Mono naar stereo mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sebastiaan75
    • Feb 2016
    • 3

Mono naar stereo mixer

Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat ik het juiste forum heb uitgezocht.

Mijn geluidsinstallatie is geen PA installatie maar een high-end stereo installatie, onder meer met actief tri-amping setup. De installatie is dus zo veel mogelijk samengesteld op een zo mooi mogelijke weergave van de bron. Nu wil ik een professionele mono microfoon (Shure) kunnen aansluiten op de voorversterker en deze bij een stereo bron bijvoegen. Ik wil dus het mono geluid van de microfoon stereo over beide kanalen horen en gemengd met een andere bron als een cd speler.

Proefondervindelijk blijkt dat de platenspeler ingang van mijn voorversterker goed werkt als microfoon versterker. De output overstemd dan een CD dus ik hoef alleen de microfoon te kunnen verzwakken.

Mijn vraag is dus: hoe maak ik van een mono signaal een stereo signaal en hoe voeg ik dit samen met een line-ingang, zonder daarbij de kanaalscheiding te verslechteren. De goede kanaalscheiding van de muziekbron is voor mijn doel van fundamenteel belang.

Ik heb zelf een opzetje gemaakt in het volgende schema. Het gaat me voornamelijk om de sommeerschakelingen van de OPAMPS. Zijn de buffers ook nodig tussen de bestaande bandpass filters en de sommeerschakelingen? Ik heb ze er voor de zekerheid tussen gezet maar als ze kunnen vervallen, dat liever!

Bij voorbaat dank!

• speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Sebastiaan75
    Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik hoop dat ik het juiste forum heb uitgezocht.

Mijn geluidsinstallatie is geen PA installatie maar een high-end stereo installatie, onder meer met actief tri-amping setup. De installatie is dus zo veel mogelijk samengesteld op een zo mooi mogelijke weergave van de bron. Nu wil ik een professionele mono microfoon (Shure) kunnen aansluiten op de voorversterker en deze bij een stereo bron bijvoegen. Ik wil dus het mono geluid van de microfoon stereo over beide kanalen horen en gemengd met een andere bron als een cd speler.

Proefondervindelijk blijkt dat de platenspeler ingang van mijn voorversterker goed werkt als microfoon versterker. De output overstemd dan een CD dus ik hoef alleen de microfoon te kunnen verzwakken.

Mijn vraag is dus: hoe maak ik van een mono signaal een stereo signaal en hoe voeg ik dit samen met een line-ingang, zonder daarbij de kanaalscheiding te verslechteren. De goede kanaalscheiding van de muziekbron is voor mijn doel van fundamenteel belang.

Ik heb zelf een opzetje gemaakt in het volgende schema. Het gaat me voornamelijk om de sommeerschakelingen van de OPAMPS. Zijn de buffers ook nodig tussen de bestaande bandpass filters en de sommeerschakelingen? Ik heb ze er voor de zekerheid tussen gezet maar als ze kunnen vervallen, dat liever!

Bij voorbaat dank!

Ik zou in elk geval de versterking van de microfoonvoorversterker instelbaar maken
    Een microfoonsignaal kan tussen een paar mV en een paar honderd mV liggen. Je voorkomt daarmee oversturing van de ingangstrap.
    Ik weet niet of zelfbouw lonend is. Er zijn mengpaneeltjes met een microfoon en een line ingang, Kosten je de kop niet. De vervorming ligt ergens ver achter de komma. Die dingen doen precies wat jij wil en hebben ook nog op elk kanaal een klankregeling.
    Vergelijk bijv eens een XENYX 1002 met de specs van je stereoset.
    Freq bereik recht tot 90KHz binnen 1 dB
    Vervorming 0,005%
    Last edited by speakertech; 22-02-16, 18:24.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

Een voorversterker van je Pickup kan nooit een goede voorversterker van je microfoon zijn.
      De PU voorversterker is RIAA gecompenseerd, terwijl een microfoonvoorversterker lineair wordt verondersteld.

Dus volg het advies van Speakertech en koop een simpel mixertje.

Paul
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Sebastiaan75
        • Feb 2016
        • 3

Dank voor je reactie!

Ik wil me echter echt richten op zelfbouw. 0,005% THD voor een analoge mixer vind ik echt te veel. Ik ben momenteel met een zelfbouw actief crossover bezig, de opamps die ik gebruik zijn van het toonaangevende Burr-Brown, met een THD van 0,00008%. De reden voor een nieuw crossover is het vervangen van het belabberde Beringher actieve crossover. Dat is bij mijn installatie de spreekwoordelijke zwakste schakel...

Daarbij wil ik geen overbodige bewegende delen met elk hun aandeel in vergroting van vervorming als het wat ouder wordt. Toonregeling doe ik al door de desbetreffende eindtrap meer of minder aan te sturen. De voorversterker staat op source direct om dat netwerkje ook buiten werking te stellen. Dan wil ik geen meervoudige toonregeling in een mengpaneel erbij.

Comment

• Sebastiaan75
          • Feb 2016
          • 3

Originally posted by SPS
          Een voorversterker van je Pickup kan nooit een goede voorversterker van je microfoon zijn.
          De PU voorversterker is RIAA gecompenseerd, terwijl een microfoonvoorversterker lineair wordt verondersteld.

Dus volg het advies van Speakertech en koop een simpel mixertje.

Paul
          Oké dank je Paul! Ik zal me gaan verdiepen in de term RIAA gecompenseerd!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by Sebastiaan75
            Dank voor je reactie!

Ik wil me echter echt richten op zelfbouw. 0,005% THD voor een analoge mixer vind ik echt te veel. Ik ben momenteel met een zelfbouw actief crossover bezig, de opamps die ik gebruik zijn van het toonaangevende Burr-Brown, met een THD van 0,00008%. De reden voor een nieuw crossover is het vervangen van het belabberde Beringher actieve crossover. Dat is bij mijn installatie de spreekwoordelijke zwakste schakel...

Daarbij wil ik geen overbodige bewegende delen met elk hun aandeel in vergroting van vervorming als het wat ouder wordt. Toonregeling doe ik al door de desbetreffende eindtrap meer of minder aan te sturen. De voorversterker staat op source direct om dat netwerkje ook buiten werking te stellen. Dan wil ik geen meervoudige toonregeling in een mengpaneel erbij.
            Bedenk dan wel, dat voor spraakversterking een vervormingspercentage van 10 % (tien procent) door het oor nauwelijks wordt waargenomen. Geloof het of niet, maar als er een slecht meetinstrument is dan zijn het onze oren. Helaas het is niet anders.
            Overigens is dit een forum voor professioneel en semi professioneel audio. We geloven niet in sprookjes en onhaalbare idealen. Betrouwbaarheid van de apparatuur is een kant van het verhaal en goede weergave de andere kant. Geneuzel over duizendste van procenten die uitsluitend tussen de oren zitten, doen we niet aan.
            Last edited by speakertech; 24-02-16, 16:32. Reason: taalfoutje
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...