Aarding rackprofielen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by koentjes
    pffff..... je moet voor de gein dit topic eens terug doorlezen, echt om moe van te worden ...waar gaat het nog over?!
    Waar gaat het nog over....?
    Veiligheid voor personen meneertje. En blijkens een aantal bijdragen, kunnen de metalen hoekprofielen, wel degelijk onder spanning staan.

Speakertech
    schluss
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by speakertech
      Veiligheid voor personen meneertje. En blijkens een aantal bijdragen, kunnen de metalen hoekprofielen, wel degelijk onder spanning staan.

Speakertech
      schluss
      sja, als je de spanning er van de buitenkant tegenaan slaat...

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Alle equipment cases vervangen voor stolp cases met houten binnencase of met Shockproof cases..
        Probleem en dit geneuzel opgelost!!!!!

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

Speakertech
          schluss
          nou meneertje.... je moet het wel effe met een korrel zout nemen...

ik wil best onze inspecteur het eens voorleggen, maar ik denk dat die met hetzelfde verhaal komt als de rest hier... wordt er een beetje moe van...

want als dit, dit, dit, dit, dit, dit, ÈN dit tegelijk gebeurt, DAN kan het wel eens zo zijn dat er iemand een opflikker krijgt van een bolhoek of handgreep.
          (Ik zou gewoon zorgen dat er een flinke muur om je flightcase gezet wordt, dan istie mechanisch afgeschermd tegen aanrakingsgevaar... )

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

nou meneertje.... je moet het wel effe met een korrel zout nemen...

ik wil best onze inspecteur het eens voorleggen, maar ik denk dat die met hetzelfde verhaal komt als de rest hier... wordt er een beetje moe van...

want als dit, dit, dit, dit, dit, dit, ÈN dit tegelijk gebeurt, DAN kan het wel eens zo zijn dat er iemand een opflikker krijgt van een bolhoek of handgreep.
            (Ik zou gewoon zorgen dat er een flinke muur om je flightcase gezet wordt, dan istie mechanisch afgeschermd tegen aanrakingsgevaar... )
            Wellicht is het interessant dat die inspecteur zijn visie eens geeft over het geschetste probleem. Toch benieuwd wat een deskundige erover zegt. Je kunt wel allerlei argumenten aandragen, die niet reeel zijn, zoals het bouwen van een muur, maar in dit topic is wel degelijk gebleken dat de uitwendige bescherming van een flightcase onder spanning kan staan. Daar valt niets op af te dingen.
            Betrouwbaarheid zit hem vaak in kleine details, zoals het afwerken van bedrading al dan niet met kabelschoentjes, krimpoogjes, aanraakveilig bedraden van netentrees, zorgen dat de aarding in orde is, etc.
            Ligt de bedrading netjes in systeemgoot, of is het de vaak grote bedradingspuinhoop die je in veel kisten ziet. Slingeren netadapters los in de kist, of vastgezet met een zooi gaffa?
            Je kunt het waardevol vinden of niet, maar er zijn altijd nog bedrijven, die dat wel belangrijk vinden en waarbij ook de "onzichtbare" zaken tot in de puntjes zijn afgewerkt. Kost wat meer, maar ook de bedrijfszekerheid neemt toe, doordat ook tijdens veelvuldig transport alles netjes op zijn plaats blijft.
            Ik ben dus benieuwd wie het nodig vindt ook dat stukje te beveiligen.

Overigens is dit topic gebaseerd op een echte situatie, waarbij de bedrading van een rekje was samengevoegd in een kroonsteen (stekers afgeknipt want de netsnoeren waren te lang). Het was deze overvolle kroonsteen , waaruit een vezeltje koperdraad stak en die tegen een dekselrail lag. Van tijd tot tijd stond de kist " onder stroom" . Hobbyistenwerk, maar wel levensgevaarlijk.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

...
              Overigens is dit topic gebaseerd op een echte situatie, waarbij de bedrading van een rekje was samengevoegd in een kroonsteen (stekers afgeknipt want de netsnoeren waren te lang). Het was deze overvolle kroonsteen , waaruit een vezeltje koperdraad stak en die tegen een dekselrail lag. Van tijd tot tijd stond de kist " onder stroom" . Hobbyistenwerk, maar wel levensgevaarlijk.

Speakertech
              kijk, het gaat er in jouw geval dus al niet om of de profielen geaard zijn; het gaat erom dat de bedrading niet deugdelijk is aangelegd.
              Losse kroonstenen en sterkstroom bedrading mag zowieso niet, dan behoort er al een lasdoos omheen te zitten.

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Mee eens, en heeft niets te maken dat er eventueel een lekstroompje kan lopen tegen montage rails en vervolgens tegen de flightcase materialen aan...

Ik zelf heb dit vroeger een keer gehad met een oude versterker rack waarbij de voorkanten 'spanning' hadden.

