bridged mode op een 100V versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan1357
    • Sep 2009
    • 6

bridged mode op een 100V versterker

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat iemand me verder kan helpen.

Ik heb een CPS2T versterker van EV en gebruik deze versterker op 100V (overigens heeft hij ook een 25V en een 70V mogelijkheid). De versterker heeft 2*500 W uitgangen, op elke uitgang sluit ik 5 speakers aan die op 100V/100W staan ingesteld.

Mijn vraag: ik moet nu steeds twee kabels uitleggen. De versterker heeft de mogelijkheid om de uitgangen te bruggen, zodat je met één kabel kunt werken. Bij dat 'bruggen' (noem je dat zo?) kan ik de spanning instellen op 50V, 140V en op 200V. Hoe moet ik nu mijn speakers instellen want die kan ik alleen maar op 70V (50W, 70W, 100W) of 100V (100W, 140W, 200W)instellen.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Beste Jan,

Weet je zeker dat de 25V uitgang geen 50V moet zijn. De standaard uitgangen zijn 50-70-100V.
    Als je meer over deze materie wilt weten wil ik je uitnodigen om de zoekfunctie te gebruken. Over dit onderwerp is namelijk al het nodige besproken op dit forum.

Terug naar je vraag.
    Als er een 50 V uitgang op zit dan kun je het volgende doen. Vooraf nog even een waarschuwing. Doe dit, als je niet deskundig bent op dit gebied, niet met de 70V uitgang.

Elke uitgang heeft twee aansluitingen nodig, ik weet niet hoe deze op jouw eindtrap gecodeerd zijn maar waarschijnlijk is dit 0 -50 -70 - 100.
    Verbindt de 50V uitgang van output A met de 0 van output B.
    De luidsprekers kun je nu aansluiten tussen de 0 van output A en de 50V van output B.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Jan1357
      • Sep 2009
      • 6

Hallo Saxo,

dank voor je snelle reactie. Echter; er zit géén 50V uitgang op. Er zit een A en een B uitgang op. Beide kunnen geschakeld worden op 25V, 70V en 100V, en daarnaast, laagohmig, op resp. 4 en 8 Ohm.

Ik heb al driftig op dit forum op 100V gezocht, maar dit soort vragen (nog beter: antwoorden) niet gevonden.

groet, Jan.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by Jan1357
        Hallo Saxo,

dank voor je snelle reactie. Echter; er zit géén 50V uitgang op. Er zit een A en een B uitgang op. Beide kunnen geschakeld worden op 25V, 70V en 100V, en daarnaast, laagohmig, op resp. 4 en 8 Ohm.

Ik heb al driftig op dit forum op 100V gezocht, maar dit soort vragen (nog beter: antwoorden) niet gevonden.

groet, Jan.
        je zou nog uit kunnen zoeken of de 100 volt uitgangen parallel gezet mogen worden. Sommige versterkers hebben die functie aan boord. De kanalen worden inwendig gekoppeld en de uitgangsklemmen doorverbonden.
        De Macrotechseries van Amcron kunnen zo bijv op één ohm draaien.

Bij deze versterker gaat het anders niet helemaal lukken. Zet je de versterker op 4 ohm in brug, kom je aan ca 88 volt. Een 100 watt luidspreker is dan nog maar ca 77 watt. Geluk is dat dat in de praktijk minder dan 3dB verlies oplevert in geluidsdruk. 3dB minder hoor je nauwelijks.

Speakertech

EDIT:
        Het lezen van de manual kan soms verhelderend zijn.
        De versterker is tweemaal 600 watt op de direct outputs. Dat houdt in dat je de versterker in brug op 8 ohm kunt gebruiken. Hij levert dan bijna 100 volt op de directuitgangen (98 volt). Deze uitgangen zijn niet vrij van aarde, maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Je mag de versterker op deze manier belasten met 1200 watt, dus 12 x een 100 watt/100 volt kast.

Overigens klopt er iets niet met de uitgangsspanningen via de trafo.
        De uitgangskant heeft drie aftakkingen, tussen 100 en 70 staat 25 volt en tussen 70 en 0 staat 70 volt. Volgens Bartjens, staat er dan tussen 100 en 0, slechts 95 volt en geen 100.
        Er wordt dus ergens een beetje gesjoemeld.

