SA top met defecte JBL 2405 tweeter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koelboy
    • Oct 2011
    • 12

SA top met defecte JBL 2405 tweeter

Hallo,

Ik heb een (oude) SA top met een defecte JBL 2405 Alnico tweeter. Ik weet weinig tot niks van audio/electronica maar kan wel met een schroevendraaier overweg en een beetje solderen, dus ik dacht het membraam zelf te vervangen (zijn ruim voorhanden). Nu is dit membraam in 8 en 16 ohms versie leverbaar. Weet iemand welke ik moet hebben? De totale impedantie van de speakers is 8 ohm (voor zover ik weet).

speaker is SA 4521
    tweeter is JBL 2405 Alnico
    laag unit is een SA 1202 8 ohm

wat is de juiste impedantie voor de tweeter?

Dank!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik ben geneigd te zeggen dat je de 8 Ohm versie moet hebben maar dat is niet zeker. Je kunt het ook niet gokken want bij de verkeerde impedantie veranderd door het passieve filter ook de cross-over frequentie. Wellicht heb je een tweede, nog welk werkende top, die zou je open kunnen schroeven om de ohmse weerstand van de driver te meten. Dit moet je wel doen als hij is losgekoppeld van het filter. Is de ohmse weerstand kleiner dan 8 Ohm dan heb je een 8 Ohm versie, is die duidelijk groter dan 8 Ohm dan is het de 16 Ohm versie.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koelboy
      • Oct 2011
      • 12

Dank!

Ja dat bedacht ik me ook nadat ik de post gestuurd had

Ik heb m open gemaakt en mat exact 8 ohm op de goede driver... lijkt me duidelijk dus!

Toch bedankt!

Comment

• Koelboy
        • Oct 2011
        • 12

Hallo opnieuw,

Ik heb het membraam inmiddels ontvangen en geinstalleerd, maar de tweeter klinkt nu zachter en geeft alleen zeer hoge frequenties weer...

Het lijkt alsof hij een verkeerde impedantie heeft en dat daardoor de crossover frequentie verandert, maar het lijkt me ook dat als er een 16 ohms membraam in hoort en ik een 8 ohms monteer, hij juist meer volume zou moeten hebben....?

Overigens bleek het geen origineel JBL membraam te zijn maar een aftermarket exemplaar, kan me voorstellen dat hij iets anders klinkt maar dit lijkt toch meer een impedantieprobleem....?

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Membraan verkeerd geïnstalleerd? Lijkt mij een spreekspoel die vastzit.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koelboy
            • Oct 2011
            • 12

Tja er kan weinig mis gaan, maar ik weet het ander ook niet meer...

Comment

• Koelboy
              • Oct 2011
              • 12

even een update:

Ik had voor mijn JBL 2405 dit aftermarket membraan gekocht op Ebay, maar die werkt dus niet goed. Hij geeft uitsluitend zeer hoge tonen weer. Nu ben ik technisch niet zo onderlegd, maar heb ik wel kunnen constateren dat de vorm iets anders was: de ring in het midden moest door de faseplug tegen de pool aan gedrukt worden, terwijl deze bij de originele vanzelf al mooi aansloot.

Ik heb de indruk dat ik deze moet hebben: http://reconingspeakers.com/products...405-diaphragm/

Deze heeft dezelfde gelijkstroomweerstand als een 8 ohms membraan maar heeft een 16 oms impedantie.

Volgens mij zijn de meeste aftermarket membranen eigenlijk ter vervanging van de D8R075 die in de 2402 hoort, maar qua maat wel in de 2405 past, en worden ze ten onrechte ook voor de 2405 aangeboden... volgens mij is er zoiets aan de hand.

Comment

• @3aan
                • Sep 2008
                • 2

Ik heb zelf regelmatig deze diafragma's gebruikt en er geen problemen mee gehad ook niet in de 2405,
                je zal toch wel iets fout gedaan hebben, zijn er geen resten in de gleuf achtergebleven die dus de goede gang kunnen beïnvloeden,
                ik heb namelijk 1 x zoiets met een 2482 meegemaakt, ik wilde deze in eerste instantie maar weg kieperen, maar ben tot inkeer gekomen,
                met een ledlampje goed geïnspecteerd en toen zag ik een minuscuul klein snippertje van een diafragma,
                want er was hier een keer een metalen diafragma ingegaan, en dat hoort niet in zo'n ding, dat moet Phenolic zijn,
                kijk dat eerst even na en heb je de plus wel goed aangesloten, ook dat lijkt niet voor de hand liggend maar toch.

Succes, Adriaan

Comment

Working...