Bleek gewoon dat waar de voedingkabel met een plastic warteltje het apparaat binnenkomt de nul draad eruit stak en contact maakte met het chassis.. Tadaaaaaa!!
                Simpel te verhelpen maar te 'lullig' om er een groot punt van te maken..

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

.......Je kunt wel allerlei argumenten aandragen, die niet reeel zijn, zoals het bouwen van een muur, maar in dit topic is wel degelijk gebleken dat de uitwendige bescherming van een flightcase onder spanning kan staan. Daar valt niets op af te dingen....

genoeg af te dingen : hout geleidt NIET. NuNiet, DanNiet, en NooitNiet..

Speakertech
                  Ik zou in dit geval de aarding met 120mm2 uitvoeren, want stel je voor dat diezelfde idioot zijn kisten met 95mm2 gaat voeden, en een 160A mespatroon ervoor gaat hangen... Ben je toch mooi in de aap gelogeerd..
                  Misschien ook een bliksemafleiding erop??

Nogmaals : bolhoeken en fliteware hoeven niet geaard te zijn, indien de binnenprofielen en de glijrails absoluut geen contact maken met die fliteware. Hout geleidt echt niet.....

Comment

• @lex
                    • Jul 2006
                    • 1087

En daar ben ik het helemaal mee eens! Hoe ver wil je gaan om je risico's te minimaliseren. Ik ben best voor 'what if' analyse, maar je kunt ook doordraven!

@lex
                    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                      genoeg af te dingen : hout geleidt NIET. NuNiet, DanNiet, en NooitNiet.. Ik zou in dit geval de aarding met 120mm2 uitvoeren, want stel je voor dat diezelfde idioot zijn kisten met 95mm2 gaat voeden, en een 160A mespatroon ervoor gaat hangen... Ben je toch mooi in de aap gelogeerd..
                      Misschien ook een bliksemafleiding erop??

Nogmaals : bolhoeken en fliteware hoeven niet geaard te zijn, indien de binnenprofielen en de glijrails absoluut geen contact maken met die fliteware. Hout geleidt echt niet.....
                      Ik ben het helemaal met je eens, dat hout een goede isolator is en dat de apparatuur rails vrijwel nooit kontakt maken met de rest van de flightcase. Ik wil ook geen extreme maatregelen nemen en al boven al zal het zelden voorkomen dat de buitenhardware onder spanning staat. Ik laat het ook aan de eigenaren over of ze het zinnig vinden of niet. Statistisch gezien, zal de kans uitertst klein zijn. Ik vroeg me alleen af of er voorschriften voor waren. Ik noem express geen voorbeelden (meer), omdat dan meteen het voorbeeld onderwerp van gesprek wordt. Zoals bij elk voorschrift bestaan er voor en nadelen. De vraag was alleen, is er een voorschrift......
                      Over de practische uitvoering wil ik het helemaal niet hebben. Als iemand zijn kist wil aarden, met 120mm2, dat gaat hij zijn gang maar, moet hij ook even de ingangsconnector voor de netvoeding aanpassen.

Enneh bliksemafleiding? Ik heb ook nog lijnversterking en heb in het verleden tijdens een zware onweersbui, echt de lijn naar de 2 kilometer kabel buiten even buiten het bereik van de geluidswagen gelegd. Ik weet het, de kans dat er wat gebeurt is extreem klein, maar gaat het fout, kan ik jullie niet meer teisteren met allerlei technische vragen.
                      (Misschien hopen jullie dat dat een keertje gebeurt.)
                      Volgens mij begint dit topic nu echt nergens meer over te gaan, dit was echt mijn laatste bijdrage aan dit item.
                      Speakertech
                      Last edited by speakertech; 04-10-10, 12:03.

Comment

• koentjes
                        • Dec 2007
                        • 333

nou, dan wil ik toch nog even de laatste zijn die reageert,
                        ik heb zoals gezegd nog even de vraag weggelegd bij onze kwaliteitscoördinator Beheer en Inspectie...

hij was er erg kort over:

Profielen aarden? die is gek... onbegonnen werk....

efijn, een flightcase is een transportmiddel, een luxe kartonnen doos.
                        daarvoor zijn geen e-keurings eisen. Wel moet je erop letten dat de apparaten die erin zitten wel voldoen aan de benodigde keurmerken.
                        Losse bedrading in een flightcase is uit den boze, altijd BEKABELING gebruiken.

En mocht je toch van plan zijn multiconnectoren, WCD's, powercon's oid. in een paneel te maken, dienen die delen goed afgeschermd te zijn.
                        (bijvoorbeeld door gebruik te maken van een zogenaamde coverbox, met aan de achterkant een wartel met daaruit je bekabeling.)
                        (zie afbeeldingen)
                        En dan is het wel raadzaam om binnenin even een verbinding naar aarde te leggen met het metaal van het paneel.

Last edited by koentjes; 06-10-10, 16:30.

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

En dan is het wel raadzaam om binnenin even een verbinding naar aarde te leggen met het metaal van het paneel.

Het is net alleen raadzaam het is zelfs verplicht.
                          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...