Signaal doorlussen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Devon
    • Aug 2011
    • 21

Signaal doorlussen

Hallo,

Een processor die de versterkers moet aansturen, heeft een bepaalde impedantie/weerstand op de uitgangen (via xlr)
    en versterkers hebben een bepaalde impedantie/weerstand op de ingang.

Mijn vraag hierover is:
    Je kunt op veel versterkers het ingangssignaal parallel doorlussen (met xlr), maar hierdoor wordt de impedantie/weerstand van de processoruitgang dan toch lager?
    Ik weet dat je gewoon kunt doorlussen van versterker op versterker, want de mogelijkheid is er.
    Maar technisch gezien, gaat dat wel altijd goed en zitten er nog beperkingen aan?
    Over het algemeen, hoe zit dat nou precies met het doorlussen en splitsen van signalen (via gebalanceerde xlr)?

Wie zou mij dit kunnen uitleggen, alvast bedankt.
    Kun je doen, kun je laten, kun je laten doen

• MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Da's heel simpel.
    De ingangsimpedantie van een versterker is vaak zo rond de 20 kOhm en de output impedantie van een processor meestal zo rond de 50-100 Ohm.
    Daar zit dus een factor 200 tot 400 verschil in. Dat houdt dus in dat, wanneer je 400 versterkers met een ingangs impedantie van 20 kOhm aansluit op een output van 50 Ohm, je een gelijke impedantie hebt en je signaal dus halveert. Die halvering lijkt veel maar het is slechts 3 dB wat je de processor harder zou moeten zetten om weer eenzelfde signaal sterkte te krijgen.
    Resumerend komt het er dus op neer dat je bijna oneindig door kunt lussen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Nu we het toch hierover hebben: Wat is het nut van het in de doorlus plaatsen van 150 Ohm weerstanden?

Ik heb hier nu een versterker liggen die een dubbele ingang heeft op zowel jack als XLR en de doorlus op jack met 150 Ohm weerstanden tussen de input en doorlus. Alles is gebalanceerd.

Dus wat is het nut daarvan? Ik kom het iig voor de eerste keer tegen.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by Outline
        Nu we het toch hierover hebben: Wat is het nut van het in de doorlus plaatsen van 150 Ohm weerstanden?

Ik heb hier nu een versterker liggen die een dubbele ingang heeft op zowel jack als XLR en de doorlus op jack met 150 Ohm weerstanden tussen de input en doorlus. Alles is gebalanceerd.

Dus wat is het nut daarvan? Ik kom het iig voor de eerste keer tegen.
        Zal waarschijnlijk bedoeld zijn als bescherming als er via beide ingangen signaal op gezet word.

Comment

• Devon
          • Aug 2011
          • 21

Originally posted by MusicXtra
          Da's heel simpel.
          De ingangsimpedantie van een versterker is vaak zo rond de 20 kOhm en de output impedantie van een processor meestal zo rond de 50-100 Ohm.
          Daar zit dus een factor 200 tot 400 verschil in. Dat houdt dus in dat, wanneer je 400 versterkers met een ingangs impedantie van 20 kOhm aansluit op een output van 50 Ohm, je een gelijke impedantie hebt en je signaal dus halveert. Die halvering lijkt veel maar het is slechts 3 dB wat je de processor harder zou moeten zetten om weer eenzelfde signaal sterkte te krijgen.
          Resumerend komt het er dus op neer dat je bijna oneindig door kunt lussen.
          Hoe kan het dat een 50 Ohm outputimpedantie van een processor aangesloten wordt op een 20 kOhm inputimpedantie van een versterker?
          Hoe moet je die impedantie zien? Is die 20 kOhm een max waarbij alles eronder (dus ook de 50 Ohm) aangesloten kunnen worden?

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by Devon
            Hoe kan het dat een 50 Ohm outputimpedantie van een processor aangesloten wordt op een 20 kOhm inputimpedantie van een versterker?
            Hoe moet je die impedantie zien? Is die 20 kOhm een max waarbij alles eronder (dus ook de 50 Ohm) aangesloten kunnen worden?
            Dit is toch wel erg basis elektro, musicxtra heeft het goed proberen uit te leggen, enige fout is dat bij spanning een halvering 6dB is.
            Probeer dan gewoon te onthouden dat meerdere versterkers geen probleem zijn, ik neem aan dat je niet in de situatie zit dat je er 20 of meer op 1 uitgang aan wilt sluiten...

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by DJ Antoon
              Dit is toch wel erg basis elektro, musicxtra heeft het goed proberen uit te leggen, enige fout is dat bij spanning een halvering 6dB is.
              Probeer dan gewoon te onthouden dat meerdere versterkers geen probleem zijn, ik neem aan dat je niet in de situatie zit dat je er 20 of meer op 1 uitgang aan wilt sluiten...
              Het hele verhaal gaat nog terug naar het buizentijdperk. Zowel de in als uitgangen van versterkers waren een stuk hoog-ohmiger. Een uitgang vas bijv 600 ohm en gaf één milliwatt af. Daaruit komt de waarde 0dBm =0,775mV. De impedanties van in en uitgangen moesten op elkaar afgestemd zijn om een goede werking te krijgen.
              Sinds de invoering van de transistor is het allemaal wat eenvoudiger om zeer laag-ohmige uitgangen te maken, soms wel minder dan 10 ohm. Bij niet te grote belasting varieert de uitgangsspanning dan ook nauwelijks. De uitgangs impedantie is zo laag omdat transistoruitgangen zonder probleem vermogen kunnen leveren. Er wordt thans niet meer gerekend met dBm, maar met dBu, dus alleen de spanning wordt nog aangegeven 0dB=0,775mV en bijv +6dB=1,5 volt.
              Tegenwoordig wordt alles gerelateerd aan de volt. 0dBV=1volt, zonder daarbij de uitgangsimpedantie te noemen.
              Ingangen kun je zo hoogohmig maken als je wil, maar 10 tot 20Kohm is in de praktijk ruim voldoende. De ingangen zijn tegenwoordig ook gerelateerd aan de volt, dus 1 volt is voldoende voor uitsturing ( Bij versterkers niet altijd, dat hangt af van de gain instelling) De belasting door een ingang stelt dus niets meer voor t.o.v. een uitgang en houdt in dat je erg veel apparaten hunt aansluiten, eer dat er op een uitgang spanningsverlies optreedt.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• gertgeluid
                • Dec 2006
                • 520

+1 voor Speakertech.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Even weer terug naar mijn vraag: Wat is dan het nut om in de doorlus van een versterker een weerstand van 150 Ohm te zetten?

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Dat zou je aan de ontwerper moeten vragen. Het enige wat ik me kan voorstellen, is dat de symmetrische input op de XLR gehandhaafd blijft, als er in de jack een mono plug wordt gestoken. Ideaal is het niet, maar wat is dat wel?
                    T'is maar een gok.

Speakertech
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Ik moet sowieso de ontwerper mailen dus ik zal het dan wel vragen. Niemand die ik gesproken heeft enig idee waarom je het zo zou doen.
                      Last edited by Outline; 30-05-12, 23:08.

Comment

• kees22
                        • Feb 2007
                        • 110

Ik denk als kortsluit beveiliging of onderdrukking van common mode stromen door bekabeling.

Grt,
                        Chris
                        Last edited by kees22; 30-05-12, 22:51.
                        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• Devon
                          • Aug 2011
                          • 21

Oke bedankt, het is zo wel duidelijk genoeg. Klopt dat het basis elektro is, maar ik zit dan ook nog op middelbare school.

Comment

Working...