fase draaing voor sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nak
    • Dec 2010
    • 104

fase draaing voor sub

Aangezien we wat problemen hebben met onze PA zoals onverklaarbare feedback op de sub indien doorgelusd en kraak op de midkast hebben we de boel eens goed bekeken.
    Nu zag ik dat het laag uit de processor in fase is gedraaid.
    Nu hebben we de midkast incl de driver bovenop de subkast staan.
    Is het dan nodig om de fase te draaien?
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Waarom heb je de sub überhaupt in fase gedraaid? Zat er misschien een kabelfout in?

Klinkt het beter als je de polariteit op normaal zet?

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by nak
      Nu zag ik dat het laag uit de processor in fase is gedraaid.
      Nu hebben we de midkast incl de driver bovenop de subkast staan.
      Is het dan nodig om de fase te draaien?
      Als het complete laag dus zowel L en R in fase gedraaid is tov het mid, dan kan dit goed de bedoeling zijn. Dit word gedaan om op het crossoverpunt een goede aansluiting te vinden. Als je een processor hebt met een time alignment mogelijkheid dan is dit niet nodig, en zou je het geheel op tijd kunnen zetten.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by DJ Antoon
        A Als je een processor hebt met een time alignment mogelijkheid dan is dit niet nodig, en zou je het geheel op tijd kunnen zetten.
        Dat klopt dus niet.
        Wanneer je subs geen passief filter bevatten en de topkasten wel dan is het heel goed mogelijk dat de toppen 180° in fase gedraaid zijn (in het geval van een 12dB/oktaaf filter). Je dient nu inderdaad de fase van je subs 180° te draaien en daarna op je processor eventueel nog je time-alignement te corrigeren.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nak
          • Dec 2010
          • 104

Nou ik zie dat ik echt een newbie ben, maar goed theoretisch kan ik redelijk wat volgen met m'n electronica achtergrond.

De processors hebben volgens mij alleen maar een limiter en crossover functie. Time alignment zit daar niet op.
          Zowel linker als rechtersub uit de processor zijn idd in fase gedraaid.
          De topkasten hebben geen passieve filters, laag/mid/hoog komt uit de processor en dan naar de versterkers toe.

Helaas waren er toch rare zaken aan de hand want één versterker stond in gebridged stand terwijl er geen speaker tussen de bridge zat maar elke kant naar hun eigen midspeaker. Naar mijn weten zal dan de linker midspeaker ook in tegenfase staan met de rechter midspeaker.
          Dat was zo bij de vorige eigenaar en die vond het goed klinken.

Aangezien we een feedback op de sub hebben dacht ik eerst aan de fase draaing op de subs, maar dat maakt dus niet uit als ik het goed begrijp.
          Last edited by nak; 15-06-11, 21:37.

Comment

Working...