Kabels apart of bij elkaar?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Ik had laatst een korte discussie over een multi (tussen FOH en podium) en een stroom (400V/32A)
    De kabels moesten naast elkaar worden neergelegd en ik vroeg waarom er onderling geen afstand bewaard moest worden.

Immers als je studio gaat bouwen adviseren ze je om je stroom en signaal kabels appart te houden, dit om storingen tegen te gaan.
    Volgens de andere persoon zou dit juist een magnetisch veld opwekken tussen die 2 kabels en dit zou weer voor storing kunnen zorgen.

Het gaat mij hier nu niet om de haalbaarheid dat wij signaal en stroomkabels altijd apart zouden kunnen leggen met enige afstand maar welke methode beter is.

Hebben onze studio collega's gelijk en doen wij dit puur uit tijd en ruimtegebrek, of creeer je echt een krachtveld en verstoord dit je signaal?

mvg Mark
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?
  • Yves
    • Jun 2007
    • 40

Hebben laatst bij een show alle kabels in een bindel naar beneden laten komen.
    Deze bestond uit 10*harting, 12*16A/380V en dan 8 DMX lijnen.
    Heb geen signaalproblemen ondervonden met DMX.
    Het kan wel zijn dat dmx signalen minder gevoelig zijn dan audio, maar dat weet ik niet.
    Als we om een of andere reden de multi van de PA bij over een brug moeten leggen zorgen we er wel voor dat deze aan de andere kant van de truss ligt dan de stroomkabels (beter voorkomen dan genezen )
    [LEFT]Vedi Vidi Velcro (Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken)[/LEFT]

Comment

• mhsounds
      • Sep 2009
      • 933

DMX is ook beter afgeschermd, maar iemand commentaar op een krachtveld wat kan ontstaan?

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Volgens mij wordt het krachtveld van de fase compleet gedoofd door het tegenovergestelde krachtveld van de nul (frekwentie is gelijk, stroom is van gelijke grootte en in tegengestelde richting). Wel is het zo dat netpieken op een audiokabel (zeker als deze ongebalanceerd is en/of slecht afgeschermd) hoorbare storing kan geven.

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• w00Dy
          • May 2006
          • 257

Pro audio is gebalanceerd om een reden...

Maar als vraag aan hierboven, op een 400V (380V) leiding staan toch niet alle fases in dezelfde richting t.o.v. elkaar. Ze zijn gedraaid...

Wat me meer stoort, laatst was ik bij iemand die DMX, UTP, 230V op een haspel had. Als je die niet volledig afrolt krijg je toch een spoel? Lijkt me erger dan 400V leiding langs je DMX
          Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

In al de jaren dat ik me met professioneel geluid bezig hou heb ik nooit meegemaakt dat er problemen ontstonden door geluid en voedingskabels die langs elkaar liggen. Als er al een stoorsignaal van de voedingskabels op het geluid terecht zou komen dan komt het op zowel de signaal plus als de signaal min terecht en elimineren ze elkaar.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
              • Oct 2009
              • 721

Originally posted by w00Dy
              Pro audio is gebalanceerd om een reden...

Maar als vraag aan hierboven, op een 400V (380V) leiding staan toch niet alle fases in dezelfde richting t.o.v. elkaar. Ze zijn gedraaid...

Wat me meer stoort, laatst was ik bij iemand die DMX, UTP, 230V op een haspel had. Als je die niet volledig afrolt krijg je toch een spoel? Lijkt me erger dan 400V leiding langs je DMX
              Bij een haspel heb je de hot/cold en de fase/nul bij elkaar zitten, deze heffen elkaar dan op. Heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat een UTP lijn stoorde naar andere lijnen.
              There is no substitute for imagination

Comment

• w00Dy
                • May 2006
                • 257

Originally posted by qvt
                Bij een haspel heb je de hot/cold en de fase/nul bij elkaar zitten, deze heffen elkaar dan op. Heb zelf ook nog nooit meegemaakt dat een UTP lijn stoorde naar andere lijnen.
                UTP zal weinig last ondervinden, maar er zijn genoeg haspels 230V, balanced signaal die ze nooit volledig afrollen. Dat krijg je dus een spoel.
                Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

UTP zal weinig last ondervinden, maar er zijn genoeg haspels 230V, balanced signaal die ze nooit volledig afrollen. Dat krijg je dus een spoel.
                  Ook hier zitten fase en nul bij elkaar en bovendien is het nauwelijks een spoel te noemen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mhsounds
                    • Sep 2009
                    • 933

Oke ik heb in iedergeval mijn antwoord, het zal niks uitmaken

Ik heb die dag er ook niks van gehoord maar vond het wel vaag.

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

Zoals hierboven al opgemerkt het heft elkaar op. Probeer maar met de rechterhand regel. Gekromde vingers in de richting van de stroom in de fase geeft een magnetisch veld en een kracht naar (bijvoorbeeld) rechts. Gekromde vingers in de richting van de stroom in de nul geeft een magnetisch veld en een kracht naar (in dit geval dus) links. Deze beide krachten zijn in verhouding met de stroom en aangezien deze in beide aders gelijk is is de resultante van de kracht nul. Dit gaat ook op voor 400V met nul (RSM van de som van de drie fasen komt overeen met de stroom door de nul). Met draaistroom weet ik niet hoe dit precies zit: anybody?

@lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

draaistroom heeft een symetrische belasting door alle 3 de fases, dus netto ook nul aan veld
                        een opgerolde haspel vormt geen spoel maar is thermische vaak niet heel verstandig.
                        Dat heeft niks met spoelvorming maar met te veel warmteproducerende kabel te dicht bij elkaar te maken....
                        maar dat wisten we al
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

DMX / RS485 is behoorlijk tolerant tov stoorsignalen, het moet dan wel gek gaan wil netstoring de oorzaak zijn van problemen.

Slechte microfoon kabels met een gain van 40a60dB, gelegd strak langs dimmerkanalen van slecht ontstoorde dimmers op standje 50% kan ooit heel vervelende gevolgen hebben. Het is dan niet de 50Hz net frequentie die de problemen geeft maar de hogere harmonischen.
                          Maar dit merk je zo, dimmer kanalen uit of op 100%, zal dan veel minder storing geven. Dus de ultime check is alle dimmers op ongeveer 50% en als het dan stil blijft zit je safe.

Comment

• motor_leo
                            • Jan 2010
                            • 21

De som van alle stromen in een driefase kabel is gelijk aan nul. Voor de 50 Hz met een " nette" belasting zal dat naast een goede multikabel geen problemen geven. Het probleem gaat ontstaan bij vervormde stromen, zoals die ontstaan bij dimmers en schakelende voedingen. Doordat de kabels niet helemaal symmetrisch zijn, (de afstand tussen de fase en de nul is niet gelijk bij alle fasen, de aarde gaat ook meedoen bij hogere frequenties) onstaan er externe velden en die kunnen opgepikt worden door de multi.

Comment

Working...