weerstand verbrand in ground lift circuit

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

    #1

    weerstand verbrand in ground lift circuit

    Hoi Techneuten,
    Ik heb de 'eer' om een lem pegasus 118 te repareren.
    Daar zit een actieve DPPM versterker in waarvan een weerstand is verbrand in de ground lift sectie.,
    FF gekeken bij een goede versterker en het betreft een weerstand van 10ohm.
    Ik vermoed dat er iets verkeerds op aangesloten is
    Ik moet eerst even het circuit uittekenen aangezien ik geen schema heb maar de groundlift bevindt zich toch in het ingangscircuit of niet.
    Mijn vraag is of iemand dit vaker is tegen gekomen.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Originally posted by nak
    Ik moet eerst even het circuit uittekenen aangezien ik geen schema heb maar de groundlift bevindt zich toch in het ingangscircuit of niet.
    Mijn vraag is of iemand dit vaker is tegen gekomen.
    Deze weerstand brand eruit als het vermogen in de weerstand te hoog word, logisch toch.
    Betekent in de praktijk dat er behoorlijk wat stroom door de aarde heeft gelopen. Meestal is dat het gevolg van een fout in de voeding, losse aardes etc.

    Ik ken het, vroeger vaak genoeg vervangen, had ook wel eens iets te maken met aggregaten in combinatie met vaste net etc. (nul zomaar ergens vast aan aarde en andere ongein)
    We zijn op een gegeven moment over gegaan naar 100 ohm 1.6 wat weerstanden, die bleven tenminste wat langer heel.

    Gewoon vervangen door een nieuwe, en controleren of er in het signaal pad naar de aardverbinding nog wat anders is gebeurd, maar bij een goed ontwerp zal dat niet.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Is die weerstand het enige onderdeel dat stuk is?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • nak
        • Dec 2010
        • 104

        #4
        Ingangssignaal gaat naar een gebalanceerde opamp schakeling.
        Er zijn in ieder geval nog twee zenerdiodes doorgefikt die de +leiding beveiligen.
        De zeners in de -leiding zijn nog wel goed.
        Zal wel een fikse stroom hebben gelopen van de XLR 'hot' via de zeners en 10 ohm terug naar xlr 'ground'.
        Morgen maar ff de opamp testen of die ook overleden is.
        Maar ja wat hebben ze er ***snaam op aangesloten dat het er zo uitfikt.
        Last edited by nak; 22-01-12, 22:20.

        Comment

        • BJD
          • Oct 2007
          • 771

          #5
          Een powermixer?

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Dan moet dan wel een heel oude zijn, nog met XLR aansluitingen voor de luidsprekers, probeer maar eens een Speakon in een XLR input te proppen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • nak
              • Dec 2010
              • 104

              #7
              opampje is ook niet okee meer dus die ga ik nog vervangen.
              Wat ik niet snap waarom er een weerstand van 10ohm in het groundlift circuit zit, waarom niet gewoon via de schakelaar aan de massa.
              Als de schakelaar open is dan zit pen1 v/d XLR met 10k naar de massa.
              Zie het nut er niet van in, zou er eerder een zekering plaatsen ipv weerstand, of het moet de kosten zijn.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Post maar eens een schema, dan is het wat duidelijker hoe het in elkaar zit.....
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

                  #9
                  Er is een duidelijk verschil tussen chassis ground en earth ground. Onder andere Rane heeft hier wat goed leesvoer over: http://rane.com/library.html#apm1_2 en in het bijzonder http://rane.com/note151.html

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by nak
                    Wat ik niet snap waarom er een weerstand van 10ohm in het groundlift circuit zit, waarom niet gewoon via de schakelaar aan de massa.
                    Omdat direct niet zoveel toevoegd (Behalve EMC/HF), het belangrijkste is dat het signaal altijd binnen de common mode range van de opamp moet blijven.
                    De weerstand zorgt ervoor dat de stroom niet idioot hoog kan worden, zodat alles kapot gaat. Als de weerstand eruit fikt dan is het heel duidelijk dat er iets goed mis heeft gezeten.
                    Zit er niet ergens ook een condensator overheen?

                    Comment

                    • nak
                      • Dec 2010
                      • 104

                      #11
                      Nou het plaatje is wel erg klein geworden

                      Heb alleen ff de ingang getekent.
                      Inmiddels een tweede versterker open en die heeft een verbrande 10 ohm.
                      Er zit nog een 10nF parallel aan de 10 ohm, de weerstand links daarvan bedraagt 10k.
                      zeners zijn 12v zeners 1n4742
                      Last edited by nak; 26-01-12, 12:16.

                      Comment

                      • DJ Antoon
                        • May 2005
                        • 1681

                        #12
                        Originally posted by nak
                        Er zit nog een 10nF parallel aan de 10 ohm, de weerstand links daarvan bedraagt 10k.
                        Ha de condensator is ook gevonden.
                        Kan toch? Ik had enkel misschien de weerstanden in het signaal opgesplitst in 2, zodat de stroom door de zener nog wat beperkt word. Trouwens liever geen zeners, als er serie weerstanden zoals hier zijn, dan kan afhankelijk van de opamp de stroom al bijna nooit te hoog worden...
                        Als er 2 kasten hetzelfde probleem hebben, zou er goed een versterker op hebben kunnen staan.

                        Comment

                        • speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

                          #13
                          Originally posted by nak
                          Nou het plaatje is wel erg klein geworden

                          Heb alleen ff de ingang getekent.
                          Inmiddels een tweede versterker open en die heeft een verbrande 10 ohm.
                          Er zit nog een 10nF parallel aan de 10 ohm, de weerstand links daarvan bedraagt 10k.
                          zeners zijn 12v zeners 1n4742
                          Toch apart, dat ook de condensator wordt afgeschakeld. Die kan meestal gewoon blijven zitten. Voor netbrom is de capaciteit te klein, maar voor HF storingen kan hij beter wel aanwezig zijn.

                          Speakertech
                          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                          Comment

                          Working...