defecte harrison versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • c.slopsma
    • May 2010
    • 57

defecte harrison versterkers

hallo,
    Eerst even een korte introductie:
    Ik ben 17 en doe de havo, Helaas krijgen we daar op het gebied van elektronica erg weinig stof en ook de docenten kunnen me niet helpen. De soldeerbout heb ik nu wel aardig onder de knie en het maken van kant en klare schakelingen heb ik nu ook wel gezien.

Omdat ik al vaker voor kennissen versterkertjes heb gemaakt (simpel fet's vervangen) leek het me leuk om nu eens een uitdaging te zoeken en hopen er nog wat van te kunnen leren.

Ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen.

Vorige week 2 oude harrison k3000 bakken kunnen kopen met een defect, Er komt wel geluid uit de versterker maar zwaar vervormd. Alsof het altijd overstuurd is, Zwaar(!) in de clip. (schel krakend geluid)

De versterkers hebben een actieve limiter. Ik had ergens op internet gelezen dat deze kan blijven hangen en daarom het opgeblazen geluid geeft. Verder heeft de versterker geen kortsluiting beveiliging. dus als er sluiting op de uitgangen is worden de fet's gewoon opgeblazen.

omdat er een paar fet's iets donkerder zijn van kleur leek het mij handig om eerst uit te vinden hoe ik de fet's kan controleren. Na het zoeken op internet een paar verschillende methodes gevonden, maar het zou tog fijn zijn als iemand een duidelijke omschrijving kan geven. Het trucje met enkel de multimeter heb ik geprobeerd, Helaas de ene keer compleet andere waardes dan de andere.

• MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Om snel en makkelijk halfgeleiders te kunnen testen heb ik dit apparaat, uiteraard moeten de componenten dan wel eerst losgemaakt worden.
    Om storing te zoeken zonder schema zal verder niet meevallen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Fets in dit soort versterkers worden doorgaans gewoon parrallel geschakeld.
      Dat maakt het vrijwel onmogelijk om met de gewone testmethodes de defecte exemplaren eruit te meten. Los solderen is meestal de enige optie.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Met de goede meetmethode en een simpele universeelmeter meet ik de kortgesloten en onderbroken exemplaren, dynamisch eruit.
        Na vervangen en voorzichtig opstarten, worden de drivertrappen gecontroleerd. Als alles werkt, worden de torren ook nog onderzocht op gelijke versterking.
        Dus alleen de defecte transistors worden eruit gesoldeerd. Scheelt nogal wat werk.
        Met Fet eindtrappen gaat de meetmethode niet op, die fet's staan vaak gewoon parrallel.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by speakertech
          Met Fet eindtrappen gaat de meetmethode niet op, die fet's staan vaak gewoon parrallel.
          Duidelijk te zien op de foto dat dit hier ook zo is. Ondanks/door het gebrek aan weerstanden moeten de fets wel gepaard zijn, anders is de stroom verdeling ook niet bijster goed.

Comment

• c.slopsma
            • May 2010
            • 57

ondertussen de helft van de N mosfets los gesoldeerd en door ge meten, lijken allemaal prima in orde, is er nog iemand die iets heeft gehoord van de active limiter die de geest geeft?

mvg.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by c.slopsma
              ondertussen de helft van de N mosfets los gesoldeerd en door ge meten, lijken allemaal prima in orde.
              Ik verwacht eerlijk gezegt ook geen defecte mosfet... gezien je uitleg.
              Maar ik begrijp dat je geen scoop hebt?

Comment

• AH
                • Apr 2004
                • 248

Zo zien ze er uit na 20 jaar horeca.
                [IMG][/IMG]
                Even schoongemaakt en een potmeter vervangen, en draaien gewoon weer 7 dagen per week.
                Mocht je er niet uit komen even contact opnemen met Taco van TA audio, die kent die dingen als zijn broekzak.
                P.s. Heb hier nog een Harrison J 600 staan v evt onderdelen.
                Anne Homan

Comment

• c.slopsma
                  • May 2010
                  • 57

Tering.. dat is een beste bak stof!

Bij mij was er ook eentje die onder het stof zat .. maar dat had ik al schoongemaakt. Helaas bezit ik nog geen scoop, mocht ik er nog niet uitkomen dan kan ik binnenkort bij iemand terecht die er wel een heeft staan.

Zelf verdenk ik eerder die ingebouwde limiter er van.. Het aparte is dat er op de achterkant wel een schakelaar zit om ze in en uit te schakelen, jammer genoeg maakt dat geen verschil.

bedankt voor het meedenken zo ver!

wat is er eigenlijk precies te meten met zo'n scoop ?

mvg. coen

Comment

• metalteacher
                    • Dec 2007
                    • 467

Kijk even goed naar de printbanen, ik verwacht eerder dat het probleem daar zit, die Harrisons waren niet bestand tegen het tourleven, de printplaat was zeer zwak, en slecht opgehangen in het apparaat zelf.
                    Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by c.slopsma
                      T
                      wat is er eigenlijk precies te meten met zo'n scoop ?

mvg. coen
                      Als je die vraag stelt kan ik je alleen maar adviseren om het niet zelf te gaan doen. Beter voor jou, de scoop en de amp.

Comment

• VrijeVogel
                        • Nov 2013
                        • 107

Allicht niet zelf te doen.

Maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord wat men met een scoop kan ontdekken bij deze versterker....
                        Althans hoe men met een scoop de bron van het probleem kan ontdekken.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Een scoop laat tijd op de X-as en spanning op de Y-as zien, een wisselspanning zal dus zichtbaar zijn als een sinus, een gelijkspanning als een horizontale lijn.
                          Daarmee kun je het signaal volgen in een versterker en zien waar het mis gaat.

Comment

Working...