Rondzingen in geluidsinstallatie bij loskoppelen microfoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • logi
    • Apr 2012
    • 1

Rondzingen in geluidsinstallatie bij loskoppelen microfoon

Hallo,
    Ik moet een tijdelijke microfoon aansluiten in een kerk. Als ik de bestaande microfoon loskoppel, die verbonden is met de installatie d.m.v. verloop din-xlr, gaat hij rondzingen. Als ik daarna mijn eigen microfoon (dynamisch, shure pg58) aansluit, is het rondzingen weg. Wat is de oorzaak van dit rondzingen, en is daar iets aan te doen?
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by logi
    Hallo,
    Ik moet een tijdelijke microfoon aansluiten in een kerk. Als ik de bestaande microfoon loskoppel, die verbonden is met de installatie d.m.v. verloop din-xlr, gaat hij rondzingen. Als ik daarna mijn eigen microfoon (dynamisch, shure pg58) aansluit, is het rondzingen weg. Wat is de oorzaak van dit rondzingen, en is daar iets aan te doen?
    Al eens geprobeerd om de ringleiding uit te zetten?

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Als ik de bestaande microfoon loskoppel, die verbonden is met de installatie d.m.v. verloop din-xlr, gaat hij rondzingen.
      Een losgekoppelde microfoon die gaat rondzingen?
      Heerlijk die stilte

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

Is het een microfoon of microfooningang met een aan/uit schakeling?

en is het kabeltje zelf gesoldeert?
        lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Volgens mij kan een microfoon alleen rondzingen wanneer deze aangesloten is, bij jou begint het wanneer je de kabel los hebt getrokken?
          Weet je wel zeker dat het een microfoon is die rondzingt?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• NesCio01
            • May 2010
            • 1987

Het klinkt idd vreemd, maar.........

ik kan me er wel iets bij voorstellen, zeker als deze mike
            bedoeld is om andere microfoons niet te laten rondzingen
            of zelfs uit te schakelen (kanselmicrofoon).

Ook hier zullen de wegen van hacousto weer ondoorgrondelijk zijn?
            (wat natuurlijk een gevaarlijke aanname is, sorry).
            In kerken wordt zo'n overhead veelal een sfeermicrofoon genoemd.

Het is mss wel goed om de installatie eerst uit te zetten en dan pas
            microfoons in en uit te pluggen?

Het kan ook gewoon zo zijn, dat het uitpluggen een plop veroorzaakt,
            die door andere mikes (kansel?) wordt opgepikt en het rondzingen
            veroorzaakt.

grtz

Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

Tenzij in de kerk een systeem is geplaatst welke zelf schakelt tussen de ingangen en hier zit een foutje in.
              Stel de betreffende microfoon 1 heeft een hogere prioriteit dan microfoon 2.
              Microfoon 1 signaal valt weg dan schakelt het systeem automatisch over naar microfoon 2.
              Bijvoorbeeld microfoon 1 is voor aankondigingen en dergelijke dit signaal valt weg en het is zo ingesteld dat als dit signaal wegvalt de kansel microon opengezet word, mocht hier nou ooit aan gerommeld zijn door prio signalen door elkaar te halen of ergens een andere microfoon op gezet is waardoor de gain struktuur niet meer klopt en je hebt dus jouw probleem.

Mijn tip: Laat de installateur van het systeem komen en laat het controleren, waarschijnlijk hacousto

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Hallo,
                Het was in het verleden niet ongebruikelijk om twee microfoons parrallel aan te sluiten op één ingang. Elke microfoon ziet dan de belasting van de versterker en ook de impedantie van de andere microfoon. Als je er een loshaalt, zou het zomaar kunnen dat de andere microfoon 3 tot 6 dB gevoeliger wordt en dan gaat rondzingen.
                Bij dergelijke schakelingen werkt de schakelaar op de microfoon niet als onderbreker of kortsluiter, maar wordt de weerstand van het element vervangen door een vaste R. Voor de versterker blijft dan alles gelijk als er micro's aan of uitgezet worden.
                Tis maar een suggestie.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...