Laptop audio storing door vuile stroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • salsa
    • Jan 2007
    • 1315

Originally posted by laserguy
    Schakelende voedingen op geluid: liever niet toch! Met al die hoogfrequent rommel krijg je nog meer miserie!
    Da's shit....

Ik heb al m'n versterkers van het type schakelende voeding.........

En is dus slecht voor audio......

Kom op joh! Waar haal jij die kennis vandaan??

Dave
    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Dat een aan de voeding gekoppelde laptop via de op de audio-output aangesloten apparatuur een flinke (pulserende / digitale) noise afgeeft is veel voorkomend.

Echter is het de vraag of dit rechtstreeks van de SMPS komt ofwel van de acculader in de laptop, wat een vergelijk met vaste PC's lastig maakt. Met 'n goede DI kan ik het er iig redelijk uitkrijgen.

Ik ben van mening dat hedendaagse (en goed ontworpen) SMPS behoorlijk storingsvrij werken en in werkelijk de meest uiteenlopende (audio) ontwerpen worden toegepast zonder ook maar iets van hoorbare storing te genereren.

Zoals gezegd zou het probleem van TS mogelijk in de trafovoeding kunnen liggen die de Focusrite onderuit laat gaan en via de fire-wire de laptop ook laat "flippen". In dat geval zou een UPS uitkomst bieden. Het blijft echter veronderstellen met wat variabelen maar goed ...

Groeten !
      Last edited by Koen van der K; 14-04-10, 20:15.
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

*zucht*
        Het probleem dat je hebt met de schakelende voedingen van laptops komt wel degelijk vanuit de adaptor: voed die laptop met een klassieke labovoeding en je hebt dat probleem niet meer. De ontstoorcondensatoren van de primaire kant koppelen wel degelijk HF stoorpulsen naar de aarding door, die ook weer capacitief gekoppeld is met de (-) van de laptopvoedingsspanning. Hierdoor krijg je dus op je massa een hoop rommel zodat je, wanneer je een aansluiting maakt met een ander geaard toestel, die enorme storingen krijgt. Heeft dus absoluut niets met signaal/ruisverhouding te maken. Sommige laptops hebben er meer last van dan andere, afhankelijk van het ontwerp. DI's e.d. zijn een oplossing maar ik los niet graag symptomen op, ik pak graag het kwaad zelf aan.
        Bij versterkers met SPMS is dat natuurlijk totaal iets anders: daar wordt bij het ontwerp tenminste gekeken naar een minimum aan storingen op de audio.
        Bij vaste computers is het ook erop of eronder: ook daar wordt niet altijd gekeken naar ideale massa's voor de audio. Ook hiermee kun je dus storingen hebben maar dat komt niet alleen door de voeding maar ook dat alle andere dingen die schakelen (en digitale dingen zoals computers of de miljoenen transistoren in de CPU doen niets anders dan gewoon altijd maar schakelen...). Een perfecte oplossing is hier natuurlijk wel het optisch aansluiten van de audio, een modern moederbord heeft tegenwoordig bijna altijd SPDIF optisch uit.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

*zucht*
          Het probleem dat je hebt met de schakelende voedingen van laptops komt wel degelijk vanuit de adaptor
          Hé Guy, prima hoor, ik wist 't niet , zal het de volgende keer 's proberen met 'n trafo-voeding en 7818 stab, als dat idd de oplossing is zou dat erg simpel en erg mooi zijn ! Toch vreemd dat er ondanks goede aarding zoveel HF meuk binnenkomt, dat kan met een goed ontwerp toch best te ondervangen zijn lijkt me. Overigens pak ik nooit de audio van de laptop zelf, altijd met 'n Edirol convertertje ertussen (via USB dus geen externe voeding), dat scheelt bergen in geluidskwaliteit.

Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Het is een oplossing die werkt. Alleen is ze niet zo handig: met een 7818 alleen red je het niet: een beetje iet of wat laptop heeft een adapter van 70 of 90 W (zelfs 120, 150 en 180 Watt komt voor maar minder vaak). Bij 70 Watt is dat dus meer dan 3 A en de 78-reeks is max. 3 A (in TO-3 housing dan al). Het kan dus wel maar praktisch hou een groot ding met dikke koelvinnen over :-).
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

