Spanning en aggregaten in Belgie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • som
    • Nov 2002
    • 787

Andere benadering voor het v(r)aagstuk,

Op een gekeurd aggregaat zit uiteraard ce.
    Is de veiligheids regelgeving dan niet europees hetzelfde?

@mac, hou je een beetje in man,zulke reacties horen niet op een forum thuis.
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• tukker
      • Feb 2010
      • 19

Ja dit zou zo moeten zijn en daar word al lang over gesproken.
      Maar helaas de nederlandse norm nen1010 is bijna gelijk aan de europese alleen zijn er uitzonderingen en deze zitten nou net (hoofdzakelijk) in de beveiliging van installaties.Ik vemoed dat ook de belgen ook hun wel hun eigen uitzonderingen hebben.
      En ik ben geen auto monteur maar word een bobine niet gevoed door een gelijk spanning die plotseling weg valt hierdoor ontstaat aan de sec. kant een hoge piek, dit is daarmee nog geen wissel spanning alleen een hoge gelijkspanningspiek.
      En nu hou ik er echt hier over op ik heb niet het idee dat iemand over de capaciteit tussen wagen en aarde toe zal geven.
      citronic 2 keer 500 rms versterker
      citronic 2 keer 250 rms boxen
      visaton 2 keer subwoofer 200 rms

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by som

@mac, hou je een beetje in man,zulke reacties horen niet op een forum thuis.
        dit is wel internet, en als je het hier verkeerd uitlegt staan er morgen anderen het na te doen... Was ooit de reden om hier Modje te zijn. Ik verwacht dat de huidige Modjes die onzin eruit keilen.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by tukker
          En ik ben geen auto monteur maar word een bobine niet gevoed door een gelijk spanning die plotseling weg valt hierdoor ontstaat aan de sec. kant een hoge piek, dit is daarmee nog geen wissel spanning alleen een hoge gelijkspanningspiek.
          En nu hou ik er echt hier over op ik heb niet het idee dat iemand over de capaciteit tussen wagen en aarde toe zal geven.
          Inderdaad geen verstand van autotechniek. Die bobine vormt met de bijhorende condensator een trillingskring. Bij het openen van de "puntjes" (gaat tegenwoordig uitsluitend electronisch) zal deze kring uitslingeren, waardoor het proces langer duurt en de vonk krachtiger is. Ook wisselspanning dus......en de bobine werkt dus gewoon als transformator.
          Ik heb zo het idee dat we behoorlijk off topic raken. Ik lees van nu af alleen nog maar mee. Ik denk dat over aggregaten nu genoeg verteld is.

Speakertech
          Last edited by speakertech; 23-03-10, 12:37.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
          ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

7 pagina's over het wel of niet nodig zijn van een aardlek schakelaar waarvan, volgens mij, 6 pagina's niet ter zake doende onzinverhalen.
            Zou best lekker zijn als hier eens flink de bezem doorgehaald wordt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by MusicXtra
              7 pagina's over het wel of niet nodig zijn van een aardlek schakelaar waarvan, volgens mij, 6 pagina's niet ter zake doende onzinverhalen.
              Zou best lekker zijn als hier eens flink de bezem doorgehaald wordt.
              Originally posted by MacGyverSounds
              ........ Ik verwacht dat de huidige Modjes die onzin eruit keilen.
              ik bedoel maar...

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas geen doorgang vinden Mac

Ik kom asap met een aanvulling op het hele inbouw verhaal.
                Heb me verbaasd over het aantal reacties en met name de off topic reacties, helpt me in het geheel niet in het onderscheiden van hoofd en bijzaak.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

joh, leef je uit... of juist niet...

parasitaire aardcapaciteiten zullen steeds een bron van vreugde zijn, zolang de maan en de sterren aan de hemel staan....

