Stroom Conditioners

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

Stroom Conditioners

Beste forummers,

Ik heb de laatste tijd meestal problemen met brom of ruis op mijn boxen en op de ene locatie waar ik mijn installatie installeer heb ik er meer last van dan op andere locaties.
    Nu heb ik ze geregeld thuis ook aangeloten en daar blijven ze zonder ruis.
    Nu zit ik meestal met lichten en apperatuur en boxen op de zelfde lijn en weet dat dit ook voor enige storing kan zorgen,
    maar voor de lichten werk ik meestal met led zodat ik geen pieken krijg van dimmers enzo.

Maar nu is mijn vraag of het misschien verstandiger is van een stroom conditioner te gebruiken om toch overal zonder brom of ruis te kunnen werken,
    of heeft dit er niet van doen en hoe werken deze aparaten moet ik dan 3 veschillende kopen om licht, boxen en apperatuur appart aantesluiten of gewoon een nemen en deze doet het werk.

alvast bedankt
    mvg Gino V
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Dj Gino V
    Beste forummers,

Ik heb de laatste tijd meestal problemen met brom of ruis op mijn boxen en op de ene locatie waar ik mijn installatie installeer heb ik er meer last van dan op andere locaties.
    Nu heb ik ze geregeld thuis ook aangeloten en daar blijven ze zonder ruis.
    Nu zit ik meestal met lichten en apperatuur en boxen op de zelfde lijn en weet dat dit ook voor enige storing kan zorgen,
    maar voor de lichten werk ik meestal met led zodat ik geen pieken krijg van dimmers enzo.

Maar nu is mijn vraag of het misschien verstandiger is van een stroom conditioner te gebruiken om toch overal zonder brom of ruis te kunnen werken,
    of heeft dit er niet van doen en hoe werken deze aparaten moet ik dan 3 veschillende kopen om licht, boxen en apperatuur appart aantesluiten of gewoon een nemen en deze doet het werk.

alvast bedankt
    mvg Gino V
    Je zal eerst in moeten dammen, welk deel van de geluidsinstallatie gevoelig is voor de lichtnetstoring.
    Afspeelapparatuur, microfoons + kabels, meng en effect apparatuur en de eindversterkers. Dat kun je doen door een voor een de in- en uitgangen dicht te zetten, of los te nemen.
    Voer alle bedrading zoveel mogelijk symmetrisch uit, zeker microfoonkabel verbindingskabels tussen mengpaneel en versterkers, etc.
    Kijk ook of groundliftschakelaars in de goede stand staan.
    Hebben versterkers geen groundlift en hebben zowel het mengpaneel als de versterker randaarde aansluitingen, dan kan er sprake zijn van een aardlus. Dan zou je in de symmetrische aansluitkabels, de afscherming aan een zijde los kunnen nemen. Ook geschikte lijntrafo's kunnen dat probleem oplossen, maar goede trafo's zijn redelijk aan de prijs.
    Ook a-symmetrische apparatuur in een 19"rek kan problemen geven, doordat dat vrijwel altijd een aardlus oplevert.
    Er zijn isoleersetjes, om de apparatuur vrij te houden van het rek. Een op dit forum verguisde methode is het gebruik van zgn groundseparators, met tulp in en uitgangen. Ze zijn niet allemaal even goed, maar bijv. de FGA40 van Monacor presteert heel behoorlijk. Er zijn veel betere trafo's, maar daar hangt dan weer een prijskaartje aan.

Maar voor dat je weet waar de storing binnenkomt, kun je er lang over OH-en hoe te voorkomen. Dat kunnen alleen maar suggesties zijn. Dus bij de kern beginnen. Netfilters kunnen een fout in de installatie hooguit verdoezelen, maar niet oplossen.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 02-05-14, 15:39.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Dj Gino V
      • Feb 2009
      • 237

