bose 1800 met spanningsproblemen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erwin d
    • Jan 2011
    • 1

bose 1800 met spanningsproblemen.

Beste techneuten, ik heb een aantal bose 1800 en 1801 versterkers van het eerste type. Nu weet ik de meeste problemen wel op te lossen maar kom nu een probleem tegen waar ik niet zo goed raad mee weet. Bij deze versterker is de eindtrap namelijk niet stabiel. dwz ik heb de ruststroom opnieuw afgesteld met een nieuwe regelbare weerstand maar ik krijg de eindtrap wat betreft de spanning niet goed. Na een aantal seconden komt er gewoon 90 volt op de luidsprekeruitgang te staan en dat is niet de bedoeling. het bevreemd mij dat dit pas na enige seconden gebeurd. officieel moet er zo'n 100 millivolt opstaan zonder input van geluid. Zolang er natuurlijk niks wordt aangestuurd loopt er geen stroom en de transistoren en die worden dan ook niet warm.
    Ik weet wel dat dit probleem meer voorkomt. Wie weet is er iemand die mij hier kan vertellen waar dit door onstaat.

groeten van erwin
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Loopt de spanning geleidelijk op. Want dat doet me dan denken aan elco's die vollopen (wat een goede zaak is), maar dan kan voor de rest zo zijn dat er dan iets niet helemaal lekker zit in de voeding/gelijkrichter, of dat de +90 of -90 aansluiting vanaf de voeding naar de versterkerschakeling niet helemaal goed zitten aangesloten.

Wat krijg je btw voor spanning als je ten opzichte van de aarde meet +90V of -90V ?

PS: Maar voor de rest, als je dat ding wilt repareren en je hebt niet veel verstand van elektronica, dan zou ik je adviseren om het gewoon te laten servicen
    Last edited by Stevengos; 10-01-11, 20:09.
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Geloof niet dat dit een voedingsprobleem is aangezien de ruststroom wel goed in te stellen is. Zou eens meten of de eindtransistoren opengestuurd worden en, als dit het geval is, steeds verder terug naar de ingang gaan meten.
      Maar, alleen als je ook echt kennis hebt van elektronica anders zelf niet aan beginnen. De spanningen en stromen in dergelijke versterkers zijn net iets te hoog om mee te experimenteren.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
        • May 2010
        • 106

Dat de ruststroom wel goed in te stellen is wil nog niet zeggen dat de aansluiting tussen de voeding en de versterker naar de +90V en -90V, apart helemaal lekker zitten. Die twee zouden elkaar moeten opheffen en er staat dan ongeveer 100mV op de uitgang (zonder dat er door de versterkerschakeling, ook maar een signaal komt). Vandaar dat ik denk dat het probleem ergens bij de aansluiting van de voeding naar de versterkerschakeling ligt.
        De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• RonaldH
          • Aug 2009
          • 274

Hier staat een schema van de versterker:

Volgens mij moet je even kijken hoe de spanning over C3 en C4 zich verhoudt, als die niet symmetrisch is komt dat terug op de uitgang.
          Er is meer te koop dan je betalen kunt

Comment

• swblom
            • Oct 2008
            • 38

Ik ben niet specifiek bekend met de deze versterker, maar het eerste waar ik aan denk bij het lezen van dit verhaal is een probleem met een ontkoppelcondensator. Hierdoor zou je dan een gelijkspanning aan de basis van de eindtrap krijgen die de transistoren vol open stuurt. (zoals Musicxtra ook al aangeeft)

Als je je enigzins vertrouwd met electronica voelt zou je dit eens kunnen nameten. Mocht dit verhaaltje al abracadabra zijn -> afblijven en laten repareren.

Succes

Comment

Working...