Ruis verminderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cowbeast
    • Jul 2004
    • 109

Ruis verminderen

Hi all,

Ik ben in het bezit van een Allen & Heath GL3. Die tafel is ongeveer 20 jaar oud. We hebben deze uit verhuur genomen omdat die een beetje teveel ruis produceert.
    Ik zou daar graag iets aan doen, want het is een geweldige monitor tafel. Alleen weet ik niet echt hoe. Ik heb ervaring in elektronica. Maar niet direct op het vlak van audio. Maar misschien weet iemand van jullie wat ik eraan kan doen?

Via deze link kom je bij de service manual terecht. Op pagina 2 vanboven vind je de PRE-amp per kanaal.
    http://www.allen-heath.co.uk/veteran...ite%20only.pdf

Ik dacht er aan de opamps van de pre-amp te vervangen en eventueel de 2 transistors ook.

• BJD
    • Oct 2007
    • 771

Ik denk dat je met het tactisch recappen van de tafel meer gaat bereiken.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by cowbeast
      Hi all,

Ik ben in het bezit van een Allen & Heath GL3. Die tafel is ongeveer 20 jaar oud. We hebben deze uit verhuur genomen omdat die een beetje teveel ruis produceert.
      Ik zou daar graag iets aan doen, want het is een geweldige monitor tafel. Alleen weet ik niet echt hoe. Ik heb ervaring in elektronica. Maar niet direct op het vlak van audio. Maar misschien weet iemand van jullie wat ik eraan kan doen?

Via deze link kom je bij de service manual terecht. Op pagina 2 vanboven vind je de PRE-amp per kanaal.
      http://www.allen-heath.co.uk/veteran...ite%20only.pdf

Ik dacht er aan de opamps van de pre-amp te vervangen en eventueel de 2 transistors ook.
      Ruisen alle kanalen in gelijke mate? Meestal zijn ze niet allemaal stuk. Overigens kun je iedere tafel laten ruisen. Het kan gewoon zijn dat de tafel verkeerd opgetoold is, maw de totale versterking wordt op de verkeerde manier bereikt.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Je zou eens kunnen proberen met 1 kanaal door de TL072's te vervangen door de NE5532. Deze is een nog ietsjes ruisarmer. Wel opletten: doordat de TL072 JFET-ingangen heeft een de NE5532 een transistoringang heeft, kan het zijn dat het totaalplaatje toch niet verbetert. Als alles voldoende laagimpedant is, zal het echter vrij goed gaan. Maar de praktijktest is natuurlijk het beste.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of het ruis is die van nieuw af aan aanwezig is of dat het door de jaren heen is verergert.
          In het eerste geval is het vervangen van de opamps door ruisarmere exemplaren en eventueel een aantal koolweerstanden door metaalfilm weerstanden. In het tweede geval is het vervangen van de condensatoren een optie.
          Alleen vraag ik me af of het de moeite waard is om zoveel tijd en moeite in een mixer te steken.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

Zo zonder meer informatie zou ik inzetten op 1. recappen 2. opamps vervangen voor betere versies.

Maar zonder een degelijk vooronderzoek met de juiste knowhow en kennis blijft het een gok om er zoveel werk in te steken - het kan op een vooruitgang van niets uitlopen en b.v. gewoon aan de voeding liggen. Kosten aan onderdelen zal het niet zijn. Kosten aan tijd wel.

Eerst meten, dan weten.
            Of 1 kanaal onderwerpen aan een recap en dan testen - met je oren bedoel ik dan. Da's nog wel te overzien qua tijd. Maar het is en blijft een goede gok.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1086

Originally posted by remco_k
              het kan b.v. gewoon aan de voeding liggen.
              Is dit zo?

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

....Grote kans dat ik dit ten overvloede zeg, maar een gezonde gainstructuur kan ook op dit vlak een wereld van verschil maken he! Oftewel; hard ingainen. Faders zoveel mogelijk rond de 0dB houden (eventuele subgroepen ook) en pas bij de masterfaders het eindvolume bepalen en soms zelfs de processor/versterkers nog wat knijpen, mocht je veeel meer dan voldoende vermogen bij je hebben

Het ligt voor de hand, maar je auxmasters op -6dB hebben ipv 0dB wil echt nog wel eens schelen, zeker ook bij A&H.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Je zou ook een Burr-brown OPA opamp kunnen proberen op de inputs.
                  en ik zou zeker ook de sum opamps op je bussen vervangen.
                  waarschijnlijk zit daar ook een tl 072 en die ruisen idd best veel.
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Originally posted by sparky
                    ....Grote kans dat ik dit ten overvloede zeg, maar een gezonde gainstructuur kan ook op dit vlak een wereld van verschil maken he! Oftewel; hard ingainen. Faders zoveel mogelijk rond de 0dB houden (eventuele subgroepen ook) en pas bij de masterfaders het eindvolume bepalen en soms zelfs de processor/versterkers nog wat knijpen, mocht je veeel meer dan voldoende vermogen bij je hebben