Alvast bedankt voor de reactie en dan zal ik alles nog maar eens gaan na zien maar gisteren had ik ook ruis op mijn boxen (qsc hpr122i) en toen had ik maar een kleine mengtafel met alleen een dubbele cd speler aangesloten (djm 250 en jb systems 850)

mvg Gino

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Vreemd dat jij er regelmatig last van hebt terwijl ik er echt bijna nooit last van heb en echt geen powerconditioner gebruik.
        Belangrijk is dat je alles vanuit één punt voedt, doe je dat niet dan heb je heel snel last van een aardlus en zeker bij gebruik van ongebalanceerde signalen.
        Als je dat consequent doet is het echt niet nodig om trafo's losgehaalde afschermingen of power-conditioners te gebruiken om dat er simpel geen aardlus ontstaat.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Idd erg belangrijk:
          - Licht en geluid altijd scheiden
          - Bij geluid alles vanuit 1 bron
          - zorg voor goede en symmetrisch aangesloten bekabeling
          - sluit alles aan op randgeaarde kontaktdozen
          - voorkom gebruik van apparatuur welke op adapters zonder randaarde werkt

Verder vraag ik me af of LED wel storingsvrij is? De goedkopere LED laat zich
          vaak al niet geheel dimmen en ook heb ik ervaring met fades die niet werken
          zoals ze dat bij de betere LED wel doen.

Suc 6 met het elimineren van je brommmmmm

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 189

Let er op dat al je stroomblokjes geaard zijn, randaardestekkers in verdeelblokjes zonder randaarde is ook zo'n standaardrecept voor problemen. En controleer dan gelijk ook even of de contactdoos op de muur waar je inprikt wel randaarde heeft, anders hebben alle eerder genoemde acties helemaal geen zin.

Geaarde apparaten zonder werkende aarde laten hun lekstroom door je signaalkabel afvloeien. Naast het veiligheidsaspect is het een garantie voor problemen.

Wat me verder opvalt in het starttopic is het gebruik van het begrip 'ruis'. Gaat het dan om daadwerkelijke ruis of is het een lage bromtoon (50 of 100Hz), een fluittoon of een ratelend geluid? Afhankelijk hiervan kunnen er verschillende mogelijke storingsoorzaken aangewezen worden.
            Last edited by Aart Rietveld; 02-05-14, 22:08. Reason: taalfout

Comment

• Dj Gino V
              • Feb 2009
              • 237

OK alvast bedankt voor de raad en zal morgen al mijn stroomkabels eens nagaan

mvg Gino

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by MusicXtra
                Vreemd dat jij er regelmatig last van hebt terwijl ik er echt bijna nooit last van heb en echt geen powerconditioner gebruik.
                Belangrijk is dat je alles vanuit één punt voedt, doe je dat niet dan heb je heel snel last van een aardlus en zeker bij gebruik van ongebalanceerde signalen.
                Als je dat consequent doet is het echt niet nodig om trafo's losgehaalde afschermingen of power-conditioners te gebruiken om dat er simpel geen aardlus ontstaat.
                De verschijnselen brom en ruis , heb ik bij mijn apparatuur ook geen last van.
                De klacht van TS is moeilijk te benaderen, omdat er vrijwel niets bekend is over de apparatuur, de manier van inbouwen, aansluiten etc.
                Het losnemen van afschermingen is niet ongebruikelijk. Ook bij apparatuur aangesloten op één punt kun je wel degelijk een aardlus krijgen. Veel versterkers hebben dan ook niet voor niets een groundlift schakelaar, die de audio circuits loskoppelen van de randaarde die aan de kast zit.
                Bij het gebruik van a-symmetrische apparatuur zijn trafo's aan de orde van de dag. Zoals ik al beschreef, komen 19" apparaten via de rails van het rek toch weer aan elkaar te hangen. Ook daar schuilt het probleem van een aardlus. Een trafo lost dan alle problemen op.
                Ik heb er duidelijk bij verteld, dat het zaak is , om eerst uit te zoeken waar het probleem zit en dan naar een oplossing te zoeken. Die oplossing hoeft echt niet een onderbroken aarde of een transformator te zijn.
                Soms ontkom je daar echter niet aan.
                Ik heb vele audiorekken gebouwd voor organisaties ed, alle apparatuur gevoed uit een verdeelpunt in het rek alles volgens de regels van de kunst en toch.......