*zucht*
              DI's e.d. zijn een oplossing maar ik los niet graag symptomen op, ik pak graag het kwaad zelf aan.
              Dan hoop ik toch niet dat jij installaties moet ontwerpen, die in een industriele omgeving staan.
              Wat jij onder symptoombestrijding verstaat, is een algemeen aanvaarde en technisch perfecte oplossing voor het op de juiste manier koppelen van audioapparatuur.
              Bij voorkeur gebeurt dat door symmetrische leidingen en bij dure apparatuur ook nog met in en uitgangstrafo's. Dat de gemiddelde audioboer daar niet voor wil betalen, kan ik me best voorstellen, maar daar wordt de techniek niet minder om en is het zeker geen symptoombestrijding. Een koppeling via lijntrafo's is een veel betere oplossing, dan het verwijderen van aardaansluitingen en het omdraaien van stekers. De eerste optie kan levens gevaarlijk zijn en bovendien, als je de zaak vaak moet aansluiten/loskoppelen, nog lastig ook.
              In het onderhavige geval, kun je maar weinig veranderen aan de PC en diens audio-uitgang. Standaard zit daar bij mij dus een audiotransformator tussen. Ik kan hem dan net als de rest mooi symmetrisch op mijn ingangen aansluiten. Heerlijk is dat, zeker bij presentaties met beeld en geluid. De computerpresentator mag voor mij tientallen meters van me vandaan zitten als hij dat beter vindt. Reken maar dat tijdens lezingen etc, storingen in het geluid, ook op de achtergrond, niet gewaardeerd worden.
              Een audiotrafo cq DI, id dus gewoon een goede oplossing en heeft niets met symptoombestrijding te maken.

Wat bij mij meer in de categorie symptoombestrijding valt, zijn feedbackkillers en dat soort dingen. Ze geven aan dat de soundengineer niet in staat is om een setup te maken met een minimale kans op feedback.

Toch wijken we sterk af van het onderwerp van TS. Het ging om een audioadapter die kuren krijgt op een tijdelijk lichtnet. Hoewel niemand heeft aangetoond, wat er nou echt fout was, is de aanname gedaan, dat de spanning niet altijd de juiste waarde had (kan ik me heel goed voorstellen overigens) Het simpele advies, was dus het gebruik van een adapter die daar geen moeite mee heeft. Een oplossing die ca een tientje kost, dus alleszins de moeite waard om een proefje te doen.

Nog een annekdote:
              In het grijze verleden heb ik eens een discussie gehad met de mannen van SA over de PPA1200.
              In een feesttent gingen de versterkers bij een netspanning van ca 205 volt in reset, doordat de uP te weinig spanning kreeg. Het laconieke antwoord van SA, was dat je moest zorgen voor een goede netspanning. Tja, daar schiet je wat mee op als er niets anders is.
              De verdediging van SA was dat bij dergelijke voltages, de output niet meer werd gehaald, maar wat erger was, de vervorming nam toe tot ca een half procent.
              Nou garandeer ik jullie dat een half procent vervorming niet zo erg is als een FOH set, die elke tien minuten wel een aantal seconden in reset gaat. Dan is het echt knokken in de tent. SA heeft het nimmer opgelost. Zo hebben we in eigen beheer een ombouwkitje ontwikkeld en toen bleven de versterkers in elk geval werken tot een netspanning van 150 volt. (Dat vind ik ook te laag hoor)
              Het euvel met de spanningsdipjes en resettende amps was voorgoed voorbij. Over vervorming heb ik nimmer iemand horen klagen.

Speakertech
              Last edited by speakertech; 15-04-10, 08:00.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Een geisoleerde USB verbinding zou ook een mooie oplossing zijn, ik heb hier wel eens naar gezocht maar helaas niets gevonden. Dit werkt natuurlijk alleen met externe USB geluidskaarten.

Mijn ervaring is dat video aangesloten op een computer, desktop dan wel laptop ook voor de nodige misere kan zorgen.

Ik gebruik een EELA EA820, dit is een actieve gebufferde trafodoos 2x trafo in, 2x trafo uit. Dus stereo afspelen en stereo opnemen, werkt perfect, je kunt ook de gain instellen. Ik heb hem op iets van 10dB afgesteld staan en dat werkt eigenlijk altijd.
                Ik plaats dit bij de pc, op dezelfde voedingsslof en ga met 4x XLR naar de mengtafel, als het nodig is 50 meter verderop.

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Originally posted by DJ Antoon
                  Een geisoleerde USB verbinding zou ook een mooie oplossing zijn, ik heb hier wel eens naar gezocht maar helaas niets gevonden. Dit werkt natuurlijk alleen met externe USB geluidskaarten.

Mijn ervaring is dat video aangesloten op een computer, desktop dan wel laptop ook voor de nodige misere kan zorgen.