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

Misschien nog even wat feiten ipv het theoretisch geneuzel :-)

Ik heb op een wagen meegereden met de Cityparade in 2006.
                    Daar - en zoals op de meeste parades - werd ook eerst elektrisch gekeurd. Geluid werd niet naar gekeken :-)
                    Niet in orde = niet vertrekken.
                    Dat maakt het tot een beetje een moeilijke zaak ivm afkeuren en wettelijk toch in orde zijn, want afgekeurd = niet vertrekken. Er is zelfs amper tijd om tegen de keurder in te gaan want de andere wagens moeten ook nog gekeurd worden!

- Trekker moest dmv aardingskabel vastgemaakt worden aan de trailer
                    (Ogen/schroeven gaan zoeken, ook al is de hele koppeling/schotel van staal)
                    - Aarding van aggregaat moest dmv aardingskabel vastgemaakt worden aan de trailer/frame dat erop stond
                    (Logisch maar lap! Frame helemaal mooi zwart geverfd...)
                    - Ketting verbonden met de aarding moest over de grond slepen
                    (Niet echt logisch over de beton, Stuk aardingsdraad over 1m gestript en dat over de grond laten slepen)
                    - Differentieel was verplicht
                    (Logisch, hadden we)
                    - Werd met een megger gemeten tussen aarding en fase
                    (Afgekeurd! Netfilter van de Furman power conditioner... -> tussenuit moeten laten)
                    (Scanners voor de keuring maar snel uit getrokken)

Komt geen theorie of wet bij kijken. 1 van bovenstaande niet in orde = niet vertrekken. Op die moment is het dus verlengkabel opensnijden en doen wat ze vragen...

Misschien geen nuttige toevoeging meer:
                    Ja een aardlek is interessant want er kan nog steeds een potentiaalverschil ontstaan tussen het geaarde frame waarop de mensen staan te dansen en bijv. een defecte mengtafel.

En voor tukker, zoals al meerdere keren gezegd:
                    In een van je eerste posts schrijf je over de condensator, maar lees em zelf nog eens goed na, want je hebt maar 1 'plaat' in je condensator aangesloten, de trailer. De aarde is jouw 2e 'plaat', maar die is helemaal niet met een draad aangesloten...
                    Een apparaat, aangesloten met maar 1 draad zal ook niet werken...
                    Trouwens op DC heeft een condensator wel een lekstroom... Het straffe is nog dat je batterijen ook door lekstroom ontladen zolang ze in de zee-container zitten, maar ook als ze niet in de zee-container zitten en natuurlijk het chemisch verval niet te vergeten...
                    Last edited by Dikke Foaf; 27-03-10, 03:06.

Comment

• tukker
                      • Feb 2010
                      • 19

Originally posted by Dikke Foaf
                      En voor tukker, zoals al meerdere keren gezegd:
                      In een van je eerste posts schrijf je over de condensator, maar lees em zelf nog eens goed na, want je hebt maar 1 'plaat' in je condensator aangesloten, de trailer. De aarde is jouw 2e 'plaat', maar die is helemaal niet met een draad aangesloten...
                      Een apparaat, aangesloten met maar 1 draad zal ook niet werken...
                      Trouwens op DC heeft een condensator wel een lekstroom... Het straffe is nog dat je batterijen ook door lekstroom ontladen zolang ze in de zee-container zitten, maar ook als ze niet in de zee-container zitten en natuurlijk het chemisch verval niet te vergeten...
                      Zo uit interesse wie keurt eigenlijk een wagen? Is dit een instansie?
                      En de 2e kabel of draad wat ik steeds bedoel ben jij als je dus een fase aanraakt op de wagen maar je naast de wagen staat.(of iemand anders natuurlijk)
                      En het gaat niet om lekstroom maar dat had je al begrepen
                      citronic 2 keer 500 rms versterker
                      citronic 2 keer 250 rms boxen
                      visaton 2 keer subwoofer 200 rms

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by tukker
                        En de 2e kabel of draad wat ik steeds bedoel ben jij als je dus een fase aanraakt op de wagen maar je naast de wagen staat.(of iemand anders natuurlijk)
                        nee, das dan de eerste draad nog maar... Die tweede draad zou dan aan de nul van het aggregaat moeten hangen met een lage weerstand. Er moet spanning over de mens komen te staan...

Comment

Working...