sub uitgang crossover samennemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ocliw
    • May 2002
    • 1

sub uitgang crossover samennemen

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een geluidsset met 2 toppen en 1 sub. Dit stuur ik actief aan, 1 versterker links/rechts voor de toppen en 1 versterker in brug voor de subkast. Nou ga ik met links en rechts naar mijn crossover, mid-hi links/rechts uitgang naar mijn versterker voor de toppen maar nou heb ik ook een links en rechts uitgang voor mijn sub. Die wil ik mono maken en dan naar de sub versterker gaan.

Kan ik die uitgang gewoon aan elkaar knopen of moeten er weerstanden tussen of .....??? (moet er wat tussen, wat dan??)

alvast bedankt!

wilco

• Dré
    • Nov 2001
    • 409

citaat:
    Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een geluidsset met 2 toppen en 1 sub. Dit stuur ik actief aan, 1 versterker links/rechts voor de toppen en 1 versterker in brug voor de subkast. Nou ga ik met links en rechts naar mijn crossover, mid-hi links/rechts uitgang naar mijn versterker voor de toppen maar nou heb ik ook een links en rechts uitgang voor mijn sub. Die wil ik mono maken en dan naar de sub versterker gaan.

Kan ik die uitgang gewoon aan elkaar knopen of moeten er weerstanden tussen of .....??? (moet er wat tussen, wat dan??)
    ALS de uitgang van de X-over gebalanceerd is (dus ook de "cold" een signaal bevat):
    Pak heet (pin-2) van links en koud (pin-3) van rechts en voer deze samen naar je versterker voor de subs (dus Pin-1 naar Pin-1, Pin-2 van links naar Pin-2 van de versterker, Pin-3 van rechts naar Pin-3 van de versterker). Pin-3 van links en Pin-2 van rechts blijven onaangesloten.

ALS de uitgang van de X-over impedantie gebalanceerd is (waarbij dus de "cold" geen signaal bevat):
    Pak heet (pin-2) van links en heet (pin-2) van rechts en voer deze samen naar je versterker voor de subs (dus Pin-1 naar Pin-1, Pin-2 van links naar Pin-2 van de versteker, Pin-2 (PIN TWEE!!!) van rechts naar Pin-3 (PIN DRIE!!!) van de versterker). Doordat het signaal op Pin-3 van de versterker nu IN fase is met het signaal van Pin-2 van de linkerkant zul je het signaal van rechts dus moeten inverteren. Daarvoor kun je op de "phase reverse" switch van het betreffende kanaal drukken. WEL even rekening houden met het feit dat de output nu zo'n 6dB hoger is (de verschilspanning tussen heet en koud is nu immers 2 x zo hoog doordat ook koud nu een signaal bevat).

ALS de uitgang van de X-over trafo gebalanceerd uit is (zwevend!!!): Pin-3 van de linker uitgang gaat naar Pin-2 van de rechter uitgang. Het gecombineerde signaal is nu te vinden tussen Pin-2 van de linker uitgang en pin-3 van de rechter uitgang. Je hebt nu namelijk de trafo's van beide kanalen in serie gezet. Wel even rekening houden met het feit dat de output nu zo'n 6dB hoger is (doordat de beide signalen bij elkaar opgeteld worden).

Je kan natuurlijk ook gaan zitten klooien met sommerende versterkers maar dat is in dit geval NIET nodig. WEL alles goed labelen aangezien iemand die de verbindingen voor het eerst ziet zo zou kunnen denken dat alles verkeerd is aangesloten (wat het dus niet is).

Nog een laatste optie: Bij sommige X-overs (vreemd genoeg vaak de goedkoopsten zoals de Super-X van Behringer) kun je gewoon een "mono sub signal" knopje indrukken. In dat geval hoef je dus al die kabeltrucjes niet uit te halen.

Bij mijn Lab.Gruppen SP-2b's was het wel nodig. Deze heeft impedantie gebalanceerde uitgangen (en geen mono sub signal switch). De optie 2 (inverteren van het rechter kanaal t.o.v. het linker kanaal en Pin-2 van links naar pin-2, Pin-2 van rechts naar Pin-3) werkt hier PRIMA.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
    -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Disco Service Apeldoorn
      • Nov 2000
      • 299

leg eens uit wat er gebeurt met het laag als ik mijn panpot ( mono muziek signaal ) geheel naar links, of naar rechts pan ??

Comment

• Nov 2000
        • 299

nog even vergeten.

Hoe los je dit op indien de sublaag versterker ongebalanceerd in is?

Comment

• Nov 2000
          • 299

nog even vergeten.

Comment

• Dré
            • Nov 2001
            • 409

citaat:
            leg eens uit wat er gebeurt met het laag als ik mijn panpot ( mono muziek signaal ) geheel naar links, of naar rechts pan ??
            Zoals al eens eerder gezegd (maar schijnbaar NIET door iedereen begrepen): Balanceren gaat om impedanties, NIET om spanningen.

Als je dus gaat pannen dan zullen de verhoudingen van de spanning op koud en heet veranderen. Afhankelijk van het soort pan (equal voltage, equal power of equal nothing) zal het laag dan OF hetzelfde blijven (equal voltage), OF met 3dB afnemen (equal power), OF met 6dB afnemen (equal nothing).

Bovenstaande is te beredeneren met een zeer eenvoudige dosis common sense!
            citaat:
            Gewoon door op te houden hobby spul te gebruiken en eindelijk eens de professionele wereld in te stappen.
            citaat:
            Gewoon door op te houden hobby spul te gebruiken en eindelijk eens de professionele wereld in te stappen.

(2 x gevraagd, netjes 2 x beantwoord).

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Helemaal met Dre eens. Koop gewoon eens fatsoenlijk spul! Voor vragen over hifi spullen kun je beter verhuizen naar een ander forum.

MVG Contour

Comment

• Nov 2000
                • 299

Ik bedoel dus dat jou epistel niet op gaat indien de versterker niet gebalanceerd in is.
                Uit de vraag blijkt niet of zijn versterker gebalanceerd in is.
                Indien dit niet het geval is zal hij toch moeten sommeren.

Comment

• Dré
                  • Nov 2001
                  • 409

citaat:
                  Ik bedoel dus dat jou epistel niet op gaat indien de versterker niet gebalanceerd in is.
                  Uit de vraag blijkt niet of zijn versterker gebalanceerd in is.
                  Indien dit niet het geval is zal hij toch moeten sommeren.
                  Zullen we gewoon eerst afwachten of dit het geval is of niet?

Per slot van rekening hebben we het hier NIET over gevaarlijke toepassingen zoals het lichtnet (need I say more???). Als m'n eerdere bericht niet van toepassing is dan kom je daar snel genoeg achter doordat je die akelige Pin-1, Pin-2 en Pin-3 niet kunt vinden...

:-]

Comment

Working...