Volgens de gebruiksaanwijzing kan de versterker parallel/mono draaien, waarbij beide kanalen hetzelfde worden uitgestuurd. Parallelschakelen van de 100 volt outputs kan dus een optie zijn.
        Het is dan wel nodig dat de versterkers exact hetzelfde worden uitgestuurd. Dat is dan waarschijnlijk alleen te bereiken als de beide volumeregelaars op max staan. Anders is er een serieus probleem.
        Last edited by speakertech; 14-09-09, 09:35.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Jan1357
          • Sep 2009
          • 6

Hallo Speakertech, of is het Saxo?

Dank voor je reactie, super dat je zelfs de manual er op hebt nagezocht. Ik heb trouwens ook nog een blokschema liggen, als je dat zu kunnen helpen?

Maar,
          wat is nu verstandig te doen?

Ik begrijp dat er een aantal opties zijn:
          1. a. de versterker bruggen op 8 ohm, dus klemmen 4 en 9 kortsluiten (als ik op de
          12 polige klemmenstrook van links naar rechts tel) en de speakers aansluiten
          op klem 5 en 8 ?????
          b. de speakers laat ik op 100V/100W staan, kan ik er zelfs nog 2 meer aansluiten!
          c. Het kan echter een probleem met de 'aarding' opleveren, dat betekent brom?
          2. de 100V uitgangen parallel schakelen, dus klem 1 en 12 doorverbinden en klem 3 en 10 koppelen, en beide versterkers (A+B) voluit sturen? Is dat wel een goede optie?

hoor graag van je, dank en groet, jan.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Hallo Speakertech, of is het Saxo?

Dank voor je reactie, super dat je zelfs de manual er op hebt nagezocht. Ik heb trouwens ook nog een blokschema liggen, als je dat zu kunnen helpen?

Maar,
            wat is nu verstandig te doen?

Ik begrijp dat er een aantal opties zijn:
            1. a. de versterker bruggen op 8 ohm, dus klemmen 4 en 9 kortsluiten (als ik op de
            12 polige klemmenstrook van links naar rechts tel) en de speakers aansluiten
            op klem 5 en 8 ?????
            b. de speakers laat ik op 100V/100W staan, kan ik er zelfs nog 2 meer aansluiten!
            c. Het kan echter een probleem met de 'aarding' opleveren, dat betekent brom?
            2. de 100V uitgangen parallel schakelen, dus klem 1 en 12 doorverbinden en klem 3 en 10 koppelen, en beide versterkers (A+B) voluit sturen? Is dat wel een goede optie?

hoor graag van je, dank en groet, jan.

Neee.....

4 en 9 beslist niet kortsluiten, zeker niet in bridged mode,
            Op de beide klemmen staat het volledige vermogen van elke eindtrap, alleen in tegenfase. Elke eindtrap levert op 4 ohm 50 volt, in brugmode staan ze in tegenfase en in serie, dus 100 volt. Je moet geen enkele doorverbinding maken en je luidsprekerlijn simpel op 4 en 9 aansluiten, Het staat erbij:1200 watt/8 ohm bridged.
            Het is duidelijk dat beide aders van je luidsprekerlijn "hot"zijn. Een sluiting met aarde levert niet alleen een aardlus op, maar tevens een kortsluiting van een van de eindtrappen. De versterker gaat dus in protect.
            Als je kabels in orde zijn en er zijn verder geen verbindingen naar aarde in je luidsprekercircuits, dan is er weinig te vrezen. Eigenlijk gaat het altijd goed.

Een transformatorkoppeling heeft als één van de voordelen, dat de lijnen vrij zijn van aarde, een zwevend systeem dus. Soms wordt dat door voorschriften vereist.
            Overigens kun je vrijwel alle goede versterkers met tweemaal 600 watt aan 4 ohm, in bridged mode als 100 volt versterker gebruiken.
            Het is wel raadzaam om alles beneden 100Hz sterk te reduceren. Bij lagere frequenties zullen de lijntrafo's in je luidsprekerkasten in verzadiging gaan. De versterker ziet dan een kortsluiting en gaat in protect. Dit fenomeen is sterk afhankelijk van de gebruikte trafo's.

De twee 100 volt trafouitgangen parallel blijft een optie, maar die vraag zullen alleen de constructeurs kunnen beantwoorden. Je zou er een mailtje aan kunnen wagen rechtstreeks bij Electrovoice en misschien de officiele importeur. De rest gist er alleen maar naar en aan die antwoorden heb je niets.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• Jan1357
              • Sep 2009
              • 6

Hallo Speakertech,

Dank voor je snelle antwoord.

