Alternatief voor Precision devices PD-120

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Alternatief voor Precision devices PD-120

Heren,
    Vraagje:
    ik heb een setje AXYS Arena T1122 toppen waar de PD-120's die er oorspronkelijk in horen ontbreken..
    Nu ben ik op zoek naar een alternatief hiervoor, misschien de PD-121.. maar ik heb geen idee of de T/S parameters overeen komen. Die PD121 kan ik wel vinden die is wel geschikt voor hoorngeladen toepassingen, maar de PD120 vind ik niets over.

Heeft iemand enig idee wat er als alternatieve (liefst kostenbewuste) 12-incher gebruikt kan worden?

TS parameters van de PD-121 (even aangenomen dat dit overeenkomt met de PD120..)
    Fs 59 Hz
    Xmax 2 mm
    Revc 5.7 Ohms
    Vd 1.06 x10-4 m3
    Qts 0.201
    No 5.1%
    Qms 4.96
    Pmx 300 Watts
    Qes 0.209
    Cms 135 μM/N
    Vas 54 Litres
    Mms 54 grams
    Sd 530 sq cm
    BL 23.36 T/m

Ik hoor het graag.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Ik heb hier toevallig nu even een originele speaker liggen. Deze heeft een duidelijk kleinere magneet als de foto op de site van PD voor een 121.

Ook is de stofkap anders, deze is hol ipv normaal bol. Anders komt deze tegen de faseplug aan.
    Bij elke andere speaker heb je dit probleem dus ook. Ook de vorm van de conus is daarom belangrijk...

Trouwens de diepte van de speaker is ook heel belangrijk, er zit achter de magneet misschien maar een halve cm ruimte...

Speciaal gemaakte speaker dus door PD.
    Last edited by DJ Antoon; 03-12-13, 18:25.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Denk dat de keuze niet eens zo kritisch is.
      Omdat het een hoorngeladen systeem is heb je een driver met een lage QTS (<0,20) en een hoge BL (>20TM) nodig, de fs is niet zo van belang omdat je daar toch ver uit de buurt blijft.
      De PD-120 zou het dus zomaar eens prima kunnen doen en anders zou ik op zoek gaan naar een dergelijke driver en die er eens in proberen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• AMX_Pete
        • Mar 2008
        • 79

Zo'n toepassing vraagt inderdaad lage Qes/Qts waarden en liefst hoge BL waarden. Een Mms in de buurt van 40-50 gram is ook een indicatie.
        Precision Devices PD-121, Beyma 12MI100 en B&C 12PE32 zijn bvb. zulke speakers. Wel opletten voor de stofkap die mogelijk in de weg van een faseplug kan zitten en op de totale diepte van het chassis, want PD speakers zijn doorgaans net wat minder diep en ik weet niet hoeveel plaats er beschikbaar is voor andere merken en/of types. Betreft de stofkap, kan je nog wel omheen werken door die eruit te snijden en een nieuwe omgekeerd erin te lijmen, maar een chassis wat niet past, daar is niks aan te doen. Alternatief zou zijn één van voornoemde speakers te zoeken, die moeten reconed worden, dan is dat stofkapverhaal net even handiger te tackelen.

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

Dank voor jullie reacties.
          Ik ga eens rondkijken wat er te vinden is en hoeveel ruimte er nu echt in het "kamertje" van de 12 incher is.
          De genoemde beyma en B&C zijn in ieder geval 9 tot 13 mm dieper dan de PD121... dus dat zou al lastig kunnen worden.

Comment

• AMX_Pete
            • Mar 2008
            • 79

Zo uit m'n hoofd... RCF L12P110K is een vrij platte jongen en heeft de goede parameters. Zwaar beestje trouwens . Je komt ze 2e hands wel eens tegen.
            Verder zou ik niet zo 1-2-3 nog een andere merk/type weten die minder diepte vragen, de meesten gaan vlot richting 13-14 cm.

En oh ja, op marktplaats of tweedehands zit een zekere Antoon, die herstellingen doet aan Axys en de oudere Master Blaster spullen. Informeer je daar anders eens ?
            Last edited by AMX_Pete; 04-12-13, 11:43.

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

Of vragen bij Duran naar recone kit oid.

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

als je de 12PE32 kunt gebruiken doe eens een PMmetje Kan je vast wel helpen ermee

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• AMX_Pete
                  • Mar 2008
                  • 79

Originally posted by dexter
                  Ik meen gelezen te hebben dat hele speakers ontbreken...

Comment

• Outline
                    • Feb 2006
                    • 1434

Originally posted by dexter
                    Originally posted by AMX_Pete
                    Ik meen gelezen te hebben dat hele speakers ontbreken...
                    Neem aan dat Duran je wel aan een vervanger kan helpen daar de Arena nog steeds bij diverse bedrijven in gebruik is. Kijk hier maar eens: http://www.duran-audio.com/index.php...rental-network
                    Last edited by Outline; 05-12-13, 04:02.

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

Heren, dank voor al jullie reacties.
                      Na wat gezocht te hebben op internet heb ik inmiddels ook Duran benaderd, ze hadden nog wat speakers (in stoffige doos) op voorraad. Kennelijk gaan deze speakers zelfden kapot in de de Arena toppen.
                      Ik heb ze daar maar besteld dan is het ook gewoon goed.
                      Het is niet de goedkoopste oplossing dat snap je maar goed dan hoef ik ook niet te gaan pielen met stofkap uitsnijden en omdraaien, past de speaker wel of niet .. en al dat geneuzel.

Kan verder een slotje op.

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Er gaat niks boven het origineel! Op alle vlakken.

Comment

Working...