Maximale lengte aes/ebu kabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Maximale lengte aes/ebu kabel

Op de stagerack van mijn mengtafel zit een aes/ebu uitgang waar ik de master naar kan routen.
    Ik zou die willen gebruiken zodat ik dan 2 extra mixkanalen kan vrijmaken.

Wat is de maximale kabellengte die je kunt gebruiken?
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Lang, zolang je goede kabels gebruikt. Zoals ook bij DMX is het belangrijk dat je kabels de goede eigenschappen hebben.

Zelf heb ik alle XLR kabels van Tasker C-801. Deze is geschikt als gewone microfoonkabel, maar ook AES/EBU is geen probleem. Onlangs nog een 30m haspel tussen een Soundcraft SI Expression en een Apex Intelli-X 48 getrokken, geen centje pijn.

Als je gewone mic kabels gebruikt: waarschijnlijk werkt het wel, maar niet raar opkijken als je storingen krijgt. Gewoon niet doen dus
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Originally posted by Big Bang
      Lang, zolang je goede kabels gebruikt. Zoals ook bij DMX is het belangrijk dat je kabels de goede eigenschappen hebben.

Zelf heb ik alle XLR kabels van Tasker C-801. Deze is geschikt als gewone microfoonkabel, maar ook AES/EBU is geen probleem. Onlangs nog een 30m haspel tussen een Soundcraft SI Expression en een Apex Intelli-X 48 getrokken, geen centje pijn.

Als je gewone mic kabels gebruikt: waarschijnlijk werkt het wel, maar niet raar opkijken als je storingen krijgt. Gewoon niet doen dus
      Zelfs met de DMX-QUAD van DAP Audio kun je zonder problemen lange afstanden overbruggen.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• freek
        • Aug 2008
        • 238

Hangt dat niet af van gebalanceerd/ongebalanceerd? Ofwel 75/110 Ohm. Ik gebruik beide vaak en heb tot 50 meter (met goede kabels) nog nooit problemen gehad?

Comment

• Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

Klopt, SPDIF gaat maar tot 10 meter, coaxiale AES gaat zomaar over een kilometer. Let er trouwens op dat het spdif en aes signaal niet 100% het zelfde zijn. Soms werkt het wel, soms werkt het niet .

Kijk hier voor een mooi overzicht: http://www.rane.com/note149.html
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• AMX_Pete
            • Mar 2008
            • 79

Mits de gebruikte XLR kabel een consistent getwist paar heeft, alle XLR connectoren vrij van oxidatie (geen overgangsweerstanden) en zowel transmit als receive kant op electro-technisch niveau gemaakt werden zoals het hoort (impedantie), zijn afstanden van 200m en meer haalbaar bij sample rates van 48kHz.
            Een heel goed alternatief voor AES/EBU transmissie is het gebruik van CAT5 UTP of STP. Daar kunnen afstanden tot 400m worden gehaald bij 48kHz.
            In de praktijk horen standaard XLR kabels probleemloos bruikbaar te zijn tot zeker 100m en lichtjes meer.

Comment

• desolation
              • Jun 2012
              • 706

AES/EBU behoort een 110Ohm kabel gebruikt te worden zoals bij DMX

overigens kunnen zelfs over 110Ohm XLR lange lengtes gehaald worden, zolang het signaal maar gereshaped wordt. dit kan met bv dit toestel: http://www.atiaudio.com/ViewProduct....age=DDA212-XLR

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Mooi luxe toestel, maar het kan veel simpeler.
                Aangezien AES/EBU net als DMX gewoon RS485 signaal level is, kan het eenvoudig met RS485 transceivers. De snelheid ligt wat hoger zodat er puls transformators nodig zijn ipv opto couplers.

Heel lang geleden ooit een testopstelling mee gemaakt, werkte prima, jitter werd duidelijk minder. (Gemeten met prism sound DSA-1)

Ik verwacht dat deze unit ook zo opgebouwd is.

Comment

Working...