TV studio belichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • toxtv
    • Apr 2009
    • 7

TV studio belichting

Hallo allemaal!
    Dit is mijn eerste bericht, ik heb ook weinig ervaring in licht, dus daar wil ik verandering in brengen.
    Welnu, mijn vraag.

De situatie
    Ik ben bezig met het bouwen van een klein opname-studiootje. Er is een bank, waar de presentator op zit samen met iemand die geintervieuwd wordt. Daarnaast is een LCD TV waarnaast de presentator gaat staan om een filmpje aan te kondigen bijvoorbeeld.
    In het bijgevoegde plaatje kijk je vanuit de muur die er niet is, dus waar alle camera's etc komen te staan. De linkermuur is trouwens 3 meter breed (breedte vd ruimte) en de andere muur is 4 meter breed (lengte vd ruimte). De hoogte van de muren is 2,5 meter.

Hoe kan ik dit het best belichten?

Alvast bedankt!

Groetjes, Tommy
  • LJmalcolm

----------
    Last edited by Guest; 20-09-09, 15:17. Reason: -

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Of je pakt van die Softlights met TL lampen voor het egaal uitlichten van grotere oppervlakten.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• fl@x
        • Oct 2003
        • 194

Voor TV belichting heb je altijd als basis nodig:

1 key light en een tegenlichtje om de persoon " los " te maken van de achtergrond. Tegenlicht staat vaak " loodrecht ' op je key light.

Zit er een grid boven deze studio? Of ga je met truss of statieven werken...

Het key licht komt uit de richting van de camera, desgewenst kun je een infill maken met een fresnell met een softfilter ervoor. Dit maakt de slagschaduw van het key licht softer.

In deze situatie zijn softlights een prima oplossing. Wat ga je met de achtergronden doen? Zo wordt het een beetje plat namelijk.

In bovenstaande post wordt gezegd dat je 1kW'ers nodig hebt. Dit is echter nergens voor nodig. 500 of 650 watt is voldoende in deze setting.
        Hoe harder de lampen branden, hoe " kouder" het licht wordt. Dit is zeer welkom i.v.m de plasma / LCD. Je krijgt namelijk de kleurbalans tussen persoon en LCD nooit goed als de kleurtemp te warm is van je basislicht.

Nog 1 vraag? Wat voor een camera ga je gebruiken? Pro of consumenten ding?
        Zo niet, dan toch!!!

Comment

• toxtv
          • Apr 2009
          • 7

Ik wil met statieven werken. Het decor vind k zelf goed gelukt, t gaat nu echt om de belichting.
          k Ga filmen met een Sony HDR 1000 XE (High Defenition camera, professioneel). Van het tegenlicht enzo wist k, maar weet alleen dus niet hoe k dit moet realisseren. Dus waar die lichten het beste kunnen staan, en welke lichten dat dan zijn (het liefst een goedkope oplossing, k heb niet zo heel veel budget; is 100 euro reëel?) hier nog een screenshot van het ontwerp:

Last edited by toxtv; 18-04-09, 21:51.

Comment

• Elmo
            • Jun 2006
            • 208

Originally posted by toxtv
            Ik wil met statieven werken. Het decor vind k zelf goed gelukt, t gaat nu echt om de belichting.
            k Ga filmen met een Sony HDR 1000 XE (High Defenition camera, professioneel). Van het tegenlicht enzo wist k, maar weet alleen dus niet hoe k dit moet realisseren. Dus waar die lichten het beste kunnen staan, en welke lichten dat dan zijn (het liefst een goedkope oplossing, k heb niet zo heel veel budget; is 100 euro reëel?) hier nog een screenshot van het ontwerp:

100 euro voor de complete set? nou dat lijkt me niet

voor een beetje lichtset mag je toch wel snel 5k gaan rekenen denk ik.

Comment

• toxtv
              • Apr 2009
              • 7

Het hoeft geen hele lichtshow te zijn ofzo he. En k hoorde dat bouwlampen ook te gebruiken zijn, mits je ze reflecteert via een scherm ofzo? En TL lampen kosten ook niet gek veel. Maar hoe moet ik die lampen neerzetten als ik dit soort lampen wil gaan gebruiken? Misschien ben k lastig hoor:P maar t decor, geluid, videoapparatuur en de kostuums kostten al aardig wat geld, dus op laatst is t een beete op:P dit concept is puur hobby

Comment

• SoundOfSilence
                • Mar 2007
                • 766

Originally posted by toxtv
                Het hoeft geen hele lichtshow te zijn ofzo he. En k hoorde dat bouwlampen ook te gebruiken zijn, mits je ze reflecteert via een scherm ofzo? En TL lampen kosten ook niet gek veel. Maar hoe moet ik die lampen neerzetten als ik dit soort lampen wil gaan gebruiken? Misschien ben k lastig hoor:P maar t decor, geluid, videoapparatuur en de kostuums kostten al aardig wat geld, dus op laatst is t een beete op:P dit concept is puur hobby
                Bouwlampen hebben een veel te "geel" licht.
                TL-lampen knipperen op 100 Hertz... dat ga je zien. Softboxen werken op een veel hogere frequentie.

Misschien kun je voor 100 euro een paar softboxen huren?
                Als al het geld op is en je in het donker zit.... heb je ergens een budgeteringsfout gemaakt. Bij TV is goed en veel licht essentieel, dus geen sluitpost op je begroting.

Weet niet hoe je plafond eruit ziet, maar als het wit is zou je indirect licht (desnoods een bouwspot) via het plafond kunnen gebruiken voor je algemene verlichting. Als we tegenlicht vergeten zou je dan kunnen volstaan met een losse cameralamp en een paar bouwspots. Al kost een fatsoenlijke cameralamp met daglichtfilter ook al meer dan 100 euro.
                It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• toxtv
                  • Apr 2009
                  • 7

Originally posted by SoundOfSilence
                  Bouwlampen hebben een veel te "geel" licht.
                  TL-lampen knipperen op 100 Hertz... dat ga je zien. Softboxen werken op een veel hogere frequentie.

Misschien kun je voor 100 euro een paar softboxen huren?
                  Als al het geld op is en je in het donker zit.... heb je ergens een budgeteringsfout gemaakt. Bij TV is goed en veel licht essentieel, dus geen sluitpost op je begroting.

Weet niet hoe je plafond eruit ziet, maar als het wit is zou je indirect licht (desnoods een bouwspot) via het plafond kunnen gebruiken voor je algemene verlichting. Als we tegenlicht vergeten zou je dan kunnen volstaan met een losse cameralamp en een paar bouwspots. Al kost een fatsoenlijke cameralamp met daglichtfilter ook al meer dan 100 euro.
                  hmm.. Huren gaat sowiezo niet door, aangezien k het vaker wil gebruiken. Maar is de kleur van een bouwlamp dan niet aan te passen door er een filter voor te zetten (dat lijkt me in iedergeval niet veel geld)?
                  Hoe zit dat dan met die TL balken met het flikkeren? Dat is toch alleen bij het 'opstarten' van die lampen?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Een TL lamp 'schiet' licht van de ene zijde naar de andere, dit door middel van electronen (toch?)
                    Dit gebeurd in een frequentie van 100 hertz, zit ziet het menselijk oog dus niet meer. Maar camera's pikken dit 'geknipper' wel op, en uiteindelijk ga je het dus zien in het beeld...
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• DJ nn
                      • Jun 2006
                      • 489

Ik weet een TV porgramma met gewone standaard TL's (wel in het decor)
                      Deze flikkeren niet in beeld!
                      TL's als licht gebruiken om alles uit te lichten lijkt me inderdaad geen geweldig idee, maar goed...

grtzz DJ nn
                      ... the sound of silence...

Comment

• fl@x
                        • Oct 2003
                        • 194

€ 100,- is natuurlijk wel heel erg krap voor TV belichting.
                        Je stelt je vraag hier op een profi forum, dus moet je niet verwachten dat we met oplossing zoals bouwlampen aankomen.

Zelfs als je bouwlampen zou gebruiken heb je nog een aantal dimmers nodig.
                        En dan houdt het met 100 euro snel op......

Als je zo'n € 350,- ex BTW kan besteden heb je een heel leuk ENG lichtsetje in een koffer. Bestaande uit: 3 armaturen 500 watt, 3 statieven. Dit alles in een koffer incl Barndoors e.t.c.

Met een beetje SPUN ervoor heb je dan niet eens dimmers nodig, en kan je dus prima aan het werk.

Ik zoek morgen even de website op...
                        Zo niet, dan toch!!!

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Het decor maakt het al vrijwel onmogelijk om er een mooi plaatje van te maken, dus je kan beter die super professionele HD camera eruit flikkeren en wat meer budget in je licht steken, dan wordt het eindresultaat met een consumenten camera zelfs beter.

Les 1: je camera registreert alleen maar objectief wat je door de lens ziet. Als dit dus niet goed is zal je dit met de duurste camera ter wereld niet kunnen verbeteren!
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• jeroenw
                            • Dec 2003
                            • 216

TL's knipperen, maar al het conventioneel licht ook, sterker nog, gedimt licht knippert helemaal veel! Maar goed 100 euro gaat nooit lukken, 2 TL bakken en het is op.
                            Maar veel proberen is de oplossing, ik heb zelf ook wel eens dingen in elkaar gestoken waarvan men (en ik ook een beetje) dacht dat het nooit zo gaan lukken.
                            Je kunt er veel van leren. En speel idd ook eens met je decor. Je zult zien wat je daar allemaal mee kan. veel plezier
                            \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• toxtv
                              • Apr 2009
                              • 7

Originally posted by jeroenw
                              TL's knipperen, maar al het conventioneel licht ook, sterker nog, gedimt licht knippert helemaal veel! Maar goed 100 euro gaat nooit lukken, 2 TL bakken en het is op.
                              Maar veel proberen is de oplossing, ik heb zelf ook wel eens dingen in elkaar gestoken waarvan men (en ik ook een beetje) dacht dat het nooit zo gaan lukken.
                              Je kunt er veel van leren. En speel idd ook eens met je decor. Je zult zien wat je daar allemaal mee kan. veel plezier
                              hmm.. ik heb nog wel 2 TL balken liggen dus dat is t probleem niet:P maargoed.. Wat is er dan verkeerd aan het decor? Want als het decor niet door kan gaan... is een green (of blue) screen dan een oplossing? en dan leuke achtergronden maken.

En idd, de lichten doen erg veel met het beeld van een camera. Maar op een camera kan ik niet meer bezuinigen, die is er al:P en niet eens van mij zelf Ik doe de rest er omheen. dus kostuums, decor, geluid, scripts en nu wil k dus ook het licht in orde krijgen, maar dat is waar ik het minst verstand van heb.

Comment

Working...