Dus de beste optie lijkt de kasten op 8 ohm gebrugd aan te sluiten dan hoef ik maar één lijntje uit te leggen. Voorwaarde is wel dat ik de gebrugde uitgang dan ook met 1200W belast denk ik of is dat niet zo? Hoe groot is de stroom dan eigenlijk?
              Mij is altijd verteld dat een groot voordeel van 100V is dat zolang je de versterker maar iets belast en niet over het maximale vermogen komt, het eigenlijk altijd goed is.

hoor graag van je! groet, Jan

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Hallo Speakertech,

Dank voor je snelle antwoord.

Dus de beste optie lijkt de kasten op 8 ohm gebrugd aan te sluiten dan hoef ik maar één lijntje uit te leggen. Voorwaarde is wel dat ik de gebrugde uitgang dan ook met 1200W belast denk ik of is dat niet zo? Hoe groot is de stroom dan eigenlijk?
                Mij is altijd verteld dat een groot voordeel van 100V is dat zolang je de versterker maar iets belast en niet over het maximale vermogen komt, het eigenlijk altijd goed is.

hoor graag van je! groet, Jan
                De belasting is voor de versterker helemaal niet belangrijk. Zo gauw je met het 100 volt systeem bekend bent , let je er alleen maar op dat het totale vermogen van de aangesloten 100 volt luidsprekers het vermogen van de versterker niet overstijgt. Jouw conclusie dat je twaalf kasten van 100 watt aan kunt sluiten is helemaal juist. Sluit je één kast aan, levert de versterker maximaal 100 watt. Dat is de eenvoud van het 100 volt systeem. Op je versterker van 1200 watt, kun je op deze manier ook een 100 volt boxje van bijv. 3 watt aansluiten, zonder dat dit defect raakt. De versterker geeft 100 volt max en dat speakertje vindt dat helemaal ok.
                Bij vollast levert de versterker meer dan 12 ampere. Bij dergelijke vermogens zijn de verliezen natuurlijk weer groter. Bij wat grotere lengtes, moet je toch wel minimaal 4mm2 draad gebuiken.
                Het voordeel voor jou in deze situatie is, dat je eenvoudig 12 kasten kunt aan sluiten. Met kasten van 100 watt/ 8 ohm had je een fors probleem gehad. Er zijn weinig versterkers die op 8/12= 0,6 ohm kunnen draaien. Dat houdt dus in meer eindtrappen en meer lijnen.

Speakertech

Comment

• Jan1357
                  • Sep 2009
                  • 6

Hallo Speakertech,

Dank voor je reactie.

het blijft me intrigeren. Stel ik neem een willekerige versterker bijv. EV CP2200 (heeft géén 100V mogelijkheid) levert gebrugd 1*1600 W aan 8Ohm.
                  Kan ik deze versterker dan belasten met elke kast (of serie kasten) zolang het vermogen maar niet boven de 1600W komt en de kasten op 100V staan ingesteld?

groet, Jan

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Hallo Speakertech,

Dank voor je reactie.

het blijft me intrigeren. Stel ik neem een willekerige versterker bijv. EV CP2200 (heeft géén 100V mogelijkheid) levert gebrugd 1*1600 W aan 8Ohm.
                    Kan ik deze versterker dan belasten met elke kast (of serie kasten) zolang het vermogen maar niet boven de 1600W komt en de kasten op 100V staan ingesteld?

groet, Jan
                    dat kan wel, maar de versterker geeft in brug bijna 113 volt af. Een luidspreker van 100 watt/100volt krijgt dan een vermogen toegevoerd van bijna 128 watt.
                    Een gangbare versterker van tweemaal 600 geeft dan practisch wel 100 volt af. Dat past beter bij het systeem.

Speakertech

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by speakertech
                      dat kan wel, maar de versterker geeft in brug bijna 113 volt af. Een luidspreker van 100 watt/100volt krijgt dan een vermogen toegevoerd van bijna 128 watt.
                      Een gangbare versterker van tweemaal 600 geeft dan practisch wel 100 volt af. Dat past beter bij het systeem.

Speakertech
                      Hoe gaat de versteker dan om met de tegen emk van de trafo.

Een 100V trafo die achter een versteker geplaast wordt heeft hier een RC netwerk voor.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Jan1357
                        • Sep 2009
                        • 6

hallo speakertech,
                        dus, beter is om een versterker van 2*600 watt te nemen, en te bruggen omdat je dan bijna precies op 100V uitkomt?

ik vind de opmerking van 'jans' hieronder ook interessant.....

groet, Jan
                        Last edited by Jan1357; 15-09-09, 22:30. Reason: kopje vergeten

Comment

Working...