rookmachine ''knalt''

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

rookmachine ''knalt''

Hallo allemaal,

jullie kennen dit vast wel, je drukt op de knop van de afstandsbediening van je rookmachine en je hoort een 'pang' over je luidsprekers...

Weet iemand hier een oplossing voor? de afstandsbedieningskabel beter isoleren, of die stroomstekker? aarde eruit? wat is handig.

groetjes Niels
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

iig niet je aarde dr uit!!! die zit er niet voor niks lijkt me....

gewoon je licht ( dus ook je rookmachine) en geluid op 2 gescheiden groepen zetten.

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

laat me raden, je hebt zeker een antari z80 of een vergelijkbaar model (van een andere fabrikant)

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Aan het merk of model zal het niet liggen, puur een technische kwestie als je het mij vraagt.

Mijn HiFi setje knalt ook als ik m'n zonnescherm omhoog/neer doe, en dat is nou niet bepaald vergelijkbaar met budget merken, maar zit wel op dezelfde groep.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

daarom zeg ik het niet, maar dat is een bekend probleem bij die machines....

Comment

• nls-nls
            • Dec 2008
            • 128

OK, maar ik heb niet de mogelijkheid om een andere groep aan te leggen omdat ik in de schuur van mijn vader zit, helemaal afgetimmerd. er is maar één groep in de schuur, en dan nog krachtstroom. Kan ik met krachtstroom wat of niet? ombouwen tot 230 ofzo via verschillende fases?

m.v.g. Niels

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by nls-nls
              OK, maar ik heb niet de mogelijkheid om een andere groep aan te leggen omdat ik in de schuur van mijn vader zit, helemaal afgetimmerd. er is maar één groep in de schuur, en dan nog krachtstroom. Kan ik met krachtstroom wat of niet? ombouwen tot 230 ofzo via verschillende fases?

m.v.g. Niels

ff een expert (=vakman ) naar laten kijken..Kan wel, maar das nogal dodelijk als je dat verkeerd doet.

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Kan ik met krachtstroom wat of niet? ombouwen tot 230 ofzo via verschillende fases?
                Als je het zo vraagt zeg ik: afblijven!

Ander zou je nog kunnen overwegen om er een krachtstroomverdeler aan te hangen, zoals deze:

(http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/ProductTemplates/jenh/Product.aspx?productid=27df8044-497c-41e8-8687-4c49a40e4bb0)

of zoiets:

(http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/ProductTemplates/jenh/Product.aspx?productid=HL50290)

Dan kun je zonder gekloot gewoon op schucko je apparaten op 380 aansluiten (mits het 3 fase + nul is uiteraard)
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Roelande
                  • Jan 2009
                  • 140

SoundOfSilence heeft voor jou inderdaad de enige, goede oplossing.

Of hiermee het 'knallen' verholpen zal zijn laat ik in het midden...

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

das echt onzin als je het mij vraagt, dat ie op een andere groep moet...
                    kom eerst maar met die info en dan oordelen...

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by koentjes
                      das echt onzin als je het mij vraagt, dat ie op een andere groep moet...
                      kom eerst maar met die info en dan oordelen...
                      Valt wel mee met de hoeveelheid 'onzin' in dat advies.
                      Iets met aarde en zoekfunctie...

Comment

• koentjes
                        • Dec 2007
                        • 333

begin niet over de zoekfunctie, ik weet voldoende over elektra/elektronica anders had ik daar geen diploma's voor...
                        maar als je niet eens weet over welk apparaat je praat maar meteen begint te oordelen, dan kan ik niet zeggen: 'wat is dat een goeie oplossing'

maargoed, omdat jouw zonnescherm op je hifi knalt, moet zijn rookmachine dat ook zo hebben.... ...kan niet anders ...

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

of die stroomstekker? eruit?
                          Kijk... da's een goede oplossing.
                          Nee, ff zonder dollen:

begin niet over de zoekfunctie, ik weet voldoende over elektra/elektronica anders had ik daar geen diploma's voor...
                          Mooi, dan weet je ook wat ontstoring is, of juist het gebrek daaraan.

Als de pomp (inductieve last) van de TS zijn rookdoos vol aanslaat zal ie een tegenreactie geven (met dank aan de wet van Lenz). Als je dit niet affiltert komt deze als een spike op het lichtnet.

Als je dan ook nog eens audio-zut hebt die er gevoelig voor is krijg je tikken en/of knallen.

3 opties:
                          a) rookdoos laten opereren en een softstart voor de pomp inbouwen (of repareren als ie er al in zit)
                          b) rookdoos laten opereren en de spike netjes afvloeien (of filter laten repareren als ie er al in zit)
                          c) audio en licht (rook=lichtzut) scheiden.

Persoonlijk zou ik sowiezo voor C gaan, eventueel aangevuld met A en/of B.

Audio en licht scheiden is een goede gewoonte die elke pro zich standaard al aanleert, da's niet zonder reden.

Is ook niet zo raar dat het stoort... audio werkt met millivolts (okay, line-signalen zitten rond de 1,4V) en licht met honderden volts (onderschat de hoogte van zo'n spike niet... kunnen tientallen volts zijn).
                          Last edited by SoundOfSilence; 04-05-09, 18:04.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Bart Wilems
                            • May 2006
                            • 32

Een simpele ontstoorcondensator over de bedieningsschakelaar kan misschien ook een oplossing bieden.

Comment

• renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

omdat jouw zonnescherm op je hifi knalt, moet zijn rookmachine dat ook zo hebben.... ...kan niet anders ...
                              Het is een algemeen bekend principe/probleem, de uitleg van SoundOfSilence geeft je de details.
                              Daarvoor hoef je niet te weten om welk apparaat het gaat... dat is hele simpele natuurkunde.

Comment

Working...