Aarding rackprofielen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Hahahaha, foute aanname, zit gewoon op mijn werkplek achter mijn PC.
    Moet toegeven; beetje kansberekening zou inderdaad jouw aanname bevestigen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

aangezien de meeste apparatuur via je 19" profiel gemonteerd is,en dat profiel bijna altijd met een slotbout door heet hout heen is gejast kan het hoekprofiel en de bolhoek nooit onder spanning komen te staan, en komt de allereerste regel van dit topic naar voren.
      Volgens de regels, moeten bij klasse 1 apparaten, dus die met een randaarde, alle aanraakbare metalen delen, die door een defect onder spanning kunnen komen, worden geaard.
      het kan niet onder spanning komen te staan..>> helaas voor dit topic, maar geen aarde nodig. Heb je de slotbout door het hoekprofiel? dan is het al geaard.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
        aangezien de meeste apparatuur via je 19" profiel gemonteerd is,en dat profiel bijna altijd met een slotbout door heet hout heen is gejast kan het hoekprofiel en de bolhoek nooit onder spanning komen te staan, en komt de allereerste regel van dit topic naar voren.
        het kan niet onder spanning komen te staan..>> helaas voor dit topic, maar geen aarde nodig. Heb je de slotbout door het hoekprofiel? dan is het al geaard.
        Blijft de vraag over, waarom bij die stalen industrie 19" racks het kennelijk wel voorgeschreven is.
        Ondanks dat vrijwel alle panelen, metaal op metaal geschroefd zijn, hebben ze elk toch een aardverbinding, middels een op het paneel gelaste bout en aardkabeltje.
        Bij mijn vorige baas was het al niet veel anders.
        De kans dat het fout gaat is zeer gering, maar als je dat principe toepast, kan ook zowat de hele arbo wet overboord.

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

omdat hout niet geleid, en staal wel?

enne, als je het over rittal en eldon hebt : de panelen zitten vaak via een plastig moertje geschroefd, en verder is daar andere shit als EMC dichtheid, en hogere stroomdichtheid etc van belang.

maar hout kan je stroom niet geleiden, en metaal dus wel.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

omdat hout niet geleid, en staal wel?

enne, als je het over rittal en eldon hebt : de panelen zitten vaak via een plastig moertje geschroefd, en verder is daar andere shit als EMC dichtheid, en hogere stroomdichtheid etc van belang.

maar hout kan je stroom niet geleiden, en metaal dus wel.
            Natuurlijk is het waar wat je beweert Mac en de kans dat het gebeurt is natuurlijk te verwaarlozen.
            Ik probeerde er alleen achter te komen, hoe de regeltjes gehanteerd dienen te worden. Zoals ik al zei, zijn mijn kisten ook " niet in orde " en is de hoekbescherming nergens geaard.
            Maar het is net als in het verkeer, de regels heb je niet nodig zolang het allemaal niet fout gaat. De regels zijn wel weer handig om bij een ongeluk, de schuldigen aan te wijzen. Juristen verdienen een goede boterham aan onduidelijke regels.........
            Kom ik moet weer een aantal kisten met ongeaarde strips in gaan laden.....
            Er wacht weer een klusje op de voltooiing. Vandaag eenfasig bedrijf, dus geen gezeur over niet toegestane verloopjes van vier naar vijf pinnen etc.
            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Haha, laat ik er ook 's 'n schepje bovenop doen met mijn bescheiden mening.

Ik neem aan dat het hier gaat over losse componenten die in 'n rack worden gemonteerd en dat afzekering / aarding aan de netkant volgens de norm is.
              Als stroom de weg van de minste weerstand zoekt en er gebeurt iets IN een geaard apparaat zal nagenoeg 100% van die foutstroom toch gelijk worden afgevoerd via de PE > netsteker ?

Groeten !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by Koen van der K
                Haha, laat ik er ook 's 'n schepje bovenop doen met mijn bescheiden mening.

Ik neem aan dat het hier gaat over losse componenten die in 'n rack worden gemonteerd en dat afzekering / aarding aan de netkant volgens de norm is.
                Als stroom de weg van de minste weerstand zoekt en er gebeurt iets IN een geaard apparaat zal nagenoeg 100% van die foutstroom toch gelijk worden afgevoerd via de PE > netsteker ?

Groeten !
                Nee Koen, het gaat over de hoekprofielen en dergelijke die aan de buitenkant van de kist zitten en die als het een beetje mee zit nergens aan vast zitten. Zoals Mac al opmerkte zit er vaak hout tussen wat wel en niet onder spanning kan komen. De apparatuurrails zitten meestal op het hout bevestigd. Maar door een defect in de bekabeling in de kist, kunnen de externe strips wel onder spanning komen, de kans is klein, maar zeg nooit nooit.

Speakertech
                Last edited by speakertech; 24-09-10, 22:26. Reason: tikfoutje verwijderd

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Dan heb je een 'lek'stroom en zou de aardlek eruit moeten gaan op het moment dat je dit aanraakt.

Het is wel een werk om al je hardware van je flightcases te gaan aarden..

@Timo Beckman,

Jouw probleem met de verschillende gestapelde kisten met apparatuur op verschillende groepen heeft een andere aanpak nodig, juist de afscherming (massa) van je signaal hard van de randaarde halen, met GALVANISCH gescheiden trafo's bijvoorbeeld.
                  Zelfde effect kan je verkrijgen door je F.O.H en je PA/stage op verschillende groepen te priikken, da's ook een veel voorkomend probleem.

Dave
                  Last edited by salsa; 25-09-10, 15:05. Reason: RADARRADARRADARRADARRADARRADARRADARRADARDARARDARADRADARRADAR
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by salsa
                    met mechanisch gescheiden trafo's bijvoorbeeld.

Dave
                    Volgens mij bestaan er alleen galvanisch gescheiden trafo's.
                    En inderdaad los je een potentiaal verschil van verschillende randaardes, want daar gaat het nu over, niet op door je rackprofielen te aarden maar door alles op dezelfde randaarde vanuit een ster te voeden.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• koentjes
                      • Dec 2007
                      • 333

Originally posted by speakertech
                      Blijft de vraag over, waarom bij die stalen industrie 19" racks het kennelijk wel voorgeschreven is.
                      ..Speakertech

om maar 1 simpele reden, patchkasten zijn onderdeel van de vaste installatie... officiël moet er zelfs vanaf een patchkast een aarddraad 6mm quadraat vanaf de kast naar de basisvereffeningsrail gelegd worden.

Comment

• Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

Wedrom zo'n onderwerp waar iedereen denkt verstand van te hebben.
                        Heren! Denk eens na voordat u op "SNEL REAGEREN" drukt!
                        We hebben geen "LEKSPANNING"maar een "LEK STROOM.
                        En als we die 2 begrippen al niet uit elkaar kunnen houden verzoeke ik u om NIET te reageren.
                        Ik doe niet aan bijgeloof.
                        Dat brengt ongeluk.

Comment

• keenoncoolstuff
                          • May 2003
                          • 695

reactie gewist: stelling fout geïnterpreteerd...
                          Last edited by keenoncoolstuff; 25-09-10, 00:03.
                          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

... door een defect in de bekabeling in de kist, kunnen de externe strips wel onder spanning komen, de kans is klein, maar zeg nooit nooit.
                            Tja ... da's wel vergezocht hè Als alle apparatuur componenten volgens het boekje zou zijn aangesloten zou het van een spanningsslof moeten komen waar spontaan 'n L-wire uitkruipt en zich in de hoek van je FC gaat nestelen .

Hoe zat 't ook alweer; risico = kans x effect, en mijn laatst gevolgde VCA cursus meldde iets over "aanvaardbare risico's". Daar lijkt me deze wel onder vallen.

Hoe zit 't dan met dubbelge-isoleerde apparatuur zonder randaarde ? Genoeg audiosetjes zonder randaarde met aan te raken metalen delen. Als je 't dichtgetimmerd wil hebben dan span je toch 'n PE draadje van je spanningsslof naar één van de alu strips, die lopen tenslotte allemaal door via de bolhoekjes toch ?

Groeten !
                            Last edited by Koen van der K; 26-09-10, 09:20.
                            Meer is minder, minder is meer

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Maar door een defect in de bekabeling in de kist, kunnen de externe strips wel onder spanning komen, de kans is klein, maar zeg nooit nooit.

Speakertech
                              NEEEEEE, de kans is NUL. ( als tenminste je hoekprofiel geen contact maakt met je 19" of glijrails.)

Nogmaals, leg mij uit hoe een Interne defecte kabel aan de Externe ( door 10 mm hout gescheiden) hoeklijn kan komen.

( die plaatstalen kast - 6mm2 is geen eis, maar een zekerheid dat je aardweerstand laag genoeg is om de norm te halen, Met 1,5 of 2,5 haal je vaak net niet de 0,2 ohm, of zelfs de 0,1 ohm die soms voorgeschreven staat. Verder is het makkelijker om alle kastaarde met dezelfde draad te doen, voordat de monteurs daar weer eens een fout maken.
                              De denkfout is dat een plaatstalen deur van een schakelkast als een hoofdaarde gesteld wordt, en die moeten met 6 beschermd, 10 onbeschermd of 16 kaal geaard zijn. Verder zou je kunnen je stellen dat de voeding van een schakelkast vaak minstens 5x6, of zelfs 5x95 of 5x120 is. Dan zou de aarde de helft van de voedende diameter moeten zijn, met een max van 16mm2. Maar het gaat steeds om de maximale aanraakspanning (50V) en dus de voorgeschakelde beveiliging, en de aardweerstand, en de korstluitvastheid. Dit heb ik in andere topics al een paar keer behandeld, dus blijft hier verder off topic.)

Kortom: de popnagels max 10mm lang, hout 10mm berkenmultiplex, de aluprofielen aan het HOUT poppen, en de glijrailsbevestiging daar NIET doorheen boren. Dan zijn de hoekprofielen voldoende gescheiden van het elektrische systeem.

``````of zou je scharnieren van de houten deur van de meterkast bij jou thuis ook willen aarden????
                              Last edited by Gast1401081; 26-09-10, 09:41.

Comment

• speakertech
                                • Jan 2008
                                • 1697

NEEEEEE, de kans is NUL. ( als tenminste je hoekprofiel geen contact maakt met je 19" of glijrails.)

Nogmaals, leg mij uit hoe een Interne defecte kabel aan de Externe ( door 10 mm hout gescheiden) hoeklijn kan komen.
                                Das heel eenvoudig hoor
                                De hoekprofielen zitten weer aan de dekselprofielen en die zitten aan twee kanten van het hout, dus onmogelijk is het niet.

Doorgaans zitten de rackprofielen wel gelijk met de achterzijde van de dekselprofielen, maar om praktische reden, zit daar nog eens 5mm triplex achter aan weerszijden, zodat die ook daardoor de rackprofielen niet raken.
                                Blijft de enige mogelijkheid, een hobbyist, die inwendig alles met kroonsteentjes doorverbindt en waarbij de vezels uit de kroonstenen steken. Maar leg die gasten nou eens uit wat een veiligheidsaarde is. De randaarde stekkers alleen al kosten het dubbele.
                                Tja, ik ga de discussie een beetje afronden, alle ins en outs zijn wel voorbij gekomen denk ik, behalve het regeltjes boek, waar in staat hoe het moet.
                                Speakertech

Comment

Working...