Aarding rackprofielen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
    NEEEEEE, de kans is NUL. ( als tenminste je hoekprofiel geen contact maakt met je 19" of glijrails.)
    En toch heb ik een keer stevig onder stroom gestaan toen ik twee amp racks, die allebei door een aparte groep gevoed werden, aanraakte.
    Er was hier overigens geen sprake van een defect maar van een enorme lekstroom door een vochtig haspel, van een aannemer, die in een stopcontact zonder aardlek zat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
      • Feb 2006
      • 1434

Ik heb ook al meerdere malen een lekkere opflikker gehad bij het aanraken van het sluitprofiel van een rackje waar alleen Sennheiser EW's in zaten...

Iemand daar ideeën over? Stroomwerk is allemaal volgens de regels en dus goed geïsoleerd uitgevoerd en rack wordt via Powercon-doorlus gevoed door rack wat er onder staat.

Dus...

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by Outline
        Ik heb ook al meerdere malen een lekkere opflikker gehad bij het aanraken van het sluitprofiel van een rackje waar alleen Sennheiser EW's in zaten...

Iemand daar ideeën over? Stroomwerk is allemaal volgens de regels en dus goed geïsoleerd uitgevoerd en rack wordt via Powercon-doorlus gevoed door rack wat er onder staat.

Dus...
        veel toestellen zijn voorzien van netfilters met y-condensatoren, condensatoren, die tussen de twee netdraden en het chassis zitten. De capaciteit is klein. Bij het ontbreken van aarde, staat het chassis op 110 volt. Heb je zo een paar apparaten samen, dan kan die spanning voelbaar zijn. Normaal wordt de spanning afgevoerd naar aarde.
        In het geval van de sennheisers, komt het niet uit de adapters. Die zijn dubbel geïsoleerd. De lekstromen zijn uitertst gering. De sennheisers zitten natuurlijk wel weer via de audiokabels aan andere apparatuur.
        Door werkelijk alles te aarden, dus ook de kistbescherming, sluitprofielen etc, zou je geen opduvels meer kunnen krijgen. Ook het" stroef " aanvoelen van apparatuur is dan voorbij.
        Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

he maar ook als je 2 geaarde objecten hebt, welke via 2 verschillende groepen gevoed worden (met wellicht verschillende lengten tot de verdeler) kun je een lekkere optater krijgen hoor....

als je een potentiaalverschil hebt en je raakt ze beiden aan, dan ben jij ineens de vereffeningsleiding geworden..

Comment

• jans
            • Feb 2003
            • 869

Volgens mij is een montagerail een vreemd geleidend deel en moet het vereffend worden met de diameter van de voedende leiding.
            Ik heb de rails van mijn racken in ieder geval wel vereffend.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by koentjes
              he maar ook als je 2 geaarde objecten hebt, welke via 2 verschillende groepen gevoed worden (met wellicht verschillende lengten tot de verdeler) kun je een lekkere optater krijgen hoor....

als je een potentiaalverschil hebt en je raakt ze beiden aan, dan ben jij ineens de vereffeningsleiding geworden..
              Ook al heb je meerdere groepen, de aardes komen altijd bij elkaar. Dat is niet altijd het geval bij het gebruik van generatoren, die hebben soms een eigen aardpen (ook nog niet altijd), maar vaker wordt nog vergeten, om de gestellen aan elkaar te leggen. Tussen de diverse aardes kan dan bij een defect een spanningsverschil ontstaan.
              Overigens moet de weerstand van een aardpunt zo laag zijn, dat bij de gebruikte stroomsterktes geen gevaarlijke spanning kan optreden tijdens een defect.
              Bij heel lange en te dunne voedingskabels, kan de spanning op de veiligheidsaarde te hoog worden als door de lengte de weerstand te hoog geworden is. Indien met dergelijke zaken geen rekening wordt gehouden, kan het ook nog eens zo zijn, dat zekeringen niet aanspreken als er een sluiting ontstaat. Al met al een levensgevaarlijke aanleg dus.
              In het laatste geval heeft de kabeldiameter weinig te maken met de te verwachten stroom. Waar een korte leiding van 2,5mm2 voldoende is om een 16A zekering te doen aanspreken, wordt dat bij een grote lengte heel dubieus en moet zeker een dikkere kabeldiameter worden toegepast.
              Ik denk echter dat we behoorlijk off topic raken met dit onderwerp.
              Het punt was of alle metalen delen van een flightcase verbonden moeten worden met de veiligheidsaarde. Je zou er op moeten kunnen vertrouwen, dat een aansluitpunt in bijvoorbeeld een gebouw geheel aan de normen voldoet.

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• koentjes
                • Dec 2007
                • 333

klopt, daar is de nen1010 voor...

ik vind het erg vergezocht alles van metaal aan je kist te aarden, kist is geen onderdeel van de installatie, en uiteindelijk ook geen apparaat.

flightcases zijn gewoon om je apparatuur te beschermen, en de apparatuur die er in zit moet aan de normen voldoen.
                Je kunt alles wel willen uitsluiten, maar soms wordt er flink doorgedraafd vind ik.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by koentjes
                  Je kunt alles wel willen uitsluiten, maar soms wordt er flink doorgedraafd vind ik.
                  I second that! Veiligheid is zeer zeker belangrijk maar als ik kijk hoever we tegenwoordig gaan ten opzichte van bv. 10 jaar geleden, vind ik het af en toe erg ver gezocht en soms zelfs te ver.

Alle metalen onderdelen van je rack aarden vind ik er 1 van. En denk daar maar voor jezelf maar eens diep over na. Want 10 tegen 1 dat je er zelf niet over begonnen was of er op gekomen zou zijn als de laatste jaren niet iedereen over de veiligheid van zowat alles was gaan twijfelen.

