2x115V in US als 230V voeding voor buizenversterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonged
    • Sep 2010
    • 4

2x115V in US als 230V voeding voor buizenversterker

Kan dat zomaar? Het lijkt me een opgave voor de trafo's om 230 volt, opgesplitst in twee keer 115 volt tussen de fase en de nul te gebruiken. Of is de enige mogelijkheid een step-up trafo? Zoook voor mijn plasma scherm hoewel me dat eenvoudiger lijkt, zegt m'n gevoel.
    Ik gebruik liever de optie van de 2x115V, die men daar gebruikt voor AC's bv, omdat met een voorversterker en 2 buizenmonoblocks die ong 250W per stuk gebruiken ipv de step-up trafo daar me die groot en kostbaar lijkt. De 50 vs 60hz verschillen heb ik even niet meegeteld in dit onderwerp, vraagt waarschijnlijk ook aandacht. Kan iemand me duidelijkheid geven? Verhuis binnen een maand of 2 naar Brazilie voor een paar jaar, vandaar.
    Alvast bedankt,
    Ed
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Hebben ze geen 220 Volt daar in Brazillie?? Argentinie namelijk wel...

Dave

PS, dit is wel een beetje HIFI en dat mag hier niet hoor!!!
    Last edited by salsa; 01-10-10, 00:41.
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Jonged
      • Sep 2010
      • 4

Gedeeltelijk 240V maar grote delen 110-115V, in de omgeving van Rio is dat het geval met als 230 optie de 2x 115V

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Als ik het goed begrijp zou je dus een 230V apparaat willen voeden met 2x 115V van twee aansluitingen ? Als je vraag is of dit kan is het antwoord nee.

Veel apparatuur is voorzien van "universele" trafo's die allerhande spanningen aankunnen, goede kans dat jouw apparatuur ook op 115V kan werken.

De hogere netfrequenties zal in 'n wat hogere uitgangsspanning van de trafo resulteren, in veel gevallen geen probleem.
        Bij oudere "50Hz" apparaten zou ik dan wel de mogelijkheid bekijken of de trafo op 120 of 125 V kan worden geschakeld.

Bij nieuwe apparaten met 'n switch-mode voeding (zoals je plasma) is zowel netspanning als netfrequentie meestal geen probleem, dat soort voedingen slikken alles tussen de pakweg 90VAC en 240VAC. Wel even de handleiding checken ! ;-)

Groeten !
        Last edited by Koen van der K; 29-09-10, 08:18.
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

In de meeste 110 / 120V. landen kun je een 'twee-fasen' aansluiting krijgen. Die is bedoeld voor grootverbruikers als airco's en wasdrogers.
          Gebruikelijk is in die landen de Nema 5-15-B steker, de "amerikaanse" twee vertikale parallele platte pennen. Voor de bedoelde twee-fase aansluiting wordt dan de versie gebruikt waarbij er één horizontaal ligt. Dit om vlammetjes te voorkomen.
          Dit is tamelijk veilig voor je apparatuur. Let wel even op of het wel 230V. is, als het oploopt richting 240~250, is het wat minder prettig.
          Er is in Brazilië geen enkele standaard te bekennen, zo'n beetje elke spanning en elk systeem komt er voor, een grotere rotzooi in netspanningen bestaat niet!
          Voor zover ik het weet gebruikt men in Brazilië meestal de voor ons gewone "schuco" steker, maar ook dat zou wel eens een rommeltje kunnen zijn. Geen idee of ze een onderscheid maken in 110 of 220 kontakten, dat is wel gebruikelijk in de meeste landen.
          Goed opletten en elke keer dat je iets in een onbekende aansluiting wilt prikken, even meten zou ik denken.
          Last edited by Carl; 29-09-10, 09:01.

Comment

• Jonged
            • Sep 2010
            • 4

@Koen, Je begrijpt me maar misschien niet goed. Zoals Carl opmerkt wordt de 230V gebruikt voor aircon's etc. de buizenversterkers waar ik mee zit zijn dus zware trafo's en vraag me dus af hoe die dit als voeding zien als het 2x115V krijgt ipv 230 and 0, ik been geen sparky vandaar. Het lijkt me het eenvoudigste om wat voorhanden is te gebruiken ipv enn omvormer van 115 naar 230 en die aansluiten op een omvrmer (in de versterker) wat denk ik gebrom tot gevolg kan hebben of iig het geluid aantast/kan beinvloeden.
            Met dank voor het meedenken.
            Ed

