conusranden beschermen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

conusranden beschermen

Ik heb wel eens een bisonkitachtige vloeistof gehad om papieren conusranden mee in te smeren. Dat gaat het verpoederen van de rand tegen. Ik zoek nu de naam of een leverancier van de vloeistof. Wie weet het?

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

LTS50 van Visaton? Was wel eigenlijk bedoeld voor het insmeren van het ganse conusoppervlak (enkel papieren versies) om de stijfheid te verhogen de weergave te verbeteren.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by laserguy
      LTS50 van Visaton? Was wel eigenlijk bedoeld voor het insmeren van het ganse conusoppervlak (enkel papieren versies) om de stijfheid te verhogen de weergave te verbeteren.
      Goed mogelijk , op de plastic flesjes die ik had, stond niets op. In de fles was de kleur wit en het droogde transparant op. Het bleef altijd een beetje plakkerig.
      Ga even op de site van Visaton kijken.

Speakertech

Edit: Het spul bij Visaton wordt hard en is bovendien zwart. het lijkt niet hetzelfde te zijn. De kleur is uiteraard niet zo belangrijk.
      Last edited by speakertech; 14-10-10, 21:39.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Sterk verdunde witte houtlijm schijnt ook gebruikt te worden.
        (Heb er geen ervaring mee overigens)

Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Erg voorzichtig zijn met allerlei goedjes op de conus smeren, voor je het weet heb je de TS parameters gewijzigd.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

MusicXtra haalt me de woorden uit de mond.

Als het spul hard word, dan wordt de woofer toch stijver? Dat gaat de boel sowieso veranderen. Ik neem even de kevlar woofers van Adamson als verduidelijking. Dit gebeurt er met een speaker met papieren wooferoppervlak:

En dit gebeurt er met een -veel stijver- kevlar wooferoppervlak:

Enkel een verstijving van het wooferoppervlak&rand kan resulteren in een compleet andere speaker.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Dat klopt: moest het geen wijziging aan de speaker aanbrengen dan zou het ook geen nut hebben dat bv. Visaton beweert dat de weergave verbetert.
              Is heel logisch: je stijfheid verhoogt maar ook je gewicht van de conus verandert. Alleen dat laatste IS al een van de TS-parameters!
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by laserguy
                Dat klopt: moest het geen wijziging aan de speaker aanbrengen dan zou het ook geen nut hebben dat bv. Visaton beweert dat de weergave verbetert.
                Is heel logisch: je stijfheid verhoogt maar ook je gewicht van de conus verandert. Alleen dat laatste IS al een van de TS-parameters!
                het dreigt een beetje off-topic te geraken.
                Ik heb een serie klankkasten, die na jaren, wat slijtage vertonen aan de papieren conusranden. Ik kan de speakers natuurlijk vervangen, maar ook het leven wat rekken, door er de gevraagde substantie op te smeren. Het gaat niet om high end weergave, maar voor de weergave van spraak. Als er wat met de speakerparameters verandert, zal dat niet direct een probleem zijn voor mij. Beneden 200Hz doe ik toch al niet zoveel met die speakers.
                Welicht wordt het sterk verdund bisonkit, maar ik ben er nog steeds niet achter wat de plakkerige vloeistof is die je soms aantreft. Er is ergens vinylflex genoemd op een ander forum. Wie kent dat spul , blijft dat soepel?. Er is alleen een leverancier in Germany. Ik heb maar een kleine hoeveelheid nodig.
                Speakertech

Comment

• darco
                  • Sep 2009
                  • 135

Scotchgard? Fabric & Upholstery Protector

beschermt de conus en heeft slechts geringe invloed op de klank.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by 4AC
                    Ik neem even de kevlar woofers van Adamson als verduidelijking. Dit gebeurt er met een speaker met papieren wooferoppervlak:

En dit gebeurt er met een -veel stijver- kevlar wooferoppervlak:

Dat is vast door Adamson gemaakt.
                    Als een papieren conus werkelijk zo zou bewegen zou die niet lang meegaan, de conus maakt zelfs een grotere beweging dan de spreekspoel, overdrijven is ook een vak.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Zoek anders bij Google eens naar 'Dynacord Airflex'.
                      Dan kom je een webshop tegen die er een literverpakking van verkoopt.

Misschien wat je zoekt?

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

Mooi dat het bolletje op de kevlar conus ook groter en kleiner wordt
                        deze sims geloof ik niet echt....
                        Maar dat je TS parameters veranderd lijkt me duidelijk
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

Working...