LD Systems Pa 1600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarioV
    • Apr 2010
    • 3

LD Systems Pa 1600

Hallo beste forum leden ik heb een klein technisch probleem.

Ik ben bassist en gebruik een LD System PA 1600 eindtrap. , soms zijn er 2 speakercabinets aangesloten ( 2 x 700 w/8ohm) maar meestal neem ik één speaker mee.

Ik sluit hem dan aan op het linker of rechter gedeelte van de eindtrap. ik draai dan het volume van de gebruikte kant open en de niet gebruikte kant dicht. Ik gebruik een Y-kabeltje om vanaf mijn mono preamp beide kanalen te voorzien.

Nu heb ik als ik het linker kanaal gebruik ook een uitslag van de led's op het rechter kanaal terwijl dus het volume van dat kanaal dicht staat.. De "led uitslag is verdwenen als ik de input van het rechter kanaal ( Y-kabeltje rechts) verwijder.
    Als ik het rechter kanaal gebruik is alles zoals het moet (beide kanalen input aangesloten, links volume op 0 en geen uitslag op de ledbar). In alle gevallen staat de amp op stereo mode.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Is deze amp niet toevallig "mono / parallel" geschakeld ? In dat geval wordt het tweede kanaal "ge-slaved" aan het eerste.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• MarioV
      • Apr 2010
      • 3

Ik kan kiezen tussen stereo of bridge (hij staat op Stereo)

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MarioV
        Ik kan kiezen tussen stereo of bridge (hij staat op Stereo)
        Sluit onder de gebruikte omstandigheden eens eens een tweede luidspreker aan op het dichtgedraaide kanaal. Er mag dan geen geluid uit komen. Zoja dan heeft de versterker last van overspraak. Is het stil, dan zou er nog een probleem kunnen zijn in de voeding, onder belasting varieert die een beetje en een VU meter zou daarop kunnen reageren.
        Een serieuze meting op de werkbank brengt een dergelijke fout snel aan het licht.
        Je kan het laatste testen, door geen luidspreker aan te sluiten. Een onbelaste versterker is geen probleem.
        De testluidspreker hoeft geen groot vermogen te hebben, want in dit geval mag er uit het dichtgedraaide kanaal geen geluid komen, of slechts een heel klein beetje. Er zijn maar weinig versterkers die een onmeetbare overspraak hebben.
        Overspraak van links naar rechts en omgekeerd, kan verschillende waarden hebben.
        De fout kan zelfs een ontwerpfout als oorzaak hebben. Als de groundreference van de VU meter op een verkeerde plaats gekozen is, treedt het probleem ook op. Het uitvinden van dergelijk soort fouten is niet voor eenieder weggelegd.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 26-04-10, 18:07.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MarioV
          • Apr 2010
          • 3

Re

Beste Speakertech.

bedankt voor je heldere uitleg.
          Ik heb geprobeerd om zonder luidspreker op het linker kanaal en met een luidspreker op het rechterkanaal met vol 0 te testen.

Er was wel rechts een uitslag van de led's maar geen geluid. Overigens treed het verschijnsel op bij zeer hoge volumenivo's dus waarschijnlijk is het de tweede optie "voedings fout". Mijn vraag is kan dit kwaad en moet ik er naar laten kijken of is er eigenlijk niets aan de hand?

Comment

Working...