Ik gebruik een EELA EA820, dit is een actieve gebufferde trafodoos 2x trafo in, 2x trafo uit. Dus stereo afspelen en stereo opnemen, werkt perfect, je kunt ook de gain instellen. Ik heb hem op iets van 10dB afgesteld staan en dat werkt eigenlijk altijd.
                  Ik plaats dit bij de pc, op dezelfde voedingsslof en ga met 4x XLR naar de mengtafel, als het nodig is 50 meter verderop.
                  Kijk, geen l*l verhaal, gewoon een praktijkman die de juiste materialen gebruikt op de juiste manier en de juiste plaats.
                  Komt kennelijk dezelfde opstellingen tegen als ik. Een passieve of actieve DI en dan twee voor stereo, geeft ook een prima resultaat. Als je mono naar je versterker wil, is het raadzaam om de twee signalen L en R niet hard aan elkaar te knopen, maar dat via twee weerstandjes te doen. Opamp uitgangen vinden het niet fijn om samengeknoopt te worden.
                  Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• moosdohmen
                    • Apr 2010
                    • 6

Ik heb een schakelbare 12V voeding gekocht. Merk nu thuis dat de Focusrite kaart niet meer uitvalt. Dat geeft hoop. (wat zegt dit trouwens over mijn stroomvoorziening thuis?)
                    Op 29 april de echte test... ik zal de uitkomst melden.
                    Bedankt!

Groet,
                    Moos

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by moosdohmen
                      Ik heb een schakelbare 12V voeding gekocht. Merk nu thuis dat de Focusrite kaart niet meer uitvalt. Dat geeft hoop. (wat zegt dit trouwens over mijn stroomvoorziening thuis?)
                      Op 29 april de echte test... ik zal de uitkomst melden.
                      Bedankt!

Groet,
                      Moos
                      Ik hoop dat je nou toch een goed voedinkje hebt gekocht.
                      Je hebt het over "schakelbaar".
                      Het moet dus een schakelende voeding, of op zijn engels "switched mode.
                      Schakelbaar zijn de meeste, ik bedoel dan dat je de uitgang kunt omschakelen naar verschillende spanningen, ergens tussen 3 en 12 volt.
                      Je weet snel genoeg of het een switched mode ding is. Ze wegen veel minder dan een conventionele voeding met trafo en de netspanning mag meestal liggen tussen ca 100 en 240 volt, zonder dat je wat omschakelt. Het nummer wat ik opgaf is zo´n ding. Een fotootje en ik zal je zeggen of het de adapter is die ik bedoelde (switched mode dus)

Speakertech

Comment

• Rock On
                        • Jan 2004
                        • 250

@ DJ antoon,

ik heb een aantal keren dit ding gebruikt, en dat werkt. Punt. Vooal erg leuk bij congresjes waarbij een aantal verschillende laptops langskomen voor een PPTtje.
                        Plug en play (in ieder geval bij alle windhoos versies boven XP SP1).
                        En ik zag dat ze onlangs ook een versie hebben met in en out. Ook voor opnemen dus. Wel aan je systeem ketenen, want ze zijn zo weg .

Je bent al voorzien zag ik, maar voor alle andere wanhopig zoekenden... Match AV zijn importeur van deze spullen.
                        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Audibox pro audio tools from ARX

met in/out is deze dan!

(meteen op mijn MOST WANTED lijstje gezet )
                          Groeten John
                          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Ook een nette oplossing. Klinkt het ook goed?

Comment

• moosdohmen
                              • Apr 2010
                              • 6

Originally posted by speakertech
                              Ik hoop dat je nou toch een goed voedinkje hebt gekocht.
                              Je hebt het over "schakelbaar".
                              Het moet dus een schakelende voeding, of op zijn engels "switched mode.
                              Schakelbaar zijn de meeste, ik bedoel dan dat je de uitgang kunt omschakelen naar verschillende spanningen, ergens tussen 3 en 12 volt.
                              Je weet snel genoeg of het een switched mode ding is. Ze wegen veel minder dan een conventionele voeding met trafo en de netspanning mag meestal liggen tussen ca 100 en 240 volt, zonder dat je wat omschakelt. Het nummer wat ik opgaf is zo´n ding. Een fotootje en ik zal je zeggen of het de adapter is die ik bedoelde (switched mode dus)

Speakertech
                              Pardon, ik bedoelde wel degelijk 'schakelend"...
                              Maurice

Comment

• speakertech
                                • Jan 2008
                                • 1697

Originally posted by moosdohmen
                                Pardon, ik bedoelde wel degelijk 'schakelend"...
                                Maurice
                                Ik denk, vraag het even voor alle zekerheid.....
                                Laat je ook weten of je probleem met de slechte netspanning op 30 april is opgelost?
                                Uiteindelijk kunnen we hier op het forum alleen maar suggesties doen.
                                Als je een variac kunt bemachtigen (een regelbare transformator), dan zou je thuis al een proefje kunnen doen, door de netspanning wat lager in te stellen.
                                Met een variac kun je de netspanning regelen tussen nul en 220 of 260 volt.
                                Kun je zien wanneer de apparatuur niet meer goed werkt.
                                Een variac is niet hetzelfde als een dimmer, die is voor deze proef helemaal niet bruikbaar!

Speakertech

Comment

Working...