Trafo carver 1.5 stuk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Trafo carver 1.5 stuk?

Vraag opgelost
    Last edited by speakertech; 18-03-11, 22:05. Reason: Vraag vervallen
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1086

Ehhh, dit is een niet erg nuttig gebruik van het forum.

Ik neem aan dat je een kapotte Carver had (of eentje met storing) en dat je dit inmiddels zelf hebt opgelost. Ik zou dan de vraag in je Topic start laten voor wat hij is en in een reactie daarop vertellen hoe je de storing/het defect hebt verholpen. Dan kunnen wij er ook nog iets van leren! Dat is een beetje het idee achter een forum!

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Precies, dus leg ff uit hoe of wat..
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• grunnen
        • Sep 2008
        • 18

Hoi speakertech.

'k Ben ook erg benieuwd wat het probleem was en natuurlijk ook de oplossing.
        Deze Carver is geen gewone versterker.
        Het schijnt om een triac controlled amp te gaan volgens link
        Carver PM 1.5 fans - Page 2 - diyAudio
        The Carver 1.5 is a class G amp with a triac fired field coil " transformer" it has three voltage rails a high mid and low and switches between these via power demand. This reduces dissipation and heat at low levels but leaves a high power envolope when needed.

Als het kan graag je verhaal. Mede namens de andere forum techies bij voorbaat dank!

Groets :-)

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Trafo carver

Het fenomeen staat exact beschreven in de volgende link.
          In de versterker waren overigens een paar elco's stuk en de triac maakte sluiting. Mogelijk is de triac gesneuveld, omdat de terugmelding over de secundaire spanningen niet correct waren. De triacschakeling werkt dan slecht. Ik moet de trafo terug aansluiten en in elk geval een nieuwe triac en mogelijk een diac monteren.
          Bad Carver M1.5 Power Transformer?? - diyAudio

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• grunnen
            • Sep 2008
            • 18

Dank je wel voor de uitleg!

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Het is de eerste keer dat ik door mijn testmethode op het verkeerde been gezet werd. Temidden van alle conventionele voedingen, switched mode en allerlei andere soorten, die ten tonele gevoerd worden, kun je de Carver niet gewoon voeden met een variac, alleen tot een bepaalde (lage) spanning. Die is wel hoog genoeg om reparaties en metingen te verrichten aan de versterker.
              Het opregelen naar de nominale secondaire voedingsspanning gaat mis.
              In de servicedoc staat ook de methode met de variac, maar er wordt met geen woord gerept over het feit dat je niet kunt opregelen tot de normale spanning. De voedingstrafo trekt dan heel veel stroom, zelfs onbelast.
              Met de triacaansturing in bedrijf werkt het gewoon perfect. 2x 600 watt.

Speakertech
              Last edited by speakertech; 23-03-11, 07:35.

Comment

• @lex
                • Jul 2006
                • 1086

En dat verhaal gaat mijn petje weer iets te boven, maar zeer interessant om te lezen en voor anderen hier op het forum zeker van belang. Dank voor de post!

@lex
                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Het verhaal is helaas niet af.
                  Na een test op muziek en een korte test met een sinustoon gaat het allemaal goed. Na een tijdje gaat de netzekering er toch nog uit. De netzekering hoort 6,25 amp slow blow te zijn. Ik heb de opgenomen stroom gemeten met een stroom transformator en ook rechtstreeks met een RMS ampèremeter. Als de versterker uitgestuurd wordt op een dummyload van 4 ohm, op één kanaal ,dan trekt hij met een sinus toon bijna 15 ampère. Ik had nog een reservetrafo en die doet het precies eender. Eerder faalde de zaak al bij een test met de variac, maar toen leek het internetartikel een oplossing te bieden.
                  Tja, dan maar gemeten aan een werkende versterker. Zelfde verschijnsel, maar de zekering bleef heel. Dat kan toch niet? Nee. De aanwezige zekering was maar liefst 15 ampère. De versterker werkt overigens normaal.
                  Ik was hier niet tevreden mee. Ik heb dus een PM1.5 geleend bij een collega, waaraan nooit gewerkt is en inderdaad zat er een originele zekering in van 6,25A. Ook hier de opgenomen stroom gemeten bij uitsturen van één kanaal met een sinus, wie schetst mijn verbazing, 12 ampere.
                  Nu is het bekend dat de gemiddelde stroomopname bij een muziek of spraaksignaal veel kleiner is als bij een sinus, maar normaal worden er wel twee kanalen gebruikt.
                  Ik heb een test gedaan met een 10 ampere zekering en dan werkt het wel.
                  Ik zit nu toch met een technisch probleem en dat met een reparatie-ervaring in versterkers van allerhande slag en vermogen, van een jaar of veertig.
                  Welke diehard reparateur kan mij nog wat leren over de trafo's van carver en waarom lijkt het of sommige trafo's in de loop der jaren andere eigenschappen krijgen (want daar houd ik het op). De triacsturing is mooi symmetrisch en zowel een correcte versterker als een "defect" exemplaar nemen in rust dezelfde stroom op.
                  Overigens is de stroommeting verre van eenvoudig, omdat die niet sinusvormig is .Met de stroomtang en een ampèremeter, meet ik een stroom die rond 10A een 2 a 3 ampère hoger is als gemeten met een RMS ampèremeter,
                  Dat kun je dan alleen goed meten met een sinus. Met een audiosignaal, zijn de meters veel te traag.
                  Het heeft geen zin op tips te geven over ruststroom etc, dat is allemaal OK.
                  Ook hebben de trafo's geen windingsluiting, want dan zouden ze zondermeer verbranden. Om een of andere reden gaan volgens mij de trafo's eerder in verzadigig als toen ze nieuw waren. Als dat zo is waarom? Nieuwe trafo's zijn overigens nergens meer te vinden.
                  Er loopt geen gelijkstroom component doorheen.
                  Eerder schreef ik, maar dat stukje heb ik gewist, dat de kale trafo op een variac al 6 tot 10 ampère trekt als ik de spanning secundair op probeer te regelen tot de nominale waarde. dat lukt gewoon niet.
                  Wie heeft zich zo diep in de Carver PM1.5 ingegraven, dat hij mij kan vertellen wat er aan de hand is?

Speakertech
                  Last edited by speakertech; 25-03-11, 21:02.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Zou het niet kunnen dat de kern van de trafo aan veroudering onderhevig is?
                    Bij een ferrietkern kan ik me zo voorstellen dat de hars die het ferriet bij elkaar houdt minder isolerend wordt door de inwerking van vocht.
                    Dat verklaart dat de trafo sneller in verzadiging gaat.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Tijd voor de stroomprobe...
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by MusicXtra
                        Zou het niet kunnen dat de kern van de trafo aan veroudering onderhevig is?
                        Bij een ferrietkern kan ik me zo voorstellen dat de hars die het ferriet bij elkaar houdt minder isolerend wordt door de inwerking van vocht.
                        Dat verklaart dat de trafo sneller in verzadiging gaat.
                        Het is geen ferrietkern. De trafo heeft een wat aparte afmetig wat het blikpakket betreft, maar dat hoeft niet direct iets te maken te hebben met de gehanteerde principes achter het ontwerp.
                        Op het www vind je er wel wat over terug, maar meestal zijn het verhalen van gehoord via via en gedacht hoe het werkt. Dat is in mijn geval niet genoeg helaas.

Speakertech

Comment

Working...