Speakertech

edit
                Vond in een manual van crown nog wat aansluitmogelijkheden:
                Last edited by speakertech; 03-05-14, 17:10.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Dj Gino V
                  • Feb 2009
                  • 237

Beste,

Ik zal alles nog eens nagaan van stroom maar op sommige locatie heb ik geen last en andere dan weer wel en ik heb dan meestal maar een stopcontact om aan te sluiten

En mijn gear is,

boxen: qsc hpr 122i en db technoligie sub 15 d
                  apperatuur: is rodec cx 1100, denon SC2900 2X, dbx 231 graphic eq, mac book pro ratina 15" (Traktor scratch pro 2.8) en elo touch screen met mac mini (cuelux) .
                  lichten en fixture: Flash hazer 900, JB systems led 4 dj bar en led strobe lightmax platinum soms huur ik ook nog 4 trackspot scanners
                  alles word bijna aangesloten met powercons waar kan.
                  en de storing is meestal ruis geen brom misschien dat dit verheldering brengt voor oplossing als deze er zijn

alvast bedankt
                  ^

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Beste,.........meestal maar een stopcontact om aan te sluiten

Zolang je dan én licht én geluid op dat die ene wcd zet, dan heb je
                    grote kans dat het fout gaat.

Waar mogelijk geniet het echt grote voorkeur om licht en geluid
                    te scheiden.

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Beste,

Ik zal alles nog eens nagaan van stroom maar op sommige locatie heb ik geen last en andere dan weer wel en ik heb dan meestal maar een stopcontact om aan te sluiten

En mijn gear is,

boxen: qsc hpr 122i en db technoligie sub 15 d
                      apperatuur: is rodec cx 1100, denon SC2900 2X, dbx 231 graphic eq, mac book pro ratina 15" (Traktor scratch pro 2.8) en elo touch screen met mac mini (cuelux) .
                      lichten en fixture: Flash hazer 900, JB systems led 4 dj bar en led strobe lightmax platinum soms huur ik ook nog 4 trackspot scanners
                      alles word bijna aangesloten met powercons waar kan.
                      en de storing is meestal ruis geen brom misschien dat dit verheldering brengt voor oplossing als deze er zijn

alvast bedankt
                      ^
                      De Rodec is symmetrisch uit, de actieve luidsprekers dito in, evenals de DBX. Zou goed moeten gaan.
                      Als je de Rodec rechtstreeks aansluit zonder eq, verandert er dan iets aan de storing?
                      Ik ga er vanuit dat je XLR kabels goed bedraad en in orde zijn, dus tweeaderig afgeschermde audio (microfoon)kabel.
                      Ruist de set ook met de master op de Rodec dicht?
                      Haal de audioverbinding naar de computer eens los.
                      Speakertech

Comment

• john-xr3i
                        • May 2009
                        • 93

Originally posted by speakertech
                        Haal de audioverbinding naar de computer eens los.
                        Speakertech
                        Probeer het eens zonder oplader in je laptop, deze zijn vaak
                        de oorzaak van hele rare dingen.
                        echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                        vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Comment

• Dj Gino V
                          • Feb 2009
                          • 237

Originally posted by john-xr3i
                          Probeer het eens zonder oplader in je laptop, deze zijn vaak
                          de oorzaak van hele rare dingen.
                          beste,

mijn laptop geeft de storing niet vroeger had ik ene asus en daar had ik problemen met aardlus maar heb deze speciaal aangeschaft om daar van af te zijn
                          maar ik ga volgende keer wel eens proberen met mijn XLR kabel uit te trekken en horen of er een verschil is,

alvast bedankt

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4516

heb je sowieso goede kwaliteit kabels? In je materiaal lijst komen de kabels namelijk niet voor. Wat bij mij altijd een prime alarm laat afgaan.
                            lekker belangrijk!

Comment

• Dj Gino V
                              • Feb 2009
                              • 237

Originally posted by showband
                              heb je sowieso goede kwaliteit kabels? In je materiaal lijst komen de kabels namelijk niet voor. Wat bij mij altijd een prime alarm laat afgaan.
                              Beste,

ik gebruik:
                              Bespeco PT900FM Platinum Series Microphone Cable

en stroom gebruik ik Pirelli Neopreen kabel 3x1.5mm2 in samenwerking met powercon van neutrik en eurostekker

alvast bedankt
                              mvg Gino V

Comment

Working...