Inspectie verlengkabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Inspectie verlengkabels

Hoe kun je verlengkabels testen gedeeltelijke aderbreuk.
    Ik weet dat dat gedaan wordt door door de kabels een (grote) teststroom te laten lopen. Beschadigde aders, of losgelopen schroeven in netstekers vallen dan door de mand. Ik heb nog wel even gegoogled, maar niet de norm gevonden waar het beschreven wordt.
    E.e.a. naar aaneiding van een kabel die affikte vlak bij een aangegoten steker, nadat hij belast was met ca 2KW
    Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Te veel moeite, wij vervangen de kabels.
    Is een grote aftrek post en daar hebben we geen probleem mee.

Zelfde met mic kabels, probleem in de kabels niet de connectors? Weg ermee..

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

De norm waarin het een en ander word besproken is de NEN 3140.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Originally posted by salsa
        Te veel moeite, wij vervangen de kabels.
        Is een grote aftrek post en daar hebben we geen probleem mee.

Zelfde met mic kabels, probleem in de kabels niet de connectors? Weg ermee..

Dave
        Ik halveer de kabel dan in eerste instantie nog een keer. Monteer een nieuwe stekker (contrastekker) en test deze kabel. Is de storing opgelost dan gooi ik het andere deel weg. Blijft de storing dan gaan de stekkers eraf en worden die op de andere helft gemonteerd. Is wat arbeidsintensiever, maar ook wat beter voor het milieu en de portemonnee. Gaat het om een hele lange kabel dan kan je die truuk met de 'storinghelft' nog een (of zelfs enkele keren) uitvoeren.

En blijft natuurlijk altijd het belangrijkste: bij twijfel weggooien!

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

@Alex, dat werkt goed bij volledige breuk, maar de vraag was : bij GEDEELTELIJKE aderbreuk, hoe test je dit??

@Salsa, een grote aftrekpost is mooi, maar het moet nog steeds betaald worden .
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by Whitefarmer
            @Alex, dat werkt goed bij volledige breuk, maar de vraag was : bij GEDEELTELIJKE aderbreuk, hoe test je dit??

@Salsa, een grote aftrekpost is mooi, maar het moet nog steeds betaald worden .
            Een echte breuk is bij een kabel zo gevonden, als deze geen afscherming heeft.
            Dat doe ik met een voltcheck, zo'n contactloos spanningzoekertje.
            Met de ohm meter zoek ik even uit welke ader gebroken is. Vervolgens sluit ik het snoer zo aan op het net, dat de gebroken ader aan de fase zit. Op het uiteinde van de kabel sluit ik een niet te kleine gloeilamp aan, die zal niet branden, maar dient als tijdelijke "doorverbinding"tijdens het meten. Als je nu met de voltcheck langs de kabel gaat, zal die precies op de breuk doven of aan gaan.
            (Voltcheck is volgens mij de tester van Fluke, maar iets van gamma werkt ook.)Het apparaatje van Fluke:
            FLUKE - 1AC-II - DETECTOR

Speakertech
            Last edited by speakertech; 04-10-10, 13:22.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by Radar
              De norm waarin het een en ander word besproken is de NEN 3140.
              Kun je ook nog een beetje aangeven waar?
              Speakertech

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

Helaas, er staat in de NEN 3140 niet omschreven hoe iemand een verlengkabel moet controleren/inspecteren.

Wel staat er omschreven wie dit eventueel mag doen.
                En dat is een “VOLDOENDE ONDERRICHT PERSOON”
                Gezien de vraagstelling is dat dus niet de TS.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

• Zinzi
                  • Jul 2003
                  • 87

Je doelt op het in bijvoorbeeld in de UK verplichte PAT-test. Dit kan een zeer belangrijke test zijn. Onlangs nog een brandje gehad door een elektrablok dat in de fik was gevlogen. Een kabel waarvan 1 ader intern gedeeltelijk gebroken was, veroorzaakte flinke vlammen en een boel rook. Binnen de kortste keren brandalarm, brandscherm naar beneden, rookluik open en een aantal brandweerauto's voor de deur.
                  Met een goede test was dit nooit gebeurt. Het blok zou nooit geleverd zijn geweest door de verhuurder en was er geen brand ontstaan.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Helaas, er staat in de NEN 3140 niet omschreven hoe iemand een verlengkabel moet controleren/inspecteren.

