9-32 / MC7L-48
        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• reflection
          • Mar 2002
          • 413

vrij grote zaal..en 500 eerste klassers..

zat te denken aan 2 turbosound tms4 kopkasten en m2 jbl 15''laagkasten

met merken als fane zou het hier volgens mij niet haalbaar zijn

francis
          Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Martijn de Jong
            • Feb 2001
            • 42

In enkele kasten van Turbosound zitten Fane luidsprekers...

Groeten Martijn

Comment

• reflection
              • Mar 2002
              • 413

in de tms 4 ook??

francis

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Voor zover ik het weet:

Turbosound TMS-4 bevat 18" Fane laagweergever een 10" PrecisionDevices midrange en een 1" Beyma driver.

Powerratings 300W RMS laag 8 ohm /150W mid/hoog 16 ohm

Vooral op het hoog heb je dus flinke amps nodig vanwege die 16ohm.

MVG Contour

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

Affilteren van je subs op 60Hz is misschien perfect voor de geluidskwaliteit echter je haalt meer akoestischvermogen door juist hoger te filteren. Onder de 60Hz zit je echt puur versterkervermogen op te stoken in hitte. Laat die 18" doorlopen tot 150Hz of hoger en je zal verbaast staan van de winst in geluidsdruk. Als je over weinig vermogen beschikt zou ik zeker niet op 60Hz gaan filteren.

MVG Contour

Comment

• dj-theo
                    • Sep 2002
                    • 27

Pin je niet teveel vast op vermogens, kijk ook eens naar spreiding van speakers en of het hoorngeladen is of juist niet.

Alweer graag gedaan Theo.

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo Michel,

Ik weet niet of een enkele 18" tussen 60 tot 250Hz wel voldoende is. Ik stel me zo voor dat je die extra 18" subs best wel kan laten doorlopen tot zo'n 150-200Hz zodat je meer druk in dat gebied krijgt. Dit moet kunnen zonder veel verlies in het gebied 30-60Hz. Op deze manier zal het geheel "harder" klinken en meer op de maag leggen. Dit is mijn ervaring maar ik denk dat dit toch wel algemeen geldig is.

MVG Contour

Comment

• reflection
                        • Mar 2002
                        • 413

er hangen 2 lab 1000 versterkers aan(labgruppen) en is gefilterd met een klark teknik dn800 crossover.

ik zeg trouwens niet dat fane slecht is maar in een nabouw s.a kast zit een fane laagspeaker van 12'' en die is niet zo heel sterk

francis

Comment

• Remco vd Werff
                          • Apr 2001
                          • 753

Hoi Reflection,

Die Labgruppen amps zijn mooie dingen, maar je komt eigenlijk voor het mooie wel wat vermogen te kort. Ikzelf heb ook de TMS-4 kasten en zit/zat ook een beetje met zo'n vermogen probleem.

Laag is 300 watt 8 ohm, waar jij 350 watt ophebt. Dit mag best verhoogt worden naar 600 watt. Voor het laag van de Turbo zou je wellicht een Lab kunnen bridgen.

Mid-hoog is 16 ohm, de lab 1000 levert aan 8 ohm 350 watt, aan 16 ohm weet ik het niet, maar dit zal dan 200-250 zijn schat ik. Hier mag echter best een ruime 300 watt op.

De speakers zijn inderdaad van Turbo/PD en Fane Acoustics. Zeker niet slecht Fane.

Voor 500-600 man ben ik van plan om 1 TMS-4 per kant neer te zetten, met ongeveer 1 KW per kast en 2 enkele 18" subs waarop voor de 4 een vermogen wordt losgelaten van 2,5 KW. Voor buiten of gewoon meer laag zet ik er voor het laag een extra amp bij. Dan zit er 5 KW aan laag op en nog steeds de 2 Turbo's.
                          Dan zijn deze hoeveelheden personen te doen.

Groeten, Remco
                          Groeten, Remco

Comment

• fredjuhh
                            • Sep 2002
                            • 215

ik heb een opdracht voor school, daarbij moet je inventarizeren hoeveel stroom/licht/geluid je nodig hebt voor een feest van scouting nederland. het is dus niet echt, maar je moet het inventarizeren. maar hoeveel vermogen zou ik daarvoor nodig hebben? ik schatte dat er ongeveer 3500 man komt. dus 5700watt? het is in de openlucht, en je hebt natuurlijk ander geluid als in een hal.

nothing more to add
                            ---hier staat nix--->

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Beste fredjuhh,

3500 man dat is een grote groep mensen hoor! Dan red je het bij lange na niet met 5700W en al helemaal niet in de openlucht. Bij deze bezoekersaantallen moet je gaan denken aan vermogens van 15kW en meer om voldoende druk te krijgen.

Met 5700W kun je nog wel een eind komen als je zou kiezen voor een zeer effectief hoornsysteem als speakersysteem. Voor de bas zet je dan neer per kant 4xW-bin dubbel 15" dus in totaal 8 W-bins met per W-bin ongeveer 600W is dus 4800W aan bas. Voor de mid zou je 2 Martin philies kunnen neerzetten met per kast 2x12" dus in totaal 4 philies met circa 800 Watt. Voor het hoog dan een enkele 2" van JBL per kant aan een grote hoorn ongeveer 150W per stuk dus samen 300W.

In totaal zit je dan op 5900W aan effectief geluidsvermogen. Je kan veel meer uit deze set halen als je het vermogen per sectie (bas/midden/hoog) met een factor 2-3 zou vergroten maar dan zit je dus op ongeveer 12-18kW ipv 6kW. Het grote aantal W-bins maakt dat de set behoorlijk bassterk zal klinken. Zwakste component is de enkele 2" per kant. Hoewel de 2inches van JBL een superrendement hebben zal je hier toch het eerste de problemen tegenkomen ware het al niet dat je met deze 2" boven de 12kHz sowieso al geen respons meer hebt. Een extra kastje met wat bullits (3-4 per kant) zouden dit tekort aan tophoog kunnen opvangen.

MVG Contour

Comment

Working...