maximale verdeling krachtstroom

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DMiXed
    • Jan 2008
    • 370

maximale verdeling krachtstroom

Hallo allemaal. Na te hebben gezocht op het forum, toch niet echt antwoord gevonden op mijn vraag, dus dan maar ff een nieuw topic plaatsen!

Over precies een maand, moet ik licht verzorgen in een zaal, op een 5 jarig bestaan van het betreffende gemeenschapshuis. Er is een flinke lichtset uitgezocht, die dus ook flink wat power nodig heeft. Er is een 32 A kracht aanwezig, maar de vraag is, hoeveel groepjes haal ik nu uit deze krachtstroom (met een fatsoenlijke verdeler, daar wordt voor gezorgd). Ik ben niet echt thuis in het stroomgedeelte, max 3600 watt van je groepje in je huiskamer, maar vraag me dus niet hoe ik moet rekenen als ik krachtstroom ga gebruiken! Misschien een stomme vraag, maarja, beter op safe spelen en 'stomme' vragen stellen, dan vijf groepjes trekken terwijl er 3 het maximale zijn
    dah gaa nie lang goe ha!

alvast bedankt!

Even voor de handigheid misschien een apparatuurlijstje:
    Licht:
    Backdrop:
    [LIST][*]4 T4 balk met PAR56 300 watt[*]4 Robe DJ Scan 250 XT[*]2 ADJ Revo III[/LIST]
    Front:
    [LIST][*]2 T4 Balk met Multi Par 575 Watt[*]4 PR Pilot 150[*]1 Martin MANIA EFX 500[/LIST]
    Overig:
    [LIST][*]1 Antari Z-1500[*]Lichtsturing: Avolites Pearl Tiger[/LIST]
    Geluid:
    [LIST][*]Mackie PA (4 SRS 1500 subkasten en 4 SRM450 topkasten (de originele RCF's)[*]DJ Booth (niet veel speciaals, pioneer cdj's, rodec mixer...eventueel 2 mackie SRM 350 als monitor / fill in voor dj)[/LIST]
    Met de parren heb ik al in gedachte gehouden dat deze dus eigenlijk niet allemaal tegelijk aan kunnen, ivm met belastbaarheid van de stroom, dus geen full-on ofzo met 6 T-4's tegenlijk. Vooral omdat alles zo ingedeeld is dat sommige groepen (gerekend op max 3600 watt per groepje) nouwelijks tot half 'vol' zijn, zou het wel handig zijn om te weten wat er maximaal getrokken kan worden.
    Er is eventueel nog wel een losse groep in de zaal, waar het geluid op kan draaien mocht dit nodig zijn, gewoon een standaard 220 groepje.

Wil toch nog even voor de zekerheid weten wat ik precies kan trekken, zodat ik zelf als goed op een rijtje heb, en dus ook goed voorbereid op pad kan gaan, en niet voor onnodige trubbels kom te staan, dus vandaar deze vraag!
    Last edited by DMiXed; 27-01-10, 19:08.
    Jeroen van Geffen
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

P=U * I (onthoud deze formule maar!)

van je 32 A kun je 2 16A groepjes maken, en dat voor elke fase.

Dus 6 * 16A (toch wel redelijk basis kennis als je het mij vraagt)

totaal dus zo'n 21KW
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• DMiXed
      • Jan 2008
      • 370

oke, dat zegt me wel iets van natuurkunde
      en die basiskennis zal je toch ergens moeten opdoen!
      toch bedankt, nu nog maar eens opnieuw de groepverdeling uittekenen!
      Jeroen van Geffen

Comment

• motor_leo
        • Jan 2010
        • 21

Nog een tip: zet het geluid op een fase, het licht op de andere twee. Kan bromnarigheden voorkomen.

Comment

• DMiXed
          • Jan 2008
          • 370

Dit is de verdeling zoals ik hem nu hem opgesteld:

Groep 1 (Front)
          2x PR Pilot 150 Moving Head: 400 watt
          4x Multipar 575 2300 watt
          1x Martin Mania EFX 500 350 watt
          3050 Watt

Groep 2 (Front)
          2x PR Pilot 150 Moving Head: 400 watt
          4x Multipar 575 2300 watt
          2700 Watt

Groep 3 (Backdrop)
          2x Robe DJ Scan 250 XT 700 watt
          2x T4 Par 56 2400 watt
          1x ADJ Revo III 50 watt
          3150 Watt

Groep 4 (Backdrop)
          2x Robe DJ Scan 250 XT 700 watt
          2x T4 Par 56 2400 watt
          1x ADJ Revo III 50 watt
          3150 Watt

Groep 5 (Overig)
          1x Antari Z-1500 1500 watt
          1x Avolites Pearl Tiger ?
          1600 watt

Groep 6 (Geluid)
          PA (Mackiesets)
          DJ Booth

In principe zouden groep 1-2 3-4 en 5-6 samengepakt kunnen worden in een fase. Dan zouden alleen de fogger en de Avo bij het geluid komen, dat zou geen problemen op hoeven te leveren! dus dan zou dit de goede setup zijn qua stroomverdeling!
          Jeroen van Geffen

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Nee want 5-6 zit op dezelfde fase en je wilt een rookmachine en geluid beslist niet bij elkaar hebben!
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Uitgaand van groep 1/2 op fase 1, groep 3/4 op fase 2 en groep 5/6 op fase 3:

De eerste twee fasen (groep 1 t/m 4) belast je behoorlijk, ongeveer 3kw per groep (dus 6kw per fase). Fase 3 echter (groep 5/6) belast je een stuk minder.
              Doorgaans is het geen gek idee om je fases zoveel mogelijk gelijk te belasten (zwevende nul is doorgaans niet fijn). Je zou bijvoorbeeld groep 1 en groep 5 samen op fase 1 kunnen zetten, groep 2 en groep 3 op fase 2 en groep 4 en 6 op fase 3.
              Nog niet heel geniaal gelijk, maar wel al evenwichtiger verdeelt en minder kans op rare dingen omdat op elke fase altijd wel een verbruiker aan staat.

Wat betreft licht/geluid op verschillende fase: zolang de aarde gelijk is (en dat is ie toch wel) helpt het weinig tegen aardlussen. Als je verder fatsoenlijke kabel gebruikt is de kans op brommen relatief klein. De oorzaak daarvan zit overigens sowieso in een apparaat, niet in je faseverdeling.

En wat betreft de rookmachine: heb zelf bijna altijd de rookmachine op de audio fase/groep (puur omdat ik m'n lichtgroepen veel te vol prop), nooit een probleem mee gehad zolang je geen zware geluidsset meeneemt. Maar... je voorkomt het door groep 1 en 5 samen op een fase te zetten.
              Last edited by renevanh; 27-01-10, 21:43.
              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

Working...