Wel staat er omschreven wie dit eventueel mag doen.
                    En dat is een “VOLDOENDE ONDERRICHT PERSOON”
                    Gezien de vraagstelling is dat dus niet de TS.
                    TS is gediplomeerd installateur en dus voldoende onderricht.
                    U doet dus uitspraken, zonder zelf ook maar iets onderzocht te hebben. Daar komen we niet verder mee

Helaas ben ik niet meer de elektro richting opgegaan en in de electronica verzeild geraakt. Ik ben dus dagelijks bezig met reparatie en onderhoud van geluidsapparatuur en wel tot op componenten niveau.
                    Als installateur weet ik ook wel hoe een goede verlengkabel eruit moet zien. Helaas is dat niet voldoende verborgen gebreken, zoals een half gebroken ader of een los zittende steker te ontdekken. Deze zaken horen tot de niet zichtbare defecten. Net als in de elektronica, zal je het dus op een andere manier moeten testen en of meten, dan met het blote oog.
                    Ik weet dat het testen van kabels in het jargon wel eens "uitbranden" genoemd wordt. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Een kabel wordt tijdens de test gedurende korte tijd gecontroleerd overbelast, waardoor zwakke plekken letterlijk en figuurlijk zullen uitbranden.
                    Verder ken ik de testmethode niet en de vraag is dus wie daar wel ervaring mee heeft en wat je er voor nodig hebt.
                    Over het testen van onzichtbare tekortkomingen wordt in de normen wel gerept, maar geen verwijzing hoe dat dan wel uit te voeren.
                    Speakertech

Comment

• Radar
                      Moderator
                      • Jul 2002
                      • 890

Ik doel niet op een in de UK verplichte test, ik doel met nadruk op de in nederland fingerende NEN 3140 waar middels een gedegen RI&E iedereen zelf mag bepalen wat er binnen zijn verantwoordelijkheden gebeurt. ( En dit is wel een heel beknopt en in eigen woorden uitreksel van de NEN 3140 )
                      Dat brengt ongeluk.

Comment

• Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

Beste speakertech, met alle respect voor jij gedaan hebt, en wat ik nagelaten zou hebben, blijft de NEN 3140 in mijn ogen heel duidelijk.
                        Inspecties aan, dienen uitgevoerd te worden door voldoende onderichte personen.
                        En gezien de vraagstelling weet jij dus niet hoe, en ben je niet voldoende onderricht.
                        Meer kan ik er niet van maken.
                        Dat brengt ongeluk.

Comment

• Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

Even ter aanvulling, en dit keer zonder persoonlijk te worden.
                          Bij mijn weten staat er nergens in de wetgeving omschreven HOE, wel door WIE!
                          Dat brengt ongeluk.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Beste speakertech, met alle respect voor jij gedaan hebt, en wat ik nagelaten zou hebben, blijft de NEN 3140 in mijn ogen heel duidelijk.
                            Inspecties aan, dienen uitgevoerd te worden door voldoende onderichte personen.
                            En gezien de vraagstelling weet jij dus niet hoe, en ben je niet voldoende onderricht.
                            Meer kan ik er niet van maken.
                            Is het niet zo dat TS juist probeert uit te zoeken hoe dit moet zodat hij, wanneer iemand hem dat kan vertellen, voldoende onderricht is om dit te kunnen doen?
                            Ik begrijp dus je redenering niet helemaal, wanneer je dus een vraag stelt krijg je als antwoord dat je er niet aan mag beginnen omdat je het antwoord niet weet.
                            Daarbij is het hier algemeen bekend dat TS aardig op de hoogte is van de risico's en gevaren die het werken met elektro en elektronica met zich mee brengen en dat is wel iets anders dan iemand die vraagt hoe hij zijn dimmerpack van 380 V naar 220 V om moet bouwen.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Even ter aanvulling, en dit keer zonder persoonlijk te worden.
                              Bij mijn weten staat er nergens in de wetgeving omschreven HOE, wel door WIE!
                              Wie het doet, interesseert me geen bal. Ik wil weten hoe het moet. Als je dat weet kan iedereen met gezond verstand en kennis van elektrotechniek, de controle uitvoeren.
                              Ik ben gediplomeerd installateur, maar dit weet ik nu toevallig niet. Ik ben echter niet te lui om wat bij te leren...

Aan dit soort bijdragen heeft niemand wat. Je leert er niets van.
                              Speakertech

Comment

Working...