Samson PG2200 versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Samson PG2200 versterker

Hallo techneuten,

ik heb hier een Samson PG2200 versterkertje staan van een klant (basisschool) waar een probleempje in zit.
    Onder 'normale omstandigheden' geeft de versterker op het linkerkanaal bij hard insturen een heel klein beetje geluid (fluisterniveau) en op het rechterkanaal geen enkel geluid.

Ik heb het probleem weten te lokaliseren tot de rechter versterkermodule, hiervan schakelt het relais niet in. Wanneer ik de rechterversterkermodule loskoppel van de voeding, dan werkt de linkerkant van de versterker prima. Zodra de rechter versterkermodule weer met de voeding wordt verbonden krijg ik links enkel nog geluid op fluisterniveau.

Ik heb de voedingsspanningen gemeten, deze zijn +88V / -88V en blijven netjes constant bij belasting van de voeding met 1 versterkermodule of met beide versterkermodules.

Mijn vraag is nu: waar zou ik de storing het beste kunnen gaan zoeken? Als enkel het relais defect zou zijn, dan lijkt mij dat dit geen invloed zal hebben op de werking van het andere kanaal?
    Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij een zetje in de juiste richting kan geven.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by hugovanmeijeren
    Hallo techneuten,

ik heb hier een Samson PG2200 versterkertje staan van een klant (basisschool) waar een probleempje in zit.
    Onder 'normale omstandigheden' geeft de versterker op het linkerkanaal bij hard insturen een heel klein beetje geluid (fluisterniveau) en op het rechterkanaal geen enkel geluid.

Ik heb het probleem weten te lokaliseren tot de rechter versterkermodule, hiervan schakelt het relais niet in. Wanneer ik de rechterversterkermodule loskoppel van de voeding, dan werkt de linkerkant van de versterker prima. Zodra de rechter versterkermodule weer met de voeding wordt verbonden krijg ik links enkel nog geluid op fluisterniveau.
    Ik heb de voedingsspanningen gemeten, deze zijn +88V / -88V en blijven netjes constant bij belasting van de voeding met 1 versterkermodule of met beide versterkermodules.

Mijn vraag is nu: waar zou ik de storing het beste kunnen gaan zoeken? Als enkel het relais defect zou zijn, dan lijkt mij dat dit geen invloed zal hebben op de werking van het andere kanaal?
    Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en mij een zetje in de juiste richting kan geven.

Groeten Hugo

Het foute kanaal heeft waarschijnlijk DC op de uitgang staan. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Het hangt van de versterker af of door het uitgangsrelais een of beide eindtrappen van de luidsprekers worden losgekoppeld.

Als je geen rechnicus bent, wordt het toch iets voor een echte reparateur.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 06-07-12, 18:25.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• jakobjan
      • Jul 2002
      • 599

He hugo,

Ik zou zeggen 0900- bel taco

Wij hadden dit weekend iets soortgelijks, ook een samson S1500 daar bleef een relais kleven.. tikje er op, en klaar was het weer..

Misschien toch eens kijken of de relais vervangen moeten worden.. misschien is dc op de uitgang een aanwijzing dat er meer dan een Relais kapot is.
      Jakob-Jan
      Lightjockey Beta tester
      Freelance Licht tekkie

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Hey,

bedankt voor de reacties. DC op de uitgang is een mogelijkheid, maar het vreemde is dat de beveiliging van de versterker niet lijkt te worden aangesproken (volgens de handleiding wordt het protect circuit ingeschakeld bij DC op de uitgang, dit gebeurt NIET).

Relais dat blijft kleven had ik ook al aan gedacht en gecheckt, is ook niet het geval.

Het vreemde is dat de storing in de ene eindtrap ook een storing bij de andere eindtrap veroorzaakt. Koppel je de defecte module van de voeding los dan is het probleem verholpen.

Ik heb de school toegezegd eerst even te zullen kijken of ik het probleem kan identificeren (dat is dus duidelijk, storing zit in één eindtrap, oorzaak vooralsnog onbekend). Versterker even naar Taco brengen zou ik normaal gesproken ook doen, maar de school moet eerst een beslissing nemen of zij hem willen laten herstellen bij een reparateur met bijbehorend tarief.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...