Aderdikte standaard verlengkabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Aderdikte standaard verlengkabel

heyla,

Morgen nog eens naar de elektrohandel lopen voor wat extra (stroom)verlengkabel voor mijn drive-inn setje. Af en toe kom je er achter dat je er te weinig begint te hebben

Nu zit ik te piekeren over de aderdikte die die moeten hebben. Uiteraard is een schuko stekker voorzien voor 16A (de goeie toch, sommige staat op 10..16A....), dus zou je logischerwijs ook 3G1,5 moeten gebruiken voor een verlengkabel. De apparaten die je aan je kabel hangt zijn meestal afgezekerd met een glaszekering van 16A of minder, dus dat is veilig.

Stopcontacten zijn echter afgezekerd op 20A. En dat is net de reden waarom afgeraden wordt veel verdeelblokken op 1 stopcontact te hangen: de hele handel samen kan gemakkelijk meer dan 16A trekken, en eigenlijk wordt je kabel overbelast. Maar laat net in de drive-inn show wereld dit meestal noodzakelijk zijn: 2 stopcontacten uit de muur van de zaal en doorlussen maar. Bij grotere producties is dit meestal een kleiner probleem, vermits je dan in je stroomkasten die de CEE verder verdelen in schuko op 16A per kring kan afzekeren, zodat doorlussen geen risico inhoudt.

Je zou dus kunnen zeggen, ik voorzie 3G2,5, dan smelt de kabel tenminste niet. En eigenlijk, die schuko pluggen, als je die eens vergelijkt met een Powercon (wat 20A aankan), die smelten volgens mij niet zomaar. Of ben ik nu aan het overdrijven, en gebruikt iedereen gewoon 3G1,5?

Wat doen jullie?
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Poelmans
    heyla,

Morgen nog eens naar de elektrohandel lopen voor wat extra (stroom)verlengkabel voor mijn drive-inn setje. Af en toe kom je er achter dat je er te weinig begint te hebben

Nu zit ik te piekeren over de aderdikte die die moeten hebben. Uiteraard is een schuko stekker voorzien voor 16A (de goeie toch, sommige staat op 10..16A....), dus zou je logischerwijs ook 3G1,5 moeten gebruiken voor een verlengkabel. De apparaten die je aan je kabel hangt zijn meestal afgezekerd met een glaszekering van 16A of minder, dus dat is veilig.

Stopcontacten zijn echter afgezekerd op 20A. En dat is net de reden waarom afgeraden wordt veel verdeelblokken op 1 stopcontact te hangen: de hele handel samen kan gemakkelijk meer dan 16A trekken, en eigenlijk wordt je kabel overbelast. Maar laat net in de drive-inn show wereld dit meestal noodzakelijk zijn: 2 stopcontacten uit de muur van de zaal en doorlussen maar. Bij grotere producties is dit meestal een kleiner probleem, vermits je dan in je stroomkasten die de CEE verder verdelen in schuko op 16A per kring kan afzekeren, zodat doorlussen geen risico inhoudt.

Je zou dus kunnen zeggen, ik voorzie 3G2,5, dan smelt de kabel tenminste niet. En eigenlijk, die schuko pluggen, als je die eens vergelijkt met een Powercon (wat 20A aankan), die smelten volgens mij niet zomaar. Of ben ik nu aan het overdrijven, en gebruikt iedereen gewoon 3G1,5?

Wat doen jullie?
    Het hangt ook een beetje af van de gebruikte lengte en het vermogen wat je opneemt.
    Een discosetje van een paar honder watt durf ik rustig aan te sluiten met een verlengkabel 3G1,5 en een lengte van 10 meter.
    Met licht gaat het allemaal wat harder en zijn ook de lengtes vaak langer, dan gebruik ik 2,5mm2.
    Overigens horen in Nederland eindgroepen te worden afgezekerd met 16 A.
    Bij zeer lange kabels, moet je soms een dikkere doorsnede nemen, omdat anders een zekering van 16 amp niet doorsmelt bij een kortsluiting. Dat kan zomaar voorkomen op evenementen terreinen, waar kabellengtes soms wel meer dan 100 meter kunnen zijn.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 17-08-12, 22:26.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

16A- 2,5^2
      20A- 4^2

De reden is de lengte van de kabel die bij kortsluiting voldoende lage weerstand moet vormen om je beveiliging snel aan te spreken. Anders gezegd: de dunne kabel kan de normale stroom wel aan, maar een kortsluitstroom niet.
      Korte stukjes ( verloopjes etc) is niet het probleem, maar over de 3 meter gaat dat echt een rol spelen, en kan de kabel bij sluiting exploderen, of in de fik gaan, zonder dat de beveiliging (stop) eruitvliegt.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hoi,

Ik gebruik eigenlijk enkel 3G2,5. Er wordt nogal eens
        wat in- of bijgeprikt en voor je het weet trek je weet ik wat.

In m'n rackjes heb ik dan ook de verdeelblokjes aan 3G2,5
        gemaakt.
        Zo ook alle verlopen Chuko/powercon. Zo kunnen ze makkelijk
        uitgewisseld worden.

safe tea first en de zwakste schakel fikt het 1st?

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Duidelijk, 3G2,5 gebruiken dus, zoals ik al aanvoelde...

Trouwens, dan zijn jullie nederlanders precies beter bezig: in België mogen stopcontacten (en staan ze meestal ook) op 20A...

@NesCio01: verdeelblokjes op 2,5, bedoel je standaard verdeelblokje uit de winkel met zelf een 3G2,5 ingefrot, of heb je ergens zwaardere verdeelblokjes gevonden? De meeste in de handel zijn namelijk ook weer gewoon 3G1,5...

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Originally posted by Poelmans
            @NesCio01: verdeelblokjes op 2,5, bedoel je standaard verdeelblokje uit de winkel met zelf een 3G2,5 ingefrot, of heb je ergens zwaardere verdeelblokjes gevonden? De meeste in de handel zijn namelijk ook weer gewoon 3G1,5...
            Ik koop alles los en assembleer zelf.
            Moet wel ff nuanceren dat dat bivb. niet geldt voor m'n zenderrack
            en mixercase. Daar is het verbruik zo laag.......

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

Working...