vergaat multikabel na jaren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

vergaat multikabel na jaren?

Een klant heeft al 30 jaar een multikabel (8 parig) liggen in de kruipruimte van zijn zaak (vaste installatie).

Hij klaagt over storingen, de xlr's lijken goed vast te zitten.

Kan het zijn dat het koper aangetast is na al die tijd (vast geen OFC).

Zou opnieuw solderen van de xlr-en volstaan, of moet er een nieuwe multi in.

Merk en type van de multi is onbekend.

Tevens zoek ik voor hem een nette betaalbare oplossing om van ongebalanceerd (dj inpriksetje en cafegeluid wat naar zaal moet) naar gebal. te gaan (geen fantoom aanwezig omdat hij inprikt op de stereo jackaansluitingen van de zaalmixer (merk en type moet ik nazien), de afstand die het dj inprikkertje aflegt is +/- 55 meter (ongebal.) tot aan de mixer, dan +/- 30 mtr gebal. van mixer uit naar amps. (voor het cafegeluid geld ongeveer dezelfde afstand.)

Ik wil daar gewoon volledig gebal. van maken
    Inprikmixer en cafenmixer beschiken niet over een gebal. uitgang.

Alvast bedankt
    John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

Wat ouderdomskwaaltjes betreft kan ik je helaas niet helpen.

Je andere probleem kan ik je wellicht wel helpen.

Situatie: Je wilt van 2x ongebalanceerd signaal naar 2x gebalanceerd signaal aan de andere kant van de lijn, maar je hebt het over "stereo jackaansluitingen" als het hierbij gaat om 1x Jack met L+R+GRND gaat het helaas niet werken, heb je echter 2x gebalanceerde Jack (- / + / S ) dan zul je met een Passieve DI-box een heel eind komen. Ben zelf zeer tevreden over de IMG Stageline DIB-100 kost €30,- per stuk en dan ben je dus voor €60,- klaar alleen nog wel even een verloopje van XLR(f) > gebalanceerde Jack nodig.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Na 30 jaar zou het heel goed kunnen dat de kunststof isolatie niet al te best meer is, de weekmakers in de kunststof verdampen en het wordt poreus.
      Doordat het in een kruipruimte hangt zal het redelijk vochtig zijn en door de poreuze kabel kan er vocht binnendringen met alle gevolgen van dien.
      30 jaar is ook een heel lange tijd, dan is die kabel ook wel zo ongeveer afgeschreven lijkt mij.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by stainz
        Wat ouderdomskwaaltjes betreft kan ik je helaas niet helpen.

Je andere probleem kan ik je wellicht wel helpen.

Situatie: Je wilt van 2x ongebalanceerd signaal naar 2x gebalanceerd signaal aan de andere kant van de lijn, maar je hebt het over "stereo jackaansluitingen" als het hierbij gaat om 1x Jack met L+R+GRND gaat het helaas niet werken, heb je echter 2x gebalanceerde Jack (- / + / S ) dan zul je met een Passieve DI-box een heel eind komen. Ben zelf zeer tevreden over de IMG Stageline DIB-100 kost €30,- per stuk en dan ben je dus voor €60,- klaar alleen nog wel even een verloopje van XLR(f) > gebalanceerde Jack nodig.
        nou wist ik niet dat er di's waren die geen fantoom/voeding nodig hadden!

De DIB 102 (2 stuks, 1 voor 'cafemixer' en 1 voor dj-inprikkert) is dan de oplossing

THANKS.
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Originally posted by MusicXtra
          Na 30 jaar zou het heel goed kunnen dat de kunststof isolatie niet al te best meer is, de weekmakers in de kunststof verdampen en het wordt poreus.
          Doordat het in een kruipruimte hangt zal het redelijk vochtig zijn en door de poreuze kabel kan er vocht binnendringen met alle gevolgen van dien.
          30 jaar is ook een heel lange tijd, dan is die kabel ook wel zo ongeveer afgeschreven lijkt mij.
          sorry voor het niet in 1 keer reply-en op beide threads (zojuist ontdekt hoe dat moet (denk ik)).

Ja, is afgeschreven, maar als hij niet vervangen hoeft te worden (ik haat kruipruimtes ), dan doen we dat niet.
          Groeten John

Comment

• Big Bang
            • Apr 2008
            • 652

Originally posted by Whitefarmer
            Zou opnieuw solderen van de xlr-en volstaan, of moet er een nieuwe multi in.
            Probeer het gewoon eens bij een van de krakende verbindingen?
            It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Of beter nog, meet eens de weerstand tussen de aders en afscherming, die moet oneindig zijn, is dat niet het geval dan weet je zeker dat er vocht binnen is gedrongen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Originally posted by MusicXtra
                Of beter nog, meet eens de weerstand tussen de aders en afscherming, die moet oneindig zijn, is dat niet het geval dan weet je zeker dat er vocht binnen is gedrongen.
                Dat is een goeie, volgende week maar eens gaan meten!

Met de DIB 100/102 maak ik van ongebal. een gebal. signaal, wat doe ik met de zaalreturn? (zoals het geluid van het cafe in de zaal te horen moet zijn, moet ook het zaalgeluid in het cafe te horen zijn, ja daar is kans op een feedbacklus!!) dus zaalmixer uit (gebal.) via diezelfde multi/subsnake richting cafemixer. (huidige situatie= vanaf subsnake tot aan zaalmixer +/- 30 mtr weer via signaal en ground lijntje.

Los ik dit op door met gebal kabel tot aan de cafemixer te gaan? (en hoe maak ik er dan weer ONgebal.(cinch plugjes) van?)

bedankt zover!
                Groeten John

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Zal wel weer commentaar opkomen, (verboden A-woord?)
                  maar plaats het toch om juist jou te helpen, whitefarmer.

