In ear monitoring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eggybird
    • Apr 2009
    • 1

In ear monitoring

Hallo, ik ben zanger / gitarist en op zoek naar eenvoudige in ear monitoring waarbij ik zelf op het podium de mix kan regelen tussen mijn zang, mijn gitaar en de rest. Ik weet dat hiervoor normaal gesproken een monitormix vanaf een mixer gebruikt wordt, maar bij kleine gigs en in de oefenruimte ontbreekt deze mogelijkheid vaak. Dan wordt er een mix gemaakt die tijdens het soundchecken nog goed is, maar in het verloop van het optreden (als er vaak harder gespeeld wordt en de volumes van versterkers omhoog gaan) blijkt het volume van de monitors te zacht om je zang goed terug te horen. Ik denk dat veel beginnende / semi-professionele zangers dit probleem zullen herkennen.

Ik zit te denken aan een mic preamp voor de zang, 1 of 2 microfoontjes op het podium / oefenruimte voor het oppikken van mijn gitaarversterker en de rest. Dit via een mixertje naar wired of wireless in ear. Het mooiste zou zijn als ik de mix en het totale volume zelf kon regelen, bv. op een beltpack oid.

Heeft iemand van jullie enig idee of er zoiets beschikbaar is of eventueel op een eenvoudige manier zelf te fabriceren?

Alvast bedankt voor het meedenken!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

je zou een klein mixertje op het podium kunnen gebruiken puur voor jou eigen mix, hierop kun je dan je mic en je gitaar steken en als je het probleem voorlegt aan de mixpersoon voor de voorkant (ruim van te voren contact opnemen) misschien dat hij dan ook 2 lijntjes vanaf de voorkant voor je kan leggen die je in de mixer steekt waarop de gehele foh mix te horen is.

zo kun je dus zelf een mix bouwen met de ingredienten die jij nodig hebt om lekker te kunnen spelen.
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by shure-fan
      je zou een klein mixertje op het podium kunnen gebruiken puur voor jou eigen mix, hierop kun je dan je mic en je gitaar steken en als je het probleem voorlegt aan de mixpersoon voor de voorkant (ruim van te voren contact opnemen) misschien dat hij dan ook 2 lijntjes vanaf de voorkant voor je kan leggen die je in de mixer steekt waarop de gehele foh mix te horen is.

zo kun je dus zelf een mix bouwen met de ingredienten die jij nodig hebt om lekker te kunnen spelen.
      Muzikanten moeten muziek maken en geen monitormix gaan regelen, betere afspraken met tech achter de mixer lijkt me een betere oplossing van het probleem.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

merk: samson. Apparaat: s-mix

is het antwoord op je vraag.

lekker belangrijk!

Comment

• martindecrock
          • Dec 2008
          • 36

Niet volledig met je eens. Heb vaste groep. Speelt volledig In Ear. Kent groep door en door. Tijdens line check perfekte monitor. Tijdens concert compleet andere mix ten gevolge zaalreflexies en dit soort toestanden. Oplossing is het plaatsen van een aantal Bheringer mengtafeltjes die via een split gestuurd worden. Dit is geen Aviom maar iedereen is tevreden. Punt 2 is dat ge tengevolge de rookshow de muziekanten niet ziet staan vanuit monitoreiland. Wij toeren internationaal en brengen alles zelf mede en deze manier werkt perfekt.

Martin

Comment

• martindecrock
            • Dec 2008
            • 36

Ben het niet volledig met je eens. Heb een vaste band met eigen monitortechnieker. Deze kent de groep en de muziek door en door. Toch is iedere situatie anders. De groep speelt volledig In Ear. Tijdens line check perfekte mix. Tijdens concert toch een andere mix ten gevolge feedback zaal en reflekties. Oplossing was kleine Bheringer mixertjes bij bepaalde muziekanten via splits gestuurd. Dit is geen Aviom maar toch betaalbaar. Daarbij zie je vanuit monitoreiland de muzikanten meestal niet staan tengevolge rookshow. De band tourt serieus internationaal en deze manier werkt perfekt.

Martin

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by martindecrock
              Niet volledig met je eens. Heb vaste groep. Speelt volledig In Ear. Kent groep door en door. Tijdens line check perfekte monitor. Tijdens concert compleet andere mix ten gevolge zaalreflexies en dit soort toestanden. Oplossing is het plaatsen van een aantal Bheringer mengtafeltjes die via een split gestuurd worden. Dit is geen Aviom maar iedereen is tevreden. Punt 2 is dat ge tengevolge de rookshow de muziekanten niet ziet staan vanuit monitoreiland. Wij toeren internationaal en brengen alles zelf mede en deze manier werkt perfekt.

Martin
              Ik ben van mening dat het een noodoplossing is, op die manier maak je de monitor mixer min of meer werkeloos en zijn de muzikanten met zaken bezig waar ze niet mee bezig zouden moeten zijn.
              Juist bij een vaste band zou de monitormixer precies moeten weten wat welke muzikant wil horen en waar de problemen zitten.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Ik ben lid van de bekeerlingenclub die besloten heeft zelf de monitormix op het toneel te doen.

Voor een vaste band die geen topbudget voor personeel kan ophoesten is het momenteel vrij hopeloos om een zaalmixer te vinden. DJ zijn is tegenwoordig cooler en sneller verdienen. Dus gelijk hebben ze. Een monitormixer maak je zeker niet brodeloos. In de 25 jaar dat ik op het toneel sta hebben wij er nooit een kunnen vinden. Die zijn er voor topacts al bijna niet.

Het is ook niet goedkoper trouwens. Een beetje betrouwbare monitorsetup voor op het toneel kost vijfcijferige bedragen.
                Mengtafel, 5x EW300 set, distributiesysteem voor power, wat compressors en aanverwante app. Goede 19 inch behuizing. multikabels, stageblokken, in/ear dopjes, basisset eigen microfoons. enz reken maar uit)

Maar als je het zou willen uitgeven aan huurspul + man dan sta je wel in de woestijn te roepen naar een bedrijf om je geld bij uit te geven.
                Last edited by showband; 06-04-09, 06:23.
                lekker belangrijk!

Comment

• Jan van Duren
                  • May 2004
                  • 204

Volgens mij deed Peter Gabriel dat al jaren geleden. Dat iedere muzikant zijn of haar eigen monitormix kon maken. Denk dan wel dat daar dan goed over na is gedacht.

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

wordt tegenwoordig nog steeds gedaan, denk aan de simphonica in rosso concerten, aantal van de muzikanten daar heeft een mixwizzard naast ze staan dus maken hun eigen mix, voldoende theater producties waar een aviom systeem wordt gebruikt, voldoende bands die (net als showband) de eigen monitormix doen op het podium, immers.. de artiest bepaald zelf wat ie doet en hoort, op die manier kun je een externe technieker niet de schuld geven dat de mix niet klopt..
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...