vraag over losse fase aansluiters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • staf
    • Nov 2007
    • 53

vraag over losse fase aansluiters

ik heb een vraag over die losse fase aansluitingen die je soms ziet op de zwaardere dim racks.
    ik heb deze al eens enkele keren gezien op dim racks maar kan hier nergens iets van vinden op internet ook niet omdat ik de juiste benaming ken.
    nu is de vragen worden deze nog regelmatig gebruikt of is dit eerder antiek aan het worden ?

• speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Dat soort aansluitingen komt nog wel voor in verdeelkasten, waar een paar honderd ampere per fase gevraagd worden, zoals in hoofdverdeelkasten. Het is vrijwel helemaal ingehaald door CEEFORM, waarvan ook 125 ampere heel gangbaar is tegenwoordig.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by speakertech
      Het is vrijwel helemaal ingehaald door CEEFORM, waarvan ook 125 ampere heel gangbaar is tegenwoordig.
      Wanneer je over dergelijke stroomsterktes spreekt (32A, 63A, 125A) kom je dergelijke aansluitingen niet (meer?) tegen, dat is allemaal CEE.

Wat staf hier volgens mij bedoeld en wat op de afbeelding te zien is, is powerlock, en dat zie je echt nog overal op de grotere evenementen, van HMH tot praktisch elk festival van formaat.
      Powerlock heeft 2 versies waarvan ik meestal de 400A versie tegen kom die o.a. in dimmerracks of centrale verdelers gaat. Er schijnt ook een 600A versie te zijn.

Kortom: nog absoluut niet antiek, wordt nog erg veel gebruikt en is de standaard bij o.a. The Powershop en Bredenoord als het om grotere aggregaten gaat.
      Last edited by renevanh; 22-07-12, 10:08.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• staf
        • Nov 2007
        • 53

oke bedankt mja ben zelf elektricien maar zo iets was ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen ook niet op webshops of zo maar dit is meer specifiek materiaal waarvan je zonder kennis er van beter kan afblijven.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by renevanh
          Wanneer je over dergelijke stroomsterktes spreekt (32A, 63A, 125A) kom je dergelijke aansluitingen niet (meer?) tegen, dat is allemaal CEE.

Wat staf hier volgens mij bedoeld en wat op de afbeelding te zien is, is powerlock, en dat zie je echt nog overal op de grotere evenementen, van HMH tot praktisch elk festival van formaat.
          Powerlock heeft 2 versies waarvan ik meestal de 400A versie tegen kom die o.a. in dimmerracks of centrale verdelers gaat. Er schijnt ook een 600A versie te zijn.

Kortom: nog absoluut niet antiek, wordt nog erg veel gebruikt en is de standaard bij o.a. The Powershop en Bredenoord als het om grotere aggregaten gaat.
          Ik moet voortaan toch de foto's wat duidelijker bekijken. In mijn omgeving zie je Powerlock niet zo vaak, en dacht dat het schroefklemmen waren. Wel kom je nog verdeelkasten tegen, waar een driefasenkabel op klemstrook wordt aangesloten. Dat laatste zie je steeds minder, maar wordt nog wel gebruikt bij vaste voedingskasten voor kermisinstallaties, naar een hoofdverdeler. Die is dan weer voorzien van CEEform.
          In de kermiskasten die ik open gezien heb, zat geen powerlock, maar dat kan te maken hebben met de ruimte die een dergelijke connector inneemt als die aangesloten is.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

Bovenstaande foto is geen Powerlock maar Camlock, niet zo veilig en ondertussen zijn 99% van de systemen in omloop gewisseld voor PWL, uiteraard wel zelfde manier van werken (singles)
            There is no substitute for imagination

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

Originally posted by qvt
              Bovenstaande foto is geen Powerlock maar Camlock, niet zo veilig en ondertussen zijn 99% van de systemen in omloop gewisseld voor PWL, uiteraard wel zelfde manier van werken (singles)
              In Nederland is Powerlock ondertussen wel gangbaar idd, maar ombouw van Camlock naar Powerlock is duur en bovendien zijn Powerlock chassisdelen groter als die van Camolock, dus je komt bij ombouw ruimte tekort.
              Dus van ombouw is lang niet altijd sprake.

Internationaal gezien is er bij tourende bands nog veel Camlock aanwezig en ook als je bijvoorbeeld bij PRG huurt heb je volgens mij nog wel 50% kans dat je Camlock aansluitingen hebt.

Dat Powerlock per definitie veiliger is als Camlock wil ik niet direct zeggen, uiteraard zijn alle connectoren uniek, zodat je L1 alleen op L1 kan aansluiten, L2 op L2, L3 op L3, N op N en PE op PE. Waardoor je aansluitfouten kan voorkomen, maar als je met dit soort vermogens werkt moet je daar gewoon secuur mee omgaan dus dat maakt het niet zoveel beter.
              Een nadeel van Powerlock is dat je nooit meer je fases kan corrigeren, als blijkt dat ondanks je voorbereiding blijkt dat je een hele scheve belasting op je voeding trekt.
              Verder zat Camlock gewoon een stuk beter vast doordat de behuizing van rubber is en die van Powerlock van hard plastic.
              Dit plastic glijd lekker en de vergrendeling van de connector is niet zo stevig en gaat makkelijk stuk. Als dat het geval is kan er dus heel makkelijk een connector los gaan (in het ergste geval dus de nul en krijg je een zwevend net)
              Verder heb ik al diverse keren met Powerlock meegemaakt dat ze inwendig stuk gaan en je bij het ontkoppelen de huls van de connector aftrekt. Als je niet uitkijkt krijg je dan mooi een opdonder.
              (Ja, je mag Powerlock stroomloos ontkoppellen, dit hoeft niet spanningsloos).
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

Originally posted by kokkie
                In Nederland is Powerlock ondertussen wel gangbaar idd, maar ombouw van Camlock naar Powerlock is duur en bovendien zijn Powerlock chassisdelen groter als die van Camolock, dus je komt bij ombouw ruimte tekort.
                Dus van ombouw is lang niet altijd sprake.

Internationaal gezien is er bij tourende bands nog veel Camlock aanwezig en ook als je bijvoorbeeld bij PRG huurt heb je volgens mij nog wel 50% kans dat je Camlock aansluitingen hebt.
                Ik heb die ervaring inderdaad met nederlandse spullen, internationaal durf ik het zo niet te zeggen.
                There is no substitute for imagination

Comment

• mvdwerff
                  • Sep 2010
                  • 144

Camlock is de voorloper van Powerlock, met het grootste nadeel dat de contra's niet of nauwelijks beveiligd waren tegen aanraken. Daarnaast was het onderling koppelen van kabels niet veilig. Powerlock is de verbeterde versie, maar inmiddels is Powerlock alweer opgevolgd door Powerline.
                  Desalniettemin blijft zowel Powerlock als Powerline een kostbaar systeem.
                  Mark van der Werff
                  Eventpower mobiele stroomvoorziening

Comment

Working...