Stappenmoter hapert af en toe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertje
    • Nov 2009
    • 1

Stappenmoter hapert af en toe

Helaas, het is het geen van alle, de weerstand van de spoelen is exact het zelfde, en de spanning is voldoende (6,4v), met de specificaties altans. De motor heeft aan 2.4 genoeg dus dat zou moeten lukken. Als ik de stoom meet over de verschilldende windingen zie ik ook niets vreemds(geen onderlinge verschillen) (RMS gemeten).

Echt heel raar, ik heb nog nooit gehoord van half defecte motoren. Meestal zijn ze te warm geworden, en draaien ze helemaal niet meer.
    Last edited by Bertje; 10-11-09, 19:10.
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

Als je weet hoe een stappenmotor werkt, weet je misschien wat er defect kan zijn.

De stappenmotor bevat verschillende spoelen die om hun beurt worden bekrachtigd. Als 1 spoel al niet wordt bekrachtigd gaat hij happeren. Hoe sneller de motor wordt aangestuurd hoe minder je merkt dat er een spoel wordt over geslagen.

Ik zou even de spoelen door meten, en even de aansturen controleren of de spoelen van de stappen motor worden aangestuurd.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Check de voedingslijntjes ook eens ... motoren die te weinig kracht hebben zou kunnen duiden op te lage voedingsspanning of 'n dikke rimpel erop oid.

Wel uitkijken met voorschakel- en lampbalast componenten, als je niet zeker bent van je zaak gewoon uitbesteden of een vakman vragen.

Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...