Het ligt voor de hand, maar je auxmasters op -6dB hebben ipv 0dB wil echt nog wel eens schelen, zeker ook bij A&H.
                    Dat is wat ik ook al vertelde, het juist optoolen van de tafel doet wonderen. Na de kanaalfaders zijn de signalen al erg groot en is de versterking klein Dat ruist alleen als er echt een defect is.
                    Je moet de versterking dus uit de ruisvrije voortrappen halen, door het juist inregelen van bijv de gain van een kanaal.
                    Het is geen goede gewoonte om te beginnen met de masterfaders op 0dB te zetten.
                    Zet de fader van het kanaal op 0dB en regel de gain zodanig, dat de peakled af en toe eens even oplicht. Je zit dan gemiddeld nog ruim onder het clipniveau.
                    Overigens lijkt het me sterk dat alle kanalen mankeren en dan ook allemaal even hard ruisen.
                    Je kunt natuurlijk gewoon meten of de tafel nog binnen specificatie is. Een signaal/ruis meting is niet zo ingewikkeld.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 25-10-10, 15:09.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• JanD
                      • Jun 2008
                      • 36

Het is nog niet zo dom om bij de voeding te beginnen met re-cappen....
                      Een voeding die niet retestrak is, zal zeker voor storingen zorgen...
                      Afvlak elco's van 20 jaar oud kunnen natuurlijk best hun beste tijd gehad hebben.

Ik ga er van uit dat de tafel dusdanig is ontworpen dat er niet al te veel ruis uit kwam. Dus de pre amp ic's zou ik niet als eerste vervangen. Tenzij ze echt defect zijn natuurlijk.
                      Weerstanden kunnen ook off-spec raken, en daardoor ruis veroorzaken....

Koppel condensatoren worden ook nog al eens over het hoofd gezien....

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by JanD
                        Het is nog niet zo dom om bij de voeding te beginnen met re-cappen....
                        Afvlak elco's van 20 jaar oud kunnen natuurlijk best hun beste tijd gehad hebben.

Ik ga er van uit dat de tafel dusdanig is ontworpen dat er niet al te veel ruis uit kwam. Dus de pre amp ic's zou ik niet als eerste vervangen. Tenzij ze echt defect zijn natuurlijk.
                        Weerstanden kunnen ook off-spec raken, en daardoor ruis veroorzaken....

Koppel condensatoren worden ook nog al eens over het hoofd gezien....
                        Recappen etc, allemaal jargon waar een techneut weinig mee kan. Wellicht maakt het indruk op lieden die geen verstand hebben van electronica.
                        Een paar simpele metingen aan bijvoorbeeld een voeding geven uitsluitsel over de hoeveelheid rimpel en ruis die eventueel aanwezig is. Aan de fantoomvoeding worden nog wat hogere eisen gesteld. Als dat in orde is heeft recappen geen zin. Het heeft bijv. zin om de spanning voor en na de stabilisatie te meten en te bemonsteren. Bij een te klein verschil, zal de stabilistie het af laten weten, als bijv de netspanning wat te laag is.
                        Ik heb dat eenmaal meegemaakt door een defecte diode in een brugcel.
                        Herhaalde malen was de voeding bekeken en afgeregeld door " deskundigen ".
                        Geen van allen hadden ze enige meting verricht. Ze hadden dan kunnen zien dat de rimpel voor de stabilisator te groot was en de spanning wat te laag. Na de stabilisator stond er dus ook nog rimpel. Vervangen van elco´s (recappen) zou geen enkele zin gehad hebben.
                        Ik bedoel maar.....

De meeste modulen in een mengtafel hebben zgn operationele versterkers aan boord. De eigenschap van die dingen is dat ze nauwelijks last hebben van een wat mindere voeding (hij mag natuurlijk niet defect zijn).
                        In vrijwel alle tafels zijn de + en - voedingslijnen ook nog per module gefilterd, ook al omdat die extra componenten zorgen dat niet de hele tafel uitvalt bij een sluiting in een enkele module.

Van TS horen we nog maar weinig, om te vernemen onder welke omstandigheden de tafel ruist. Bovendien speelt het fenomeen, dat wat de een ruis noemt, noemt de ander storing, terwijl weer een ander zegt dat het bromt.
                        Het is met deze summiere gegevens dan ook onmogelijk enig advies te geven..
                        Het is ongeveer hetzelfde advies om de startmotor van een auto te vervangen als deze niet start. Voor hetzelfde geld, is gewoon de accu leeg............
                        Dus allemaal goedbedoelde adviezen, maar je hebt er niets aan. En is de tafel nou goed ingeregeld?

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 25-10-10, 20:24.

Comment

• speakertech
                          • Jan 2008
                          • 1697

Originally posted by JanD
                          Hoe kun je retestrak meten?
                          Ik heb alleen scopes, voltmeters en nog wat ander meetgereedschap.
                          Ruis en brom wordt uitgerukt in mV of dB, maar retestrak, welke eenheid hoort daarbij, Newtonmeters of wellicht kilogrammen.
                          Waar ligt de grens, want niets is ideaal.

Ik hoor het wel

Speakertech

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

... mooie adviezen idd allemaal om te beginnen met onderdelen te vervangen.
                            Wat hebben we na weerstanden, opamps, koppel c's, afvlak c's verder nog in de aanbieding om te vervangen ... laten we slechte connectoren dan ook vooral niet vergeten, of 'n slechte netspanning, of 'n losse shield, of degene die 't inregelt ...

Zonder meten is 't gokken, dus ook al het bovenstaande.

We horen / zien TS wel weer met 'n reactie, hopelijk begint hij met de gainstructuur en niet met de soldeerbout ;-)

ps retestrak; de curve van de gemiddelde derriere aanschouwend zou ik deze bij een meting aan een willekeurige PSU niet graag op m'n scoop als plot willen tegenkomen.

Groeten !
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...