ARX heeft hier nl ook 2 oplossingen voor;
                  - er is een passieve ISO Balancer die van
                  L + R RCA in, 2 x gebalanceerd XLR uit geeft.
                  - en er is een actieve AV DI, die van
                  L + R RCA of een stereo mini Jack (R-L-grnd) in,
                  naar 2 x XLR gebalanceerd uit gaat.

Of deze oplossingen betaalbaar zijn kan ik voor jou
                  of jouw klant niet bepalen. Ik vind ze erg goedkoop,
                  een ander vind ze peperduur.

M.b.t. de 30 jarige kabel, sluit ik me aan bij wat er
                  al geschreven staat.

Hekel aan de kruipruimte?
                  Knoop een nwe kabel aan de oude en mss heb je geluk
                  dat je m in 1 keer binnenhaalt?
                  Of leg m in een pijp rond 30, 40 of 50. Ik zou er dan direct
                  een loze aarddraad (geel/groen) bij trekken?
                  (Wordt het wel kruipen om de pijp vast te zetten)?

Sterkte met je klus!

grtz

NAV je post hierboven: er is ook een de-balancer box
                  Last edited by NesCio01; 10-02-11, 23:10. Reason: posts kruisten elkaar: aangevuld met de de-balancer box
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Ja, de kans is groot dat die kabel kuis verrot is.
                    Dit soort kabels zijn bijna uitsluitend van PVC gemaakt en dat kan niet tegen water voor langere tijd, het is nl. hygroscopisch.
                    Natuurlijk duurt het even voordat het koper zodanig aangetast is dat het einde oefening is, dus die 30 jaar is super.
                    Kruipkelders zijn geen pretje om in te werken, dat weet ik maar al te goed. Maar trek een overall, laarzen en handschoenen aan, petje op en even doorbijten, lukt je best!
                    Kabel in een buis kan wel eens erger zijn dan los ophangen, als er water in de buis gaat staan, en dat gebeurt 100% zeker, is de kabel altijd ondergedompeld en dan ben je er met twee jaar wel vanaf. Leg hem ook niet in het zand, daar gaat hij ook makkelijk rotten.
                    PE mantel of PUR mantel zou wel heel lang goed blijven, maar ik denk niet dat dit als audio-multi te koop is. Als je een kilometer of meer nodig hebt kan ik je wel helpen, maar is HEEL DUUR.

Comment

• qvt
                      • Oct 2009
                      • 721

Originally posted by Carl
                      Ja, de kans is groot dat die kabel kuis verrot is.
                      Dit soort kabels zijn bijna uitsluitend van PVC gemaakt en dat kan niet tegen water voor langere tijd, het is nl. hygroscopisch.
                      Natuurlijk duurt het even voordat het koper zodanig aangetast is dat het einde oefening is, dus die 30 jaar is super.
                      Kruipkelders zijn geen pretje om in te werken, dat weet ik maar al te goed. Maar trek een overall, laarzen en handschoenen aan, petje op en even doorbijten, lukt je best!
                      Kabel in een buis kan wel eens erger zijn dan los ophangen, als er water in de buis gaat staan, en dat gebeurt 100% zeker, is de kabel altijd ondergedompeld en dan ben je er met twee jaar wel vanaf. Leg hem ook niet in het zand, daar gaat hij ook makkelijk rotten.
                      PE mantel of PUR mantel zou wel heel lang goed blijven, maar ik denk niet dat dit als audio-multi te koop is. Als je een kilometer of meer nodig hebt kan ik je wel helpen, maar is HEEL DUUR.
                      Audio Multi met PUR mantel is er weldegelijk Wel iets duurder als de gewone variant uiteraard.

Maas Electro Systems B.V. - Producten - multi-pair PUR ROBUUST
                      There is no substitute for imagination

Comment

• Whitefarmer
                        • Oct 2003
                        • 1244

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga met de zaaleigenaar bespreken wat hij wil (budgetkwestie ).

En wat betreft dat DE-balanceren, (Nescio bedankt voor de link) hoe doen jullie dat, bijvoorbeeld je bent zelf inprikker (tape act) en je komt dus met 2 XLR-en (line-level) aan bij de huisinstallatie (DJ mixert met alleen cinch ingangen) bak ik alleen +/+ en GND aan de cinchplug en laat ik de -/- 'los' hangen of....?? (ik kom soms in kroegen waar wel 15/20 meter tulpkabel hangt 'om in te prikken', en zou dat liever iets professioneler oplossen).
                        Groeten John

Comment

• koentjes
                          • Dec 2007
                          • 333

je zou een (flexibele) mantelbuis kunnen leggen, en deze aan beide kanten boven de vloer laten uitkomen.

Handig als je moet vervangen of iets wilt bijtrekken.... en bij erg vochtige kruipruimten, heb je daar iig. geen last meer van.

Flexibele hdpe-kabelbeschermingsbuis, met trekdraad, 50 mm, l = 50 m

kabels los door een kruipruimte leggen is sowieso een no-go... tenzij het grondkabels zijn, die kunnen daar tegen.
                          De rest dient vrij van de vloer te hangen in kabelgoot of buis.

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

Die prijs van die multi met PUR mantel valt me niet eens tegen, € 21,00 voor 24 paren, is nou niet overdreven duur. Koperdiameter is een beetje dun, 0,14

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by Whitefarmer
                              Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga met de zaaleigenaar bespreken wat hij wil (budgetkwestie ).

.
                              moaah... na 30 jaar een vervanging plegen is toch wel erg netjes,

anders moet je de eigenaar ff vragen hoelang zijn auto mee gaat...

Comment

Working...