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Hoi Ed,
              Je apparaat ziet dit gewoon als een enkele voedingsspanning, het werkt dus 100% zo als hier in NL. Het apparaat kan niet 'zien' of het een enkelfase of tweefase spanning is, dat ziet er identiek uit. Wees alleen erg voorzichtig met kontaktdozen waar je de spanning niet van gemeten hebt, als ik het zo zie is het daar in Brazilië een onvoorstelbare bende wat netspanning betreft en kun je nooit zeker zijn van wat er op een bepaalde kontaktdoos staat, de horeca hier in Europa maakt er weleens een raar potje van, dat zal daar "niet beter" zijn gok ik.....
              Als je gaat optreden, neem dan altijd een Voltmeter mee en check de kontaktdozen die je gaat gebruiken eerst.
              Have fun daar!

Comment

• swblom
                • Oct 2008
                • 38

Als aanvulling, tot in de jaren 90 (en misschien nu ook nog) werd dit systeem ook nog in sommige delen van Amsterdam toegepast. Ik kwam eens tot mijn grote verbazing een installatie tegen met twee fasen 110V in de wandcontactdoos.
                Bij navraag leerde ik dat dat een erfenis uit het verleden was die nog eens een keer vernieuwd moest. Dat gold voor het hele blok/straat, niet slechts voor dit ene pand!

Al met al zou dat dus prima moeten gaan. Je kunt wel problemen verwachten als je voor de twee groepen aparte aardlekbeveiliging hebt. Die zullen hierop aanspreken.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

... 2-fasig via één contactdoos ? weer iets geleerd ;-)
                  Maarreh, wie zegt dat die twee fases 180 graden van elkaar staan ? 2x115 zou dan wel eens niet op 1x 230V uit kunnen komen ...
                  Zoals gezegd lijkt me 't dan wel handig als je gewoon de trafo's primair omsteekt.

Groeten !

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Nee, maar in veel landen zijn de spanningen zijn ook niet zo nauwkeurig geregeld als bij ons.
                    De US of A heet een 110V. land te zijn, maar de "officiëele" spanning is daar 120Volt, waarschijnlijk net zo als wij praten over '220' maar eigenlijk 230 Volt bedoelen.
                    120V. in normale twee-fasen is inderdaad maar 207V.
                    De 220V. aansluitingen die ik in USA en Caribean ben tegengekomen zijn soms inderdaad gebruikelijke 2-fasen aansluitingen, maar ze kennen ook trafo's (aan bijna elke stroompaal!) met twee tegengestelde windingen en dan verdubbelt de spanning wel.
                    Veel trafo's die huizen en kleine industrie voeden zijn enkelfase trafo's met twee windingen, t.o.v. de (geaarde) middenaftak heb je dan zo'n 110~120V, op beide fasen dan 220~240V.

Comment

• swblom
                      • Oct 2008
                      • 38

Uitgaande van een 3 fasen net zullen ze 120 graden van elkaar staan en dus factor 1.73 gebruiken. (kon het wortelteken niet vinden...) Maar zoals Carl al opmerkt, het getal 110 is al een aanname....

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ter kopiereing : het wortel teken : √ ∛ ∜ ∫ ≤≥≅

maareh, de handigste oplossing is bij de lokale computer boer een UPS ( universal power supply ) te halen. 110 in, 230 of 220 uit, 50 en 60 HZ omschakelbaar, kortom : van alle gemakken voorzien. Meestal toch wel een 2 kW , en ook handig als het verderop donker wordt...

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

... krijg je er 'n gratis hernia bij ;-)
                          Ik heb 't idee dat dat nog de meest veilige oplossing gaat worden als je 'n 230V apparaat wil laten werken op "iets" tussen 110V 50Hz en 240V 60Hz.

Owja, mocht je interesse hebben in zo'n ding google dan op Uninterruptable Power Supply.

Groeten !

Comment

• Jonged
                            • Sep 2010
                            • 4

Sorry hoor maar zie alleen accu's.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

in het braziliaans : Unfortunately, data for this product is not available

enne, bovenaaa de pagina de Google add: http://googleads.g.doubleclick.net/a...247267795&nm=9

Hebt een buizenbak geen 110V / 220V schakelaar meer tegenwwordig?
                              die dikke 6V gloeitrafo had vroeagah altijd wel een extra spoel....
                              Last edited by Gast1401081; 02-10-10, 01:23.

Comment

Working...