In DEZE advertentie wordt aangegeven dat deze volgens NEN 3140 is goedgekeurd. Lijkt mij onwaarschijnlijk of mis ik iets..
NEN 3140 goedgekeurd?
Collapse
X
-
-
Tsja, het ding zou best eens op onderdelen, bouw kwaliteit en elektrische veiligheid de NEN3140 keuring kunnen doorstaan, maar als geheel is het natuurlijk volkomen illegaal en potentieel onveilig.
Nu roept de verkoper natuurlijk dat hij er duidelijk bijzet dat het maar tot 32 Ampère belast mag worden, maar dat is niet voldoende. Of zoals de wet van Murphy het weergeeft: Alles wat fout kàn gaan, zàl ook fout gaan. Je moet dit soort verlopen gewoon niet willen hebben. En ja, ik heb er ook een, van 63A. naar 3 stuks 32A. Hartstikke makkelijk soms. Maar ook onverantwoordelijk, je kunt er zeker brand of andere gevaarlijke situaties mee veroorzaken.
Ik geef dit dan ook nooit aan anderen mee, komt ook maar zelden uit het kratje met 'bedenkelijke verlopen' -
In DEZE advertentie wordt aangegeven dat deze volgens NEN 3140 is goedgekeurd. Lijkt mij onwaarschijnlijk of mis ik iets..
Als de 63Amp groep met 32A is beveiligd mag het misschien wel. Maar ongewenst is het zeker en foutief gebruik ligt voor de hand. Niet doen dus.
Deze bestaat ook uit goedgekeurd materiaal
SpeakertechLast edited by speakertech; 18-02-16, 22:29.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Een eindgroep met een 63A aansluiting, mag gewoon beveiligd zijn met zekeringen van een lichtere klasse, dus bijv 32 of 16 A. Bij een gewone 230 volt eindgroep is 16A de limiet, maar afzekeren kan en mag ook met 10 of 6A. De oudere zekeringkasten met passchroeven lieten dat ook toe.
Als een 63A eindgroep wordt gezekerd met 32A, dan is dat in elk geval niet gevaarlijk in gebruik. Ook het aansluiten van een 32A snoer met daaraan een 63A steker maakt het gebruik in dat geval niet gevaarlijk of onveilig. Dat is waar de NEN norm voor bedoeld is. Blijft de vraag of zulke verloopsnoeren mogen bestaan. Leken op elektrisch gebied kunnen het verloop op de verkeerde manier gebruiken.Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
Comment