In het veiligheids-verlengde nog zoiets: wist je dat de instap-bak bij de schuifdeur van je bus onveilige situatie's kan opleveren op het moment dat jij die schuifdeur niet gebruikt omdat je je bus van achteren laadt? Denk dat we wel kunnen bedenken wat er gebeurt als je daar per ongeluk met je voet in schuift... Vraag me af of daar ook al regelgeving voor is. Zou me in ieder geval niks verbazen...

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

In het veiligheids-verlengde nog zoiets: wist je dat de instap-bak bij de schuifdeur van je bus onveilige situatie's kan opleveren op het moment dat jij die schuifdeur niet gebruikt omdat je je bus van achteren laadt? Denk dat we wel kunnen bedenken wat er gebeurt als je daar per ongeluk met je voet in schuift... Vraag me af of daar ook al regelgeving voor is. Zou me in ieder geval niks verbazen...
                    En daar heb ik een soort van 'inlegbak' voor gemaakt zodat ik een volledig vlakke laadvloer heb.
                    Om weer on-topic verder te gaan; hoe moet het dan met de stalen handgrepen in luidsprekers?
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by jans
                      Volgens mij is een montagerail een vreemd geleidend deel en moet het vereffend worden met de diameter van de voedende leiding.
                      Ik heb de rails van mijn racken in ieder geval wel vereffend.
                      Persoonlijk vind ik dit ook wel een beetje ver gaan.

Maar.... als ik kijk naar alle metalen 19" racken die ik in serverruimtes etc installeer, daarbij heeft elk onderdeel wat los kan (deur, zijplaat, boven en onderplaat én de rackingstrip) een aarddraadje.

Echter... vaak zijn de verbindingen t.o.v. her rek wel in orde (totdat de zijplaat er tijdelijk uit moet, dan vergeet iedereen meteen het geel/groen weer te monteren) maar is het rek zelf niet aangesloten op de veiligheidsaarde.

Maar om terug te komen op onze branche: de meeste kisten zijn van een niet-geleider van minimaal 6 mm. Hierdoor hoeft de buitenkant niet gezien te worden als onderdeel van het elektrisch systeem.

Als een rek voorzien is van een voedingsaansluiting in een paneel aard ik altijd op het betreffende paneel. Een stageblok bijvoorbeeld wordt niet geaard (anders dan via de totaalafscherming van de multi) omdat daar geen 230 in voor komt, en een powercon erin monteren alleen voor de aarde vindt ik persoonlijk onzin.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

I second that! Veiligheid is zeer zeker belangrijk maar als ik kijk hoever we tegenwoordig gaan ten opzichte van bv. 10 jaar geleden, vind ik het af en toe erg ver gezocht en soms zelfs te ver.

Alle metalen onderdelen van je rack aarden vind ik er 1 van. En denk daar maar voor jezelf maar eens diep over na. Want 10 tegen 1 dat je er zelf niet over begonnen was of er op gekomen zou zijn als de laatste jaren niet iedereen over de veiligheid van zowat alles was gaan twijfelen.

Eigenlijk had ik al lang willen stoppen met dit item, ook al omdat zoals eerder gesteld, de kans natuurlijk uitertst gering is, dat de ellende van binnen uit komt. Eerder staat de zaak aan de buitenkant onder spanning, doordat de kist ergens tegen een spanningvoerend iets staat (da's helemaal fout natuurlijk), of door het gewicht een kabel beschadigt.
                        Hoe ver moet je gaan, die vraag stel ik me ook altijd.
                        Zoals elders ook gemeld, aard ik zeker de panelen, waarop netspanningvoerende onderdelen, zoals powercons zitten. Omdat die aan de achterzijde vaak gewoon in de "open lucht" zitten, doe ik er wel weer zo'n speciaal beschermhoesje overheen.
                        Hoe ver moet je gaan. Laatst haalde ik de wasmachine thuis open, voor een nieuw snaartje. Daar zag ik dat ondanks de geheel metalen behuizing van de wasmachine, de motor ook met een eigen aarddraad was aangesloten. Zal wel weer een extra veiligheid voor de monteur wezen denk ik.

Speakertech
                        Last edited by speakertech; 28-09-10, 18:06.

Comment

• jeroenw
                          • Dec 2003
                          • 216

Originally posted by SoundOfSilence
                          Maar.... als ik kijk naar alle metalen 19" racken die ik in serverruimtes etc installeer, daarbij heeft elk onderdeel wat los kan (deur, zijplaat, boven en onderplaat én de rackingstrip) een aarddraadje.
                          Deze aarding is een shielding, niet zozeer als veiligheidsaarde. Maar EMC technische maakt dit nogal uit (niet bij glazen deruren maar wel bij dichte)
                          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by MusicXtra
                            Om weer on-topic verder te gaan; hoe moet het dan met de stalen handgrepen in luidsprekers?
                            Gewoon het soort houten handgrepen als in jouw subs natuurlijk. Maar dan moeten de schroefjes ook weer geaard. Oh nee, die plamuur je natuurlijk dicht. Hoever wil je gaan is eigenlijk de vraag.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Originally posted by jeroenw
                              Deze aarding is een shielding, niet zozeer als veiligheidsaarde. Maar EMC technische maakt dit nogal uit (niet bij glazen deruren maar wel bij dichte)
                              Maar voor EMC gebruik je geen geel/groen 2.5mm2.
                              Hiervoor maak je een goede mechanische verbinding of gebruik je brede aardlitze.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• koentjes
                                • Dec 2007
                                • 333

pffff..... je moet voor de gein dit topic eens terug doorlezen, echt om moe van te worden ...waar gaat het nog over?!

Comment

Working...