Ik heb onlangs 2 gebruikte NJD-dimmerpacks(DP 10000mk2) op de kop getikt, om een supercompact en flexibel lowbudget lichtsetje mee te bouwen.
Het zou ideaal zijn geweest als één van de twee packs een omschakelfunctie had van dimmen naar switchen, zodat je (liefst per kanaal instelbaar) ook een effectje of b.v. een ventilator mee kon aansturen via de lichttafel, al naar gelang de situatie.
Nu heb ik al vanalles gelezen over de nadelen en gevaren van een dimmer die als switch misbruikt wordt, en ben ik dat dus ook zeker niet van plan. Ik heb geen zin om straks met een mislukte klus en kapotte apparatuur te blijven zitten.
Daarom ben ik op zoek naar een verantwoorde manier om via een setje schakelaars of dipschwitches (al dan niet via een extra printje) aan de achterkant van het dimmerpack selectief de 0-10V stuurzijde van de dimmerfunctie te bypassen, zodat de geselecteerde kanalen niet meer gedimd kunnen worden, alleen nog maar via de lichttafel 100% aan en daarna natuurlijk ook weer uit.
Als de selectieve kanaal-schakeling te duur of ingewikkeld wordt, ben ik ook al geholpen als de bypass-omschakeling naar switchpack-functie alle vier de kanalen tegelijk betreft.
De bypass-functie kan ik per geval/locatie telkens voor een bepaalde (vaak wisselende) setup handmatig vooraf instellen. Hoeft niet al te geavanceerd te worden.
Mijn vraag:
A. is dit idee überhaupt veilig, verantwoord, danwel (ook kostentechnisch gezien) technisch uitvoerbaar?
B. Heeft er iemand ervaringen/goede tips/nadelen over het bypassen aan de stuurzijde van fase-aansnij-regelingen?
P.S.:
ik heb geen schema van de fabrikant, maar heb een lijstje opgeschreven van de hoofdcomponenten van de DP10000 (die leesbaar waren).
Triacs: T1616 MJ T5 40
IC : LM 339N 74AEF1M DIP14
Opto : TIL199 TI9623
Thyr. : 2x BC212LB + 2x BC182LB
Natuurlijk zitten er ook nog spoelen, condensators, weerstanden etc. in; als het nodig is zal ik daar ook nog een lijstje en eventueel foto's van maken.
Graag hoor ik eerst of het een veilige en verantwoorde oplossing is; anders heeft het knutsel-projectje geen enkele zin, en ga ik gewoon sparen voor een echt switchpack erbij.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Het zou ideaal zijn geweest als één van de twee packs een omschakelfunctie had van dimmen naar switchen, zodat je (liefst per kanaal instelbaar) ook een effectje of b.v. een ventilator mee kon aansturen via de lichttafel, al naar gelang de situatie.
Nu heb ik al vanalles gelezen over de nadelen en gevaren van een dimmer die als switch misbruikt wordt, en ben ik dat dus ook zeker niet van plan. Ik heb geen zin om straks met een mislukte klus en kapotte apparatuur te blijven zitten.
Daarom ben ik op zoek naar een verantwoorde manier om via een setje schakelaars of dipschwitches (al dan niet via een extra printje) aan de achterkant van het dimmerpack selectief de 0-10V stuurzijde van de dimmerfunctie te bypassen, zodat de geselecteerde kanalen niet meer gedimd kunnen worden, alleen nog maar via de lichttafel 100% aan en daarna natuurlijk ook weer uit.
Als de selectieve kanaal-schakeling te duur of ingewikkeld wordt, ben ik ook al geholpen als de bypass-omschakeling naar switchpack-functie alle vier de kanalen tegelijk betreft.
De bypass-functie kan ik per geval/locatie telkens voor een bepaalde (vaak wisselende) setup handmatig vooraf instellen. Hoeft niet al te geavanceerd te worden.
Mijn vraag:
A. is dit idee überhaupt veilig, verantwoord, danwel (ook kostentechnisch gezien) technisch uitvoerbaar?
B. Heeft er iemand ervaringen/goede tips/nadelen over het bypassen aan de stuurzijde van fase-aansnij-regelingen?
P.S.:
ik heb geen schema van de fabrikant, maar heb een lijstje opgeschreven van de hoofdcomponenten van de DP10000 (die leesbaar waren).
Triacs: T1616 MJ T5 40
IC : LM 339N 74AEF1M DIP14
Opto : TIL199 TI9623
Thyr. : 2x BC212LB + 2x BC182LB
Natuurlijk zitten er ook nog spoelen, condensators, weerstanden etc. in; als het nodig is zal ik daar ook nog een lijstje en eventueel foto's van maken.
Graag hoor ik eerst of het een veilige en verantwoorde oplossing is; anders heeft het knutsel-projectje geen enkele zin, en ga ik gewoon sparen voor een echt switchpack erbij.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

