Inserts voor luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chippie
    • Jul 2006
    • 528

Inserts voor luidsprekers

Je koopt of hebt oude flightcases met de maten die iets groter zijn dan je luidsprekers zodat je ze met een vulling kunt beschermen.
    Je kunt dan schuim snijden of misschien PU schuim spuiten in een plastic zak? Natuurlijk maak je eerst een vorm in hout zoals je luidsprekers.(mislukt het zijn die al niet kapot of beschadigd)

Heeft er iemand ervaring mee....en waar moet je opletten?
    Gaat dat met de gewone PU schuim van de plaatselijke bouwmarkt?
    Of beter schuim snijden?

Dank u.
    IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Wat mij het beste lijkt is schuim snijden. Ik weet niet of het PU schuim spuiten werkt (misschien andere forumleden die er ervaring mee hebben), maar lijkt me iig wel wat complexer dan gewoon ff wat uitsnijden. (en het scheeld ook weer wat hout als je het gewoon uitsnijdt)
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• swblom
      • Oct 2008
      • 38

PUR spuiten lijkt me niet echt een optie. Ik kom regelmatig onderdelen tegen die met gespoten PUR in een doos/kist zijn beschermd voor transport
      Dat is op zich een heel goede oplossing maar ik stel mijn vraagtekens bij de duurzaamheid ervan. Het blijft een redelijk bros materiaal en ik verwacht dat bij herhaald gebruiken er steeds weer wat afbreekt.

Om jouw andere vraag te beantwoorden. Daar wordt een tweecomponent PUR schuim voor gebruikt. Die een component uit de bouwmarkt hardt uit in contact met de buitenlucht (vocht).
      Dat werkt dus niet goed als je het in een zak wil spuiten of een dikke laag wil maken. dan blijf je met een soort PUR stroop in het midden zitten.

Al met al is snijden (thermisch?) van een stevig schuimmateriaal volgens mij de beste oplossing.

Succes
      Last edited by swblom; 15-07-10, 07:56.

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Voor luidsprekers zie ik vaak gewoon een stolpkist waar ze per 2 ingaan, met een houten tussenschotje en van dat harde flightcaseschuim van maximaal een centimeter dik als binnenbekleding van de kist, en dat gaat prima. Je moet wel zorgen dat de speakers precies in de kist passen dmv houten schotjes en blokjes, als je loze ruimte op wilt vullen met schuim zou ik gewoon iets van hout creëren, dat is veel steviger en duurzamer.

Voor movingheads en dergelijke zie je meestal piepschuimen vormen, maar ik denk dat dat voor luidsprekers minder geschikt is.

Het zijn trouwens inlays, een insert is weer net wat anders...

Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• chippie
          • Jul 2006
          • 528

Een stolpkist is wel fijn maar je moet altijd met twee zijn. Degene die wij zouden gebruiken zijn gewoon flightcase met scharnier. De luidspreker weegt niet zo heel veel (21kg) en dan kun je deze simpel uit de flightcase nemen.

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

Mijn ervaring is dat (hard)schuim niet echt duurzaam is. Mijn voorkeur heeft ook de stolp te bekleden met LD-schuim ( 1cm is vaak meer dan voldoende). Indien er ruimte over is dan zou ik dit ook met multiplex schotjes (bekleed met dunne schuim)vullen om te zorgen dat de speakers niet teveel bewegingsruimte krijgen. De eventuele ruimte tussen je schotjes kun je dan weer mooi gebruiken voor kabel of andere zaken.

Comment

• chippie
              • Jul 2006
              • 528

We hebben geen stolp genomen omdat je dan altijd met twee moet zijn.
              Dus gekozen voor de FCE05H van caymon. Met scharnieren aan de zijkant.

