Reparatiehulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Reparatiehulp

In dit techniek deel wordt vaak gevraagd naar de oorzaak van storingen in versterkers, mengpanelen etc.
    Vaak wordt het een heel technisch verhaal. Ik heb beslag kunnen leggen op een stukje software, dat de (adspirant-)reparateur een eind op weg kan helpen.
    Als je het schema hebt, dan hoef je dat alleen maar in te scannen. Kun je het downloaden, gaat het nog beter.
    Het programma leest de gegevens van het schema in en met de muis kun je de verbindingspunten in het schema aanwijzen. Tevens opent zich een klein venster. Daarin staat het voltage dat daar aanwezig moet zijn. In dat venster kun je ook een waarde invullen, die je gemeten hebt met een voltmeter.
    Nadat je de optie "process evaluation" hebt aangeklikt, gaat de software berekenen wat er fout is en geeft daarbij in een rode kleur op het schema aan wat er fout is.
    Het progamma is ongeveer 22MB groot, dus dat past niet in een mailbox.
    In verband met licentierechten kan ik het ook niet open en bloot op het web zetten. Mensen die belangstelling hebben en zich hier aanmelden zend ik een PM met daarin een linkje om het programma te downloaden.
    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Dat klinkt heel interessant! (voor de net als ik NIET electrotechnieker)

Zijn er nog kosten aan verbonden?

Je vind mijn mailadres in mijn profiel.
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jakobjan
      • Jul 2002
      • 599

Hmmm dit programma klinkt te goed om waar te zijn, en de plaatsings datum is ook wat dubieus.
      Jakob-Jan
      Lightjockey Beta tester
      Freelance Licht tekkie

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

Hmmmm..... Benieuwd hoeveel reacties je krijgt.

Zelf heb ik deze versie nog niet, dus houd ik me aanbevolen.
        Heb hier wel de voorloper van dat pakket, maar dat kon nog niet overweg met de 2e wet van Kirchhoff, dus had je er eigenlijk net niks an (met alleen de 1e kun je het toch net niet).
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Ik voel een beetje nattigheid.... Je weet dat screenshots wel mag he? Laat maar komen die handel.

E-mail adres te vinden in mijn profiel
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Originally posted by jakobjan
            Hmmm dit programma klinkt te goed om waar te zijn, en de plaatsings datum is ook wat dubieus.
            Got me there...

damn weer de hele dag (extra) opletten!

@Speakertech: WELLDONE!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• bones2001
              • Aug 2003
              • 741

Echt een hele goeie
              Mixen is net als schilderen.
              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by dj-wojcik
                Ik voel een beetje nattigheid.... Je weet dat screenshots wel mag he? Laat maar komen die handel.

E-mail adres te vinden in mijn profiel
                Die screenshots wil niet erg lukken. Ik wil daarvoor mijn monitor op de scanner leggen, maar dan zijn weer net de kabels te kort. Maak ik die los, dan is het beeld op de monitor weg. Maak ik die van de scanner los, dan neemt die niets meer op. Ik heb ook weer niet zoveel tijd, dat ik verlengsnoeren kan gaan kopen. Bovendien kun je daar nog lelijk over struikelen en J&H heeft in de voorwaarden staan dat ze daarvoor geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden.

Speakertech
                Last edited by speakertech; 01-04-11, 12:01.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• BJD
                  • Oct 2007
                  • 771

Originally posted by SoundOfSilence
                  Hmmmm..... Benieuwd hoeveel reacties je krijgt.

Zelf heb ik deze versie nog niet, dus houd ik me aanbevolen.
                  Heb hier wel de voorloper van dat pakket, maar dat kon nog niet overweg met de 2e wet van Kirchhoff, dus had je er eigenlijk net niks an (met alleen de 1e kun je het toch net niet).
                  Het moederbedrijf van Texas Instruments heeft 2 maanden geleden de makers (klein duits bedrijfje van 4 freaks) ingelijfd en tevens PageSoft (maker van reguliere OCR software) overgenomen. Sinds versie 2.1 zijn zowel de OCR als wel de norton, thevenin, kirchhoff en fraunhofer algoritmes stukken verbeterd. Een demoversie is trouwens gratis te downloaden vanaf de TI site, met als beperking dat er geen junctions in de schema's mogen voorkomen.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Ook al zou dit om een grap gaan, het idee is wel goed.

In theorie moet het mogelijk zijn om, wanneer de eigenschappen van een hele partij electronica onderdelen bekend is en de ingangsspanningen zijn bekend, een dergelijke stukje diagnose software in elkaar te knutselen...

Ik zeg: laten vastleggen in een octrooi ofzo, want het idee is goed!
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by renevanh
                      Ook al zou dit om een grap gaan, het idee is wel goed.

In theorie moet het mogelijk zijn om, wanneer de eigenschappen van een hele partij electronica onderdelen bekend is en de ingangsspanningen zijn bekend, een dergelijke stukje diagnose software in elkaar te knutselen...

Ik zeg: laten vastleggen in een octrooi ofzo, want het idee is goed!
                      Wel eens van simulatieprogramma's gehoord, zoals P-SPICE etc.?
                      Overigens ben ik bang dat de bond van noodlijdende reparateurs (BVNR) dwars gaat liggen.
                      Voor defecten zou je als output een lijst krijgen:
                      Check T1
                      Check T2
                      Check C6 enzovoort.
                      Je heb er evenveel aan als de troubleshootlijst in een manual en de helpdesk van een computerfirma of kabelmaatschappij.
                      Uw computer doet het niet...? Oké........! Kunt u ons even een mailtje sturen........?

S
                      Last edited by speakertech; 01-04-11, 12:41.

Comment

• BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

OCR voor schema's is misschien leuk, maar even overkloppen in PSpice of een ander simulatiepakket en je kan meten wat je wil!

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by dj-wojcik
                          Bij deze een screenshot, erg handig programma hoor.

Comment

• RenéE
                            • Oct 2006
                            • 291

Vet! Altijd al willen weten waarom dit apparaat bij mij niet werkt:

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

ge-ni-aal!

Hoewel jullie photoshop kunst nog niet op het zelfde niveau liggen als dat van mij. al zeg ik het zelf....

Iemand zo fanatiek dat hij dit even bij het octrooi bureau vast legt?
                              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

Working...