Linker of Rechter stereo kanaal valt uit op mixer.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basb
    • May 2007
    • 13

Linker of Rechter stereo kanaal valt uit op mixer.

Hallo,

Ik heb een Alecto PMX-678 Club / Horeca mixer.
    Sinds een paar dagen valt Links of Rechts van alle drie de stereo kanalen uit. Of het nou deze kanalen zijn of de master daar ben ik niet over uit aangezien de monitor uitgang niet via de masterfaders gaat maar dit zelfde probleem wel heeft. Een ram verkopen wil nog wel eens helpen voor dit probleem, maar vaak wisselt hij dan van kant (links wel rechts niet, rechts wel links niet).
    Weet er iemand wat hier het probleem mee zou kunnen zijn, en hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Dat het een goedkope mixer is maakt mij niet uit, ik heb erg veel plezier gehad voor wat ik ervoor betaald heb, en gelijkwaardige mixers zijn tegenwoordig wel erg duur.

Groet,

Bastiaan
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

Originally posted by basb
    Weet er iemand wat hier het probleem mee zou kunnen zijn
    Een los contactje/defect in 1 of meer van de:
    - kabelbanen tussen verschillende printen
    - schakelaars
    - faders
    - potmeters
    - ingangen
    - uitgangen
    - rest van de 1286 componenten die erin zitten
    Sommige van bovenstaande kan je gezien je probleem wellicht direct afstrepen.

Hoe het op te lossen is, hang af van de oorzaak van het probleem.
    Die oorzaak zal daarvoor eerst gevonden moeten worden. Dat doe je door echt te gaan zoeken naar het probleem.
    Testen en meten. Meten is weten.

Er zijn overigens genoeg DJ mixers te vinden in een soortgelijk budget. Dat heeft niets met "tegenwoordig" te maken. "Tegenwoordig" zijn dit soort dingen namelijk een heel stuk goedkoper dan 15 jaar geleden.
    Last edited by remco_k; 05-03-10, 15:02.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• basb
      • May 2007
      • 13

Originally posted by remco_k
      Een los contactje/defect in 1 of meer van de:
      - uitgangen
      - kabelbanen tussen verschillende printen
      - schakelaars
      - faders
      - potmeters
      - ingangen
      - rest van de 1286 componenten die erin zitten
      Sommige van bovenstaande kan je gezien je probleem wellicht direct afstrepen.

Hoe het op te lossen is, hang af van de oorzaak van het probleem.
      Die oorzaak zal daarvoor eerst gevonden moeten worden. Dat doe je door echt te gaan zoeken naar het probleem.
      Testen en meten. Meten is weten.

Er zijn overigens genoeg DJ mixers te vinden in een soortgelijk budget. Dat heeft niets met "tegenwoordig" te maken. "Tegenwoordig" zijn dit soort dingen namelijk een heel stuk goedkoper dan 15 jaar geleden.

- uitgangen ik denk niet dat die het zijn, aangezien het zowel op mijn master, monitor & record uitgangen te horen is.
      - kabelbanen tussen verschillende printen Zou zomaar kunnen, hoe kom ik daar achter?
      - schakelaars Schakelaars tussen CD/Line Phono/Line lijken mij ook inorde
      - faders 3 faders die tegelijketijd kapot gaan lijkt me ook niet
      - potmeters
      - ingangen Lijkt mij sterk dat er 4 tulp ingangen gelijktijdig kapot gaan

en ja meten is weten. maar wat moet ik meten, hoe weet ik of ik dat goed gemeten heb, en wat hoort de uitslag van het meten te zijn als iets goed is?
      Ik ben niet zo'n kei in geluids apparatuur namelijk.

Toch vind ik het nogal moeilijk om een soortgelijke mixer te vinden, 4 stereo inputs tulp, 3 jack/xlr mic inputs. mocht iemand zoiets weten te vinden, let me know!

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

en ja meten is weten. maar wat moet ik meten, hoe weet ik of ik dat goed gemeten heb, en wat hoort de uitslag van het meten te zijn als iets goed is?
        Ik ben niet zo'n kei in geluids apparatuur namelijk.
        Je hoeft ook geen kei in geluids apparatuur te zijn, je moet snappen wat je aan het doen bent zodra je de mixer open hebt geschroeft. Daarvoor is technisch (en vooral 'electrisch') inzicht nodig en je moet de basis snappen hoe meten in het algemeen werkt.

Als dat inzicht (en meetapparatuur*) ontbreekt (en dat idee heb ik een beetje), zou je nog kunnen gaan voor het optisch nakijken van de binnenkant van de mixer. Dus openmaken en alle verbindingen van de betreffende kanalen onderling (en dan met name de verbindingen vanaf de 3 stereo kanalen richting de master sectie) eens goed te bekijken of ze niet gescheurd of gebroken zijn.
        Kom je daar niet uit, zal je het door iemand anders moeten laten doen.

* Als meetapparatuur zou je in den beginne kunnen volstaan met een simpele multimeter, ingesteld op het meten van weerstand (Ohm) en dan gewoon 'baantjes' en 'lijntjes' volgen. 0 Ohm is goed, alles daarboven niet. Tenzij er overige onderdelen tussen zitten.

Vergeet de stekker er niet uit te trekken.
        Last edited by remco_k; 05-03-10, 15:36.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Toch vind ik het nogal moeilijk om een soortgelijke mixer te vinden, 4 stereo inputs tulp, 3 jack/xlr mic inputs. mocht iemand zoiets weten te vinden, let me know!
          Behringer MX1602, heb ik ook nog een tijdje mee gedraaid. 4x mic/line, 4x stereo (weliswaar jack, maar met een verloopje zo opgelost).

Wordt alleen niet meer gemaakt. Zal eens voor je graven of ik hem nog altijd heb...
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• basb
            • May 2007
            • 13

Ik weet wel hoe ik met een multimeter om moetgaan, technisch inzicht heb ik ook wel ik laat het alleen niet altijd blijken
            Ik heb zelf ook nog een Behringer Eurorack ub1622FX-Pro staan ook met 4 stereo kanalen. Maar ik blijf het toch mooier vinden als de aansluitingen aan de achterkant zitten. Kwa uiterlijk vind ik mijn alecto gewoon een lekkerding! 3 faders links, 3 rechts, master in het midden. overal lekker veel ruimte tussen enzo. ik ga hem morgen maar eens openschroeven dan.

Comment

Working...