DAP (highlite) in de bocht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

DAP (highlite) in de bocht

Een kleine waarschuwing voor de gebruikers van DAP XLR bekabeling.

Paar dagen terug in het donker snel snel m'n versterkers ingepakt, en daarbij een van de DAP XLR kabeltjes (150cm) die ik soms gebruik om mijn versterkers door te linken tussen de deksel van de kist geperst.

Thuis maar even met de kabeltester gekeken of alle nog in orde was... niet dus.
    Op de soldeerafdeling van DAP hebben ze een klein foutje gemaakt, pin 2 en pin 3 zaten gedraaid. Een prachtig fase-draai kabeltje dus.
    Alle andere kabels 150cm kabels waren gewoon goed (ik ga nu maar alles doormeten voor de zekerheid).

Toeval wil dat dit kabeltje de afgelopen jaren eigenlijk maar één keer in gebruik is geweest, en toen vond ik het sub niet zo lekker klinken. De oorzaak is nu bekend.

Dus zij die (al dan niet af en toe) gebruik maken van DAP kabels: de Chinezen op de soldeerafdeling gaan soms de fout in.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by renevanh
    Dus zij die (al dan niet af en toe) gebruik maken van DAP kabels: de Chinezen op de soldeerafdeling gaan soms de fout in.
    Niet schrikken: Niet alleen chinezen, maar iedereen kan het overkomen...

De beste oplossing is iemand anders even laten controleren, want zelf maak je geen fouten

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5429

Alle waar is naar zijn geld.
      En om voor iets weinig geld te rekenen,
      kun je niet ver komen met de grondstoffen (koperdraden, plastic, rubber enz),
      Maar moeten de kosten laag blijven, dan kan dat met:
      1) arbeidsloon => maken in China / Vietnam / Roemenie?
      2) kwalteitskontrole => doe er 1 op 10000 (ipv 1 op 1, of 1 op 10).
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by DJ Antoon
        Niet schrikken: Niet alleen chinezen, maar iedereen kan het overkomen...

De beste oplossing is iemand anders even laten controleren, want zelf maak je geen fouten
        ik maak al mijn microfoonkabels zelf. Dan weet ik wat ik heb en ze gaan ook allemaal over de tester, dan weet ik dat ze goed zitten. Alleen een verwisseling van pootje 1 en 2, maar dan aan beide zijden, is fout, en wordt er niet uitgemeten.Op de soldeermal, die vast verbonden is met de tester staat evenwel duidelijk wat de pinnummering is. Dus alleen als ik zwaar doorgezakt ben, kan het fout gaan.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Mark-LED
          • May 2004
          • 822

Kwam het regelmatig tegen toen ik ze nog gebruikte, dus bij elke inkoop gingen ze door de tester en herstelde ik ze zoals het hoorde.

Nu soldeer ik alles zelf, gebeurd het in ieder geval goed.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Nou, ik heb het ook wel eens gehad met een CEE verloopje.

Tijdens een braderie een SCHUCKO->CEE teweinig bij me, dus snel even naar de bouwmarkt een verloopje gekocht, stekker erin en ... aardlek/zekering eruit!

Nou, ja, kan altijd gebeuren als je onder last doet, dus nog maar een keer... en ja hoor weer.

Toch CEE maar even opengeschroefd, hadden die (ik denk chinezen) die mooie geel/groene draad aan L geschroefd!
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

Een motto meten is weten!
              Dus elektriciteitsmetertje anders ook DMX tester of andere kan helpen.
              Gebeurd mij ook bij het solderen even iets anders doen en prijs. Maar gelukkig haal je het met de tester eruit.
              IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 649

Een kleine waarschuwing voor de gebruikers van DAP XLR bekabeling.

Ik neem aan dat jij in de veronderstelling bent dat dit bij andere merken dus NIET voorkomt????

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Originally posted by HR Soundproductions
                  Ik neem aan dat jij in de veronderstelling bent dat dit bij andere merken dus NIET voorkomt????
                  Nee.
                  Ik ben in de veronderstelling dat DAP kabeltjes veelal gebruikt worden door de mensen die wat minder uitgebreid met licht/geluid bezig zijn.
                  Die mensen verwachten dat datgene wat ze in de winkel kopen netjes werkt.
                  Deze waarschuwing is voor die mensen die er anders nooit achter zullen komen waarom hun geluid zo slecht/raar klinkt mocht er toevallig een foute kabel op de verkeerde plek in de setup terecht komen (L/R lijntjes naar amps bijvoorbeeld).
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• HR Soundproductions
                    • Oct 2005
                    • 649

Nee.
                    Ik ben in de veronderstelling dat DAP kabeltjes veelal gebruikt worden door de mensen die wat minder uitgebreid met licht/geluid bezig zijn.
                    Die mensen verwachten dat datgene wat ze in de winkel kopen netjes werkt.
                    Deze waarschuwing is voor die mensen die er anders nooit achter zullen komen waarom hun geluid zo slecht/raar klinkt mocht er toevallig een foute kabel op de verkeerde plek in de setup terecht komen (L/R lijntjes naar amps bijvoorbeeld).
                    Kijk, hier sta ik helemaal achter. Vind het goed dat je dit extra toelicht.

Aanvullende tip voor iedereen: meten is echt weten, met een simpel multimetertje kun je deze fouten er al uit vissen...

Comment

Working...