probleem dmx controller / technische oplossing gezocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-inkognito
    • Jun 2011
    • 416

probleem dmx controller / technische oplossing gezocht

hallo.

ik heb een dmx dimmerpack.
    vegelijkbaar met deze hieronder

zit netjes in een case gebouwt,
    nu heb ik deze woensdag voor het laatst gebruikt op een feest niets aan de hand.

nu had ik gister een ander feest heb netjes alles opgebouwt en ineens zonder wijzigingen werkt kanaal 2 niet meer,??
    zekeringen zijn in orde als ik ze in een ander kanaal doe werken ze namelijk gewoon ,

wat kan dit zijn?

Alvast bedankt.
    "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"
  • Will1951
    • Jan 2011
    • 5

Hallo,

lijkt me geen DMX probleem te zijn. Ik neem aan dat je de bealstingen al uitgewisseld hebt en definitief vast gesteld hebt dat kanaal 2 geen uitgang meer geeft?
    Verder zou ik behalve de zelering ook eens aan het apparaat ruiken. Iets verbrandt? Zo niet. Dan demonteren en de triac's controleren. Als je geen verstand van electronica hebt dan laten doen!!

Comment

• dj-inkognito
      • Jun 2011
      • 416

Originally posted by Will1951
      Hallo,

lijkt me geen DMX probleem te zijn. Ik neem aan dat je de bealstingen al uitgewisseld hebt en definitief vast gesteld hebt dat kanaal 2 geen uitgang meer geeft?
      Verder zou ik behalve de zelering ook eens aan het apparaat ruiken. Iets verbrandt? Zo niet. Dan demonteren en de triac's controleren. Als je geen verstand van electronica hebt dan laten doen!!

heb idd alles al uitgewisselt en op de andere kanalen etc werkt alles wel.
      er is niets verbrand, ( ruik niets )

gekke is dat hij werkend uit is gezet zonder instellingen te veranderen werkt hij ineens niet meer zit 3 dagen tussen.

ik ga hem sowieso even open schroeven om zelf te kijken of ik wat los zie zitten ( electriciteits kabels ) door vervoeren oid,

maar dacht mischien is hier een logishe verklaring voor,

enige wat erop gebruikt word zijn 8 parren ( conventioneel )

edit:

mijn lichttafel stuurt deze parren normaal aan op kanaal 1/2/3/4 nu was het ook nog eens zo dat dus kanaal 1/3/4 gewoon werkten en kanaal 2 als BUMP niets deed, maar op moment dat ik de fader van chn 2 omhoog gooi gingen kanaal 1/3/4 ineens tegelijk aan zonder dat ik deze dus aanstuur.
      Last edited by dj-inkognito; 24-07-11, 15:37.

Comment

• axys
        • Aug 2006
        • 107

Triac of iets dergelijks kapot. Dat wil nog wel eens gebeuren bij zulke dimmers. Een gevolg hiervan kan zijn dat bij het aansturen van dat kanaal andere kanalen open gaan.
        JP/PA Geluid & Licht

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

Triac of iets dergelijks kapot. Dat wil nog wel eens gebeuren bij zulke dimmers. Een gevolg hiervan kan zijn dat bij het aansturen van dat kanaal andere kanalen open gaan.
          Neen, sorry, dit kan echt niet. Een triac die kapot gaat brengt de sturing aan de laagspanningszijde echt niet in verwarring. Misschien bij hele dure dimmers die een hele goeie uitgangsbewaking hebben wel, maar bij deze simpele dingen echt niet.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

er is niets verbrand, ( ruik niets )
            Ik verbaas mij er altijd weer over hoe mensen een elektro probleem met hun neus proberen op te lossen.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• dj-inkognito
              • Jun 2011
              • 416

Originally posted by Radar
              Ik verbaas mij er altijd weer over hoe mensen een elektro probleem met hun neus proberen op te lossen.
              als er iets doorgebrand is dan ruik je dit dus echt wel.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Een eerste onderzoek doe je altijd op basis van al je zintuigen. Pas als deze niet meer verder kunnen, wordt het tijd om externe hulpmiddelen als meettoestellen erbij te halen.
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Conclusie dat een triac kapot is lijkt me niet de juiste.
                  Meestal blijft een lamp branden wanneer de triac van dat kanaal defect is, gebeurt omdat de triac z'n werk niet meer doet.

Even het apparaat terug naar default en weer in gebruik nemen lijkt me handig.
                  Wanneer het probleem dan blijft, retour richting leverancier.

Laat je even weten wat het probleem was als je er achter bent? Ben wel benieuwd.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

VOOR DE VOORZICHTIGE GEBRUIKER:
                    je kunt bij deze dingen ook de dimmer rechtstreeks aansturen zonder de DMX. Op de zijkant staan de analoge ingangen 0 tot 10 V. Met een 9V-batterijtje zou je dus dat kanaal handmatig kunnen testen.

Comment

• Drumvogel
                      • Nov 2004
                      • 175

Originally posted by dj-inkognito
                      als er iets doorgebrand is dan ruik je dit dus echt wel.
                      Dan moet je maar een ruiken aan een Martin Mac. Die ruiken standaard uit de verpakking alsof er iets is doorgefikt dus ruiken zegt niets. Misschien heeft het apparaat wel een tik gehad en is de batterij los gekomen. Ouderwets fabrieksreset kan een hoop ellende oplossen.

Comment

• dj-inkognito
                        • Jun 2011
                        • 416

hoe zet ik deze terug op fabrieks instellingen dan? ( reset )

@laserguy

hoe kan ik dit op deze manier testen met en 9v batt zoals jij aangeeft?
                        ben echt een leek met licht

alvast bedankt,

Comment

• Drumvogel
                          • Nov 2004
                          • 175

Zoek op de site van Monacor naar de handleiding. Deze zal je helpen. Anders een telefoontje naar hun. Dan kunnen zij je vertellen hoe en wat.

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Draadje van de - van de 9 V naar de GND van de ANALOGE STUURINGANG, + van de 9 V naar de ingang voor het betreffende kanaal van die analoge stuuringang.
                            Als je eerst de analoge modus hiervoor ergens moet instellen moet je dat eerst doen natuurlijk. Ik geloof niet dat dit toestel een fabrieksreset kent, ook daar is het vermoedelijk iets te simpel voor. Wordt het niet volledig ingesteld met dipswitchen?

Comment

• dj-inkognito
                              • Jun 2011
                              • 416

Originally posted by laserguy
                              Draadje van de - van de 9 V naar de GND van de ANALOGE STUURINGANG, + van de 9 V naar de ingang voor het betreffende kanaal van die analoge stuuringang.
                              Als je eerst de analoge modus hiervoor ergens moet instellen moet je dat eerst doen natuurlijk. Ik geloof niet dat dit toestel een fabrieksreset kent, ook daar is het vermoedelijk iets te simpel voor. Wordt het niet volledig ingesteld met dipswitchen?

nou dat 9v blokje word dus niets.

ja idd gaat dit allemaal via de dipswitches,
                              heb er verder de ballen verstand van dus denk dat het een nieuwe gaat worden.

Comment

Working...