Probleem speaker aansluiting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • redtband
    • Aug 2011
    • 2

Probleem speaker aansluiting

Hallo.
    Ik heb een probleem. Hopelijk kan iemand mij helpen.
    Ik heb onlangs een marantz versterker gekocht type PM5004/N1SG
    Ik heb daar 2 speakers op aan gesloten type Bravura Bose B250 met impedantie 4-6 Ohm. 50 Watt.
    Deze zit het A- Kanaal. Dit gaat prima. Nu sluit ik op het B-Kanaal 1 speaker aan type Monacor SPE-150/WS 30 Watt/4Ohm. Deze zit in plafond van toilet.
    + netjes op de plus en - netjes op de min.
    Dan gaat het fout. De versterker valt uit en ruikt naar een brandlucht.
    1e instantie dacht ik wel zal aan de versterker liggen. Terug geweest naar winkel en kreeg een nieuwe versterker.
    Nu heb ik de nieuwe versterker aan gesloten en probleem is er weer. Weer een brandlucht en de versterker valt uit.
    Ik heb speciaal rood/zwarte speakerkabel gekocht. 1.5mm² doorsnede.
    Kabels zijn ook niet langer dan 10 mtr.
    Geluid komt vanuit laptop.
    Ra ra. Wat doe ik verkeerd en wat moet ik dan wel doen.

Hopelijk kan iemand mij een passend antwoord geven.
    Met vriendelijke groet
    Marco Egging
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

dit is pro audio.

wat jij vraagt is hifi.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

even ietsje genuanceerder uitleggen:

Goedenavond redtband,

Momenteel bevind je je op een forum die bedoelt is voor professionele licht/geluid/video technieken,

Jou vraag met betrekking tot je versterker is hifi gericht aangezien marantz hifi apparatuur is (met uitzonderingen daargelaten)

typ op google eens "hifi forum" in, wellicht dat ze je daar beter kunnen helpen.
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

A+B kanalen tegelijk gebruiken kan vaak alleen min.8 Ohm belasting hebben.
        Wat jij beschrijft duid op een belasting van onder de 4 Ohm, en dan gaat het mis...

Lees je gebruiks aanwijzing maar eens goed door...

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5946

Het probleem is inderdaad niet gerelayeerd aan de versterker. Roepen dat iets hier niet thuishoort klopt wel, het heeft namelijk niets met live muziek versterken te maken

Impedantieprobleem zoals Salsa al aangeeft.
          De versterker wordt op 1 kanaal met minder dan 4Ohm belast en daar zal de versterker niet tegen kunnen.

Onderwerp even gemoved naar Techniek, de oorzaak zit 'm in de natuurkundige wetten en dat vraagt om een technische benadering.

Mensen die roepen dat het Haaifaai is: prima, onderwerp ff overslaan!
          nogmaals: de oorzaak is waar het vraagstuk om draait.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

denk niet dat een eindbak zo makkelijk over de zeik gaat.

Ik verwacht eerder dat er een spijker of nietje, of een onzorgvuldige kroonsteen oid tussen de amp en de wc speaker zit.
            (of de wcspeaker heeft een sluiting, en was dus defect..).

Nogmaals : tonnen aan vermogen lopen er niet, en die wcspeaker op vol vermogen lijkt me ook geen lekker idee, dus probeer een multimeter op de wc-speakerkabel te zetten, als de amp is losgekoppeld. Ik verwacht dat je een sluiting gaat zien.

Kanaal A ( met die 2 bosejes ) doen het wel normaal, toch?

Comment

• tarpan
              • Dec 2008
              • 266

Als het aan de impedantie ligt, kan je de speakers ook gewoon in serie zetten.
              Dat lijkt me zo'n beetje de eenvoudigste oplossing.
              Bekijk eens pagina 7 van de manual van je versterker... als je A en B gebruikt moet de impedantie van je speakers 8-16 zijn...
              als je bij de brom zit...

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1086

Naar mijn idee is het niet verstandig op dit soort vragen in te gaan omdat we hiermee een verkeerd signaal afgeven. Namelijk dat we ook antwoorden/oplossingen geven voor HiFi en High End consumer problemen. Als we al problemen maken van de talloze vragen in de trant van 'ik zoek een setje toppen voor plm 400 man waar ik ook tijdens de carnaval mee kan draaien', dan zou dit zeker een topic moeten zijn waar we geen antwoord op geven.

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Lynx
                  • Nov 2010
                  • 94

Toch is het onderwerp makkelijk toepasbaar in de (semi) pro wereld. Daar komen bij starters ook veel vragen naar voren m.b.t. de wet van Ohm.

Als de TS nu een Dap versterker had gehad ipv een Marantz dan had niemand er een probleem van gemaakt.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

als je die WC-speaker als delay-stack beschouwd...

Comment

• tarpan
                      • Dec 2008
                      • 266

dan help je eens iemand...
                      als je bij de brom zit...

Comment

• Aart Rietveld
                        • Aug 2004
                        • 189

Lees ik nu goed dat de topic-starter aangeeft dat hij maar één speaker in het toilet heeft hangen?

Ik hoop dat hij dan die speaker niet parallel op beide B-uitgangen (L+R) aangesloten heeft. Dan sluit je beide versterker-uitgangen naar elkaar toe kort.... En dat geeft zonder goede beveiligingen in de eindtrap (hifi-spul) kans op rook- en vuureffecten.
                        Last edited by Aart Rietveld; 28-08-11, 17:35.

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

Toch is het onderwerp makkelijk toepasbaar in de (semi) pro wereld. Daar komen bij starters ook veel vragen naar voren m.b.t. de wet van Ohm.

Als de TS nu een Dap versterker had gehad ipv een Marantz dan had niemand er een probleem van gemaakt.
                          Al die dingen had de TS ook kunnen vinden via de zoekfunctie. Dit topic had dus idd afgesloten moeten worden onder het punt HiFi -> doen we niet aan. Toch meer weten -> zoekfunctie.
                          Er duiken de laatste tijd ook meer en meer verdoken verkopen op in de topics. Ergens heeft er iemand dit of dat nog liggen. Is wel een mooi gebaar maar hoort hier eigenlijk niet thuis volgens de forumregels.
                          De regels worden de laatste tijd hier wel erg rekbaar. Mooi voor de ene en dan weer voor de andere maar niet echt goed voor het algemeen belang. Consequentere modding wordt toch wel aanbevolen. Onder het motto: streng maar rechtvaardig.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...