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Een stolp kan met een beetje prutsen ook in je eentje hoor. Zo af en toe loop ik mee bij een lokaal licht/geluid verhuurbedrijf waar ze GAE monitoren (de vorige serie ProStage) per 2 in stolpjes hebben, met zn tweeën is het makkelijker, maar in mn eentje krijg ik die stolp er ook prima af en op (en ik ben een snotaap van 15 jaartjes en een maand oud). Een scharnierend deksel is makkelijker, maar dan moet je meer sjouwen aan die speaker om hem eruit te krijgen. Maargoed, die GAE's zijn dan ook wel ietsje zwaarder... (12"=25kg, 15"=35kg)

Daan

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 650

Originally posted by chippie
                  We hebben geen stolp genomen omdat je dan altijd met twee moet zijn.
                  Dus gekozen voor de FCE05H van caymon. Met scharnieren aan de zijkant.
                  Of je nu een stolp hebt of niet, de binnenafwerking is gelijksoortig. Ook geldt hetzelfde voor de tussenschotjes. Als je de ruimte hebt om een tussenschotje te plaatsen verkleint dit de bewegingsruimte. Waaneer je veel ruimte tussen de speakers hebt, dan kun je een tweede schotje plaatsen en de ruimte tussen de twee schotjes als bijv. kabelberging te gebruiken.

Comment

• chippie
                    • Jul 2006
                    • 528

@HR Soundproductions Juist ja dat kan een oplossing zijn. Kabel vakje.

@Daan.....u gaat snel rugklachten hebben met het stolpje alleen eraf te nemen. Nu gaat dat nog bij u, als je de dubbele leeftijd hebt kan dat aardig tegenvallen als je dit jaren gedaan hebt. Dus even raad ,doe het mooi met twee. U rug moet nog een dikke 70 jaar meegaan. Vroeger waren we allemaal zo maar naarmate je ouder wordt voel je de slijtage.

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Het is inderdaad niet al te best voor je rug, en als het even kan doe ik dat ook met zn tweeën, maar zo af en toe kan het gewoon niet anders. Ik werk daar trouwens niet, het is gewoon om zo af en toe een mee te lopen en wat te leren, mijn "echte baan" is een krantenwijkje. Ik hoop trouwens dat mijn rug nog ietsje langer meegaat dan 70 jaar, nog 5 erbij lijkt me toch wel fijn, maar daar ga ik nu nog maar niet over nadenken...

Een kabelvakje is inderdaad wel handig, maar als je met kabelkisten werkt is dat minder. Wat dan wel een uitkomst bied is om eventuele hardware/flyware (beugels, ogen, enz. enz.) daar op te bergen, dit zie je ook vaak bij movingheadkisten.

Daan

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by djspeakertje
                        Het is inderdaad niet al te best voor je rug
                        Hmmm... weet niet wat slechter is voor je rug, een stolp optillen, of een speaker rechtstandig uit een materiaalkist tillen.

Voordeel van de stolp is wel dat je de speakers niet vol rechtop hoeft te tillen.
                        Haal je ze uit een kist zoals de TS aangeeft, dan til je ze sowieso vanuit je rug
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

Originally posted by chippie
                          Een stolpkist is wel fijn maar je moet altijd met twee zijn. Degene die wij zouden gebruiken zijn gewoon flightcase met scharnier. De luidspreker weegt niet zo heel veel (21kg) en dan kun je deze simpel uit de flightcase nemen.
                          Een stolpkist waar 2 speakers van 21kg in passen moet je toch echt wel in je eentje kunnen openen. Bij een Nexo PS15 kist gaat dat toch ook prima...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Je kunt ook een stolpkist maken waarbij de stolp uit twee helften bestaat, dat is vooral makkelijk bij kisten met een hele hoge stolp. Dan hoef je de stolp dus niet boven de inhoud te tillen maar neem je de helften naar opzij weg.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• chippie
                              • Jul 2006
                              • 528

Juist maar we hebben de Caymon flightcases gekozen. Die gaan we aanpassen met twee schotten in het midden zodat we de hangbeugel (arraybeugel) of de kabels kunnen vervoeren.

Comment

Working...