Kapotte Versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PdeRooij
    • Apr 2009
    • 11

Kapotte Versterker

Hallo Allemaal,

Ik ben in het bezit van een omnitronic P-1500 versterker, nu werkte deze echter niet meer, ik heb er nieuwe eindtrappen ingezet, nadat ik dit had gedaan ging het ongeveer een half uurtje goed daarna vlogen ze er weer uit, weet iemand wat dit probleem kan zijn ? voeding ?

Alvast bedankt voor de reacties,

Patrick
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... bedoel je met "eindtrappen" twee volledig nieuwe modules of componenten ?
    Eruit vliegen, betekent dat "dood" met foutmelding ?
    Als je complete modules bedoelt en ze allebei weer defect zijn is dat wel erg verdacht ja ... Heb je alles zelf vervangen of laten doen ? Misschien dat er idd iets niet OK met de voeding is, kan natuurlijk ook de beveiligingen zijn ... meten = weten.

Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

daarna vlogen ze er weer uit
      Gaat de transistor vliegen leren
      dan moet je hem in het vervolg beter solderen

Je zet hem netjes belast met weerstanden op een scoop en je logt ook de voedingsspanningen? Natuurlijk hou je met een IR thermometer ook de temperatuur in de gaten? Dan zou je toch moeten weten wat de oorzaak was/is?
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• gorgarke
        • May 2006
        • 31

Eindtrappen van beide kanalen of van één kanaal defect ?
        Ik neem aan van één kanaal.
        Klapte de eindtrap eruit in rust of bij volle belasting ?
        Wanneer in rust, dan bias-instellingen en offset spanningen controleren van driver- en eindtrap. (eventueel afkijken van het nog goede kanaal)

Zoiets kan vele oorzaken hebben en is niet even vanaf afstand te bepalen.

Je had eindtorren vervangen, ik neem aan dat je geen oude en nieuwe eindtorren door elkaar hebt gebruikt, en dat je de collector/emitter weerstanden nagemeten hebt.
        Of drivertorren die nog wel goed meten, maar toch een klap hebben gehad.
        Had laatst een amp hier waarvan nog maar twee van de zes emitterweerstanden heel waren. Het ding doet het wel even, maar bij belasting doet maar een derde van de eindtrap mee, waardoor deze er weer uitklapt.

Zijn maar een paar hints, maar nogmaals... oorzaak kan vanalles zijn.

Comment

• jaksev
          • Jul 2007
          • 365

Ik heb het zelfde meegemaakt, of ja het zelfde bij mij ontplofte de hele amp.

Je kunt hem het beste opsturen naar de dealer. Ik kreeg meteen een nieuwe

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Klinkt als een temperatuur terugkoppeling die op een of andere manier niet meer functioneert. Er loopt altijd een ruststroom door de eindtorren van een versterker, door opwarming neemt de geleiding toe en daardoor ook de ruststroom. Deze wordt gecompenseerd door een schakeling met een halfgeleider welke tegen de koellichamen zit en precies het omgekeerde effect heeft op de ruststroom. Neemt de geleiding van de eindtorren toe door opwarming dan neemt de ruststroom dus niet toe door deze compensatieschakeling. Werkt deze schakeling niet door bijvoorbeeld een slecht thermisch contact of een ander defect dan neemt de ruststroom toe door opwarming, daardoor wordt er nog meer warmte gegenereerd waardoor de ruststroom nog meer toeneemt met als gevolg dat de eindtorren het begeven.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• JustME125
              • Jun 2006
              • 297

Mooi dat de TS ook reactie geeft op de vragen die gepost zijn de afgelopen dagen. Zo is het wel lekker zinvol meedenken over het probleem. Handig......een topic starten en dan niet reageren :S

Maarja.......dan niet hè, t weer is te goed om me daar echt druk om de kunnen maken
              Correct me if I'm